Gemt

Temu åbner for europæiske sælgere: Kan blive farligt for danske virksomheder

27. august 2024

Virksomheder fra flere europæiske lande får nu mulighed for at sælge gennem Temu. Det kan give den kinesiske gigant yderligere vind i sejlene, vurderer Niels Ralund, som dog forventer, at mange virksomheder vil være betænkelige ved at blive associeret med Temu.

Temu webshop lager 900.jpg

Først fik amerikanerne lov. Og nu får europæiske virksomheder så også lov til at sælge via Temu, der på kort tid er blevet en af de mest anvendte netbutikker i Danmark.

Den kinesiske gigant vil stå for prissætningen, mens forhandlerne og producenterne skal stå for levering. Det er også dem – altså sælgerne – der skal stå på mål for kvalitet, produktkrav og så videre.

Kan blive farligt
Selvom test efter test har vist, at en stor del af produkterne på Temu ikke overholder selv basale sikkerhedskrav, så er Temu ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv den næstmest anvendte netbutik i Danmark, kun overgået af Zalando.

Spørgsmålet er så, om en potentiel tilgang af europæiske producenter kan få Temu til at virke mere tillokkende for de danske og europæiske forbrugere?

Det kan man ikke afvise, mener Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Han vurderer, at Temu med initiativet forsøger at sløre det kinesiske ophav:

”Hvis det lykkes Temu at fremstå mere europæisk og samtidig holde priserne lave, så kan det godt blive farligt for danske virksomheder.”

Vil man associeres med Temu?
Alarmklokkerne ringer dog ikke for fuld udblæsning hos Niels Ralund:

”Selvom Temu kan give adgang til en masse potentielle kunder, så tror jeg, at rigtig mange virksomheder vil tænke sig godt om, inden de beslutter at ride med på Temu-vognen. Man skal være bevidst om, at man bliver kædet sammen med en virksomhed, der blandt andet er kendt for kopivarer og farlige varer, der er produceret under kritisable forhold.”

Han uddyber:

”Jeg tror ikke, at vi vil se vildt mange europæiske virksomheder kaste sig over Temu, men det er helt klart noget, vi vil holde øje med.”

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent