Shein idømt kæmpebøder for vildledende markedsføring og manglende miljøoplysninger
Den kinesiske markedspladsgigant Shein er blevet pålagt bøder på i alt 41,1 mio. euro efter en omfattende undersøgelse foretaget af de franske myndigheder. Bøderne bør inspirere andre lande og EU til håndhæve reglerne, lyder det fra Dansk Erhverv.
Det er nogle store bøder, de franske myndigheder har uddelt.
Men det er også bøder, der viser, at der er behov for at håndhæve reglerne.
Det siger Kristen Hjalmsrud, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv, som respons på, at de franske myndigheder har haft det store bødehæfte fremme og tildelt Shein bøder på i alt 41,1 mio. euro.
"Det er desværre ikke overraskende, at online markedspladser uden for EU ikke altid lever op til de gældende regler.”
Hun håber, at andre myndigheder rundt i Europa vil lade sig inspirere af de franske myndigheder:
“Det må ikke være konsekventfrit at bryde reglerne. Og det skal også de store platforme fra 3. lande vide. Derfor opfordrer vi til, at andre landes myndigheder undersøger, om Shein og andre lignende platforme overholder reglerne. Hvis ikke, skal det have konsekvenser. ”
Det fik Shein bøder for
Den første bøde på 40 millioner euro relaterer sig til systematiske overtrædelser af reglerne om prisnedsættelser og vildledende markedsføring. Undersøgelsen blev udført i perioden 1. oktober 2022 til 31. august 2023 og afslørede, at Sheins franske hjemmeside i tusindvis af tilfælde annoncerede rabatter, som ikke havde et reelt grundlag.
Ifølge gældende regler skal en oplyst rabat være baseret på den laveste pris, som produktet har haft inden for de seneste 30 dage før kampagnens start. Myndighederne konkluderede dog, at Shein ofte undlod at tage hensyn til tidligere prisnedsættelser eller bevidst hævede priserne umiddelbart før en kampagne – for derefter at fremvise kunstige rabatter. Resultaterne viste blandt andet, at:
- 57 % af rabatannoncerne ikke indeholdt nogen reel prisnedsættelse,
- 19 % tilbød mindre rabat end oplyst,
- 11 % reelt var prisstigninger forklædt som rabatter.
Miljøpåstande uden dokumentation
Shein blev også kritiseret for at anvende miljøpåstande i sin markedsføring uden tilstrækkelig dokumentation. Virksomheden har blandt andet præsenteret sig som ansvarlig og hævdet at reducere sine udledninger af drivhusgasser med 25 %, men myndighederne fandt, at sådanne udsagn ikke kunne underbygges med tilstrækkelig dokumentation.
Disse forhold blev vurderet som vildledende markedsføring, der potentielt kunne påvirke forbrugernes købsbeslutninger på et fejlagtigt grundlag.
Yderligere bøde for manglende miljøoplysninger
Ud over bøden for vildledende kommercielle praksisser er Shein også blevet pålagt en anden bøde på 1,1 millioner euro for overtrædelse af informationskrav om miljømæssige egenskaber ved produkter, som kan generere affald. Dette inkluderer manglende eller utilstrækkelige oplysninger om genanvendelighed, genbrugspotentiale og materialetyper – information, der skal være tilgængelig for forbrugerne ifølge fransk lovgivning.
Se alle vores artikler og tal om Temu

Temu øger salget i Europa som følge af Trumps barrierer
Den kinesiske gigant mister momentum i USA, hvor Trump har sat mure op. Derfor skruer Temu op for marketingmotoren og salget i Europa. Det understreger behovet for, at EU hurtigt sikrer fair konkurrence og ens vilkår, lyder det fra Dansk Erhverv.

Reshopper tog stilling og sagde nej til Temu og Shein: Her er deres vigtigste læring
Selvom Reshopper går glip af annoncekroner, så er adm. direktør Lasse Wulff Hansen ikke i tvivl om, at virksomheden gør klogt i at sige nej til annoncer og produkter fra Shein og Temu. Her forklarer han hvorfor. Til E-handelskonferencen kan du høre hans bud på, hvordan du skaber en succesfuld forretning baseret på cirkulær økonomi.

EU-kommissionen retter hård kritik mod Temu: Overtræder regler om ulovlige produkter
EU-Kommissionen retter skarp kritik mod Temu for manglende kontrol med ulovlige produkter, der sælges til europæiske forbrugere. Ifølge Dansk Erhverv skaber den manglende regulering en skæv konkurrence, hvor onlineplatforme slipper for det ansvar, som europæiske importører og detailhandlere er pålagt. Nu kræves der hurtigere og mere konsekvent håndhævelse samt et importøransvar for onlinemarkedspladser

Shein idømt kæmpebøder for vildledende markedsføring og manglende miljøoplysninger
Den kinesiske markedspladsgigant Shein er blevet pålagt bøder på i alt 41,1 mio. euro efter en omfattende undersøgelse foretaget af de franske myndigheder. Bøderne bør inspirere andre lande og EU til håndhæve reglerne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Temu skruer op for charmeoffensiven over for de danske virksomheder
Den kinesiske gigant Temu vil have bedre fat i de europæiske forbrugere og har derfor travlt med at overtale europæiske og danske virksomheder til at sælge via deres gigantiske platform. Foreløbig preller charmeoffensiven af på virksomhederne, men udviklingen er værd at følge, lyder det fra Dansk Erhverv.

Temu-debat: Disruption eller trussel mod dansk e-handel?
Temus indtog på det danske marked blev sat under lup, da Dansk Erhverv samlede eksperter til debat om, hvorvidt den kinesiske gigants forretningsmodel er en trussel mod danske netbutikker eller blot en naturlig konsekvens af global handel.

Temu presser (stadig) de danske virksomheder: Mackablers omsætning er dykket med 27 procent
Temu får omsætningen til at skrumpe i mere end hver femte netbutik. Det gælder blandt andre Mackabler, hvor medstifter Jonathan Parisi frygter, at Temu vil få flere virksomheder til at dreje nøglen om. Det er tid til at sætte handling bag ordene og tvinge Temu til at efterleve europæisk lovgivning, mener e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.

Nordiske ministre i skarp kritik af Temu og lignende platforme: Der er behov for strengere regler
En ny kontrolrunde hos Temu og Wish har afsløret, at 7 ud af 10 produkter på platformene ikke lever op til EU's regler. Det får nu flere nordiske ministre til at kræve strengere kontrol. Dansk Erhverv bakker op.

Nye tal om Temu vækker glæde og en løftet pegefinger: Det må ikke blive en sovepude!
De danske forbrugere dropper i stigende grad at handle hos kinesiske platforme som Temu. Det glæder Dansk Erhvervs e-handelsdirektør Niels Ralund. Han advarer dog om at tro, at Temu og lignende kinesiske koncepter nu forsvinder - de lovmæssige huller er nemlig endnu ikke blevet lukket.

Igen og igen: Ny undersøgelse afslører alvorlige sikkerhedsproblemer med produkter solgt på Temu
Det er på tide at bruge den store hammer overfor Temu og lignende platforme, der igen og igen bliver taget i at sælge farlige og ulovlige produkter til europæiske forbrugere.

EU-udspil mod Kina-pakker mangler tænder
EU-Kommissionen har onsdag præsenteret et udspil, der skal tackle de kæmpe udfordringer med onlinemarkedspladser som fx TEMU. Intentionen er som sådan god, men udspillet er for tandløst og indeholder ikke de rigtige redskaber til at komme udfordringerne til livs, lyder det fra Dansk Erhverv.

Sikkerhedsstyrelsen kaster håndklædet i ringen: Wish kan fortsætte med at bryde reglerne
Efter fire års juridisk tovtrækkeri har Sikkerhedsstyrelsen opgivet at lukke ned for onlineplatformen Wish, selvom de har beviser for, at der har været adskillige ulovlige og farlige produkter til salg på siden i Danmark.

Fra ukendt til top 3: Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark
Den kinesiske gigant Temu er på rekordtid blevet den 3. mest benyttede netbutik i Danmark. Tyske Zalando topper stadig listen, hvor Matas indtager 2. pladsen.

Trods advarsler og negativ omtale: Danskerne vil handle mere i udenlandske netbutikker i 2025
Flere forbrugere forventer at handle varer i udenlandske netbutikker i 2025. Det viser nye tal, som E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, kalder bekymrende. Løsningen på udfordringen findes i Bruxelles og Humlebæk.

Faktaark: Sådan forklarer du kunderne, hvorfor Temus varer er billigere
Få hjælp til hvordan du kan forklare, hvorfor priserne på Temu er lavere end i danske butikker, og hvilke faktorer der påvirker prissætningen i både onlinehandel og fysiske butikker

Sikkerhedsstyrelsen vil gå ”helt-til kanten”: Dansk Erhverv vil blokere Temu og co.
Det er godt nyt, at Sikkerhedsstyrelsen skærper kontrollen med farlige produkter på onlinemarkedspladser. Men det er ikke nok. Der skal politisk handling til i EU for at lappe hullet i lovgivningen.

Onlineforbrugerne vil bruge flere penge på julegaver i år – se hvad de vil købe
8 ud af 10 onlineforbrugere vil i år handle julegaver på nettet. Det er samme niveau som sidste år, men til gengæld vil flere forbrugere bruge flere penge. Det glæder Niels Ralund, der dog er bekymret over, at mere end kvart million forbrugere forventer at købe gaver på Temu.

Mere end 370.000 danskere forventer at købe gaver til jul hos Temu
En ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mere end 370.000 danskere planlægger at købe julegaver, adventsgaver, kalendergaver eller gaver til pakkeleg hos Temu i år. Det er til trods for, at et flertal af danskerne er bekymrede for produktsikkerheden og ikke selv ville blive glad for at modtage en gave, som de ved er købt hos Temu.

Reshopper er færdig med Temu: ”Vi vil ikke reklamere for produkter, der er farlige for børn.”
Reshopper skal forblive et trygt og sikkert valg for forbrugerne. Derfor vil den populære app for børnefamilier ikke længere have reklamer og varer fra Temu. Det fortæller adm. direktør Lasse Wulff Hansen.

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan
De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nu sker det: Sikkerhedsstyrelsen lancerer kampagne målrettet Temu
Som led i det øgede politiske fokus på Temu lancerer Sikkerhedsstyrelsen en kampagne, der skal advare forbrugerne om, at de risikerer at købe farlige produkter, hvis de handler hos den kinesiske gigant. Dansk Erhverv er medafsender på kampagnen, men arbejder for, at det bliver den sidste af sin slags.

Daniel Diness Andersen har opsagt 20 medarbejdere: ”Temu har presset vores omsætning i bund”
Temus massive fremgang i Danmark har ført til faldende omsætning og stigende annoncepriser hos Temashop. Virksomhedens direktør frygter, at han må dreje nøglen om, hvis ikke politikerne hurtigt sætter en stopper for Temus urimelige konkurrencevilkår.

Klistermærker holder Line Marie Wibroe vågen om natten: ”Der er hele tiden nye regler”
Stifter af legetøjsvirksomheden Andemors Verden, Line Marie Wibroe, forsøger ihærdigt at være en duks, der altid står på tæer for at leve op til alle regler. Alligevel kostede et glemt klistermærke virksomheden 25.000 kroner. Siden har frygt for gentagelse ofte kostet Line Marie Wibroe sin nattesøvn.

Dansk Erhverv savner konkrete tiltag efter samråd om Temu og onlinemarkedspladser
Det er ikke nok at håndhæve eksisterende regler. Temu og andre platforme skal gøres ansvarlige for de produkter, de tilbyder

Temu skal tæmmes: Erhvervsministeren skærper kontrollen med den kinesiske gigant
Erhvervsminister Morten Bødskov vil blandt andet screene Temu for ulovlige og farlige produkter og advare forbrugerne om risikoen ved at handle på Temu. Det vækker glæde hos Dansk Erhverv, men der er brug for flere tiltag.

Ministre kaldes i samråd i opgøret med Temu
Erhvervsministeren og digitaliseringsministeren skal give svar på, hvad hvad der stilles op med den manglende produktsikkerhed og kontrol med varer købt på Temu.

Kina-ekspert: Her er tre ting, danske virksomheder kan lære af deres kinesiske konkurrenter
De kinesiske virksomheder er gået fra copycats til trendsættere, som ofte er flere år foran deres vestlige konkurrenter. Det mener Kina-ekspert Christina Boutrup, som opfordrer danske virksomheder til at lade sig inspirere af de kinesiske virksomheder.

Ny undersøgelse: 8 ud af 10 stykker legetøj fra markedspladser online overholder ikke EU-lovgivning og kan være farlige for børn
Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri, TIE, har undersøgt over 100 stykker legetøj fra onlinemarkedspladser, hvoraf 80 procent ikke overholder EU's sikkerhedsstandarder og kan være direkte skadelige for børn. Dansk Erhverv efterlyser skærpede regler.

Længe ventet skridt: Danmark og flere lande vil fjerne Temus told-fordel
Danmark foreslår sammen med en række andre europæiske lande at fjerne toldgrænsen, der giver virksomheder som Temu en unfair fordel. Forslaget vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som dog advarer mod, at Temu kan se det som aflad.

Temus fremgang fortsætter: Det er dybt bekymrende
4 ud af 10 danskere handler hos Temu. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Det kalder på handling, for de danske virksomheder er pressede, lyder det fra Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Temu indtager Danmark: Her er 10 vilde tal om den kinesiske e-handelsgigant
Med værktøjer som lave priser, billig fragt og gamification er Temu på kort tid blevet en gigant i Danmark. Her kan du blive lidt klogere på vækstkometen, som formentlig er din konkurrent

Temu tordner frem: Så stor er den kinesiske gigant i Danmark
Temus vilde vækst står i kontrast til den generelle udvikling i dansk e-handel, hvor omsætningen ifølge Dansk Erhvervs nye E-handelsanalyse voksede med 3 procent i første halvdel af 2024.

En lang række europæiske erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer i fælles opråb: Grib ind over for Temu
Der er akut brug for at lukke de huller i den europæiske lovgivning, der giver onlinemarkedspladser som Temu adgang til det europæiske marked med farlige og skadelige produkter på helt ulige og urimelige vilkår.

Nye tal om Temu vækker opsigt: ”Det er simpelthen uhørt.”
Hver tredje forbruger har handlet hos kinesiske Temu, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det viser en ny analyse, som Dansk Erhvervs E-handelsdirektør kalder bekymrende. Én graf giver dog håb.

Dansk Erhverv efter bekymrende Temu-test: Det er nedbrydende
I anledning af Forbrugerrådet Tænks undersøgelse af produkter fra Temu var Betina Schiønning i TV2 New for forklare, hvorfor Temu og andre giganter skal underlægges samme regler som danske og europæiske virksomheder.

Temu åbner for europæiske sælgere: Kan blive farligt for danske virksomheder
Virksomheder fra flere europæiske lande får nu mulighed for at sælge gennem Temu. Det kan give den kinesiske gigant yderligere vind i sejlene, vurderer Niels Ralund, som dog forventer, at mange virksomheder vil være betænkelige ved at blive associeret med Temu.

I kapløb med tiden: 6 ud af 10 danske virksomheder er ramt af Temus indtog
Den kinesiske gigant har på rekordtid vokset sig stor så i Danmark, at det nu påvirker over halvdelen af de danske netbutikker. De nye tal understreger behovet for fair konkurrence, lyder det fra Dansk Erhverv.

Forbrugerne tror, at Temu er ansvarlige for produkternes sikkerhed. De tager (desværre) fejl
De danske forbrugere ved godt, at Temu har en lemfældig omgang med produkter og sikkerhed. Alligevel shopper de løs på den kinesiske platform. Det understreger behovet for politisk handling, lyder det fra Dansk Erhverv.

Fælles europæisk front mod Temu: Vi skal have lige vilkår!
Temu topper dagsordenen hos den europæiske e-handelsorganisation Ecommerce Europe, der i et åbent brev til lovgivere og myndigheder kræver, at netbutikker og platforme uden for EU skal følge de samme regler, som virksomheder inden for unionen følger.

Temu underlægges strengere regler: ”Stort skridt, men langt fra nok”
EU-kommissionen kategoriserer nu Temu som en ”meget stor online platform,” og det betyder, at den kinesiske e-handelsgigant skal efterleve en række strengere krav om blandt andet produktsikkerhed.

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Nu bliver Temu anklaget for at manipulere kunderne
Temu bryder reglerne om alt fra manglende beskyttelse af mindreårige til vildledning af forbrugerne. Det mener Forbrugerrådet Tænk og en række europæiske forbrugerorganisationer, som nu klager over den fremadstormende kinesiske platform. Klagen vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som længe har råbt op om Temus tvivlsomme metoder.

Temu stormer frem: EU bør genstarte konkurrencesituationen på e-handelsområdet
Med ekstremt lave priser og et stort udvalg af produkter har kinesiske Temu på rekordtid etableret sig som en af Danmarks mest populære online handelsplatforme. Men Temus fremgang er bekymrende, for en stor del af produkterne er skadelige, og Temu spiller ikke efter samme regler som danske og europæiske virksomheder. Det vil Dansk Erhverv have ændret på.

Temu frustrerer danske virksomheder, men hvor alvorlig er truslen egentlig?
Der har været meget debat om Temu og deres indflydelse på danske virksomheder. Med rette. For Temu er en gigant, der er stormet ind på det danske og europæiske e-handelsmarked. I denne artikel forsøger vi at give en status på, hvor alvorlig truslen er.

Ny undersøgelse: 18 af 19 stykker legetøj købt på TEMU er farlige for børn
Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri TIE har fået undersøgt 19 stykker legetøj købt på onlineplatformen TEMU. Ingen af produkterne overholdt europæiske lovkrav, og 95% af det undersøgte legetøj var decideret farlige for børn. Den danske legebranche og Dansk Erhverv ønsker skærpede EU-regler.

Kinesiske netbutikker stormer frem: Her e-handler danskerne i udlandet
Zalando er stadig klart den udenlandske netbutik, hvor flest danskere handler, men de kinesiske vækstkometer Temu og Shein haler gevaldigt ind på den tyske gigant. Det kinesiske indtog stiller krav til myndighederne, lyder det fra Dansk Erhvervs Niels Ralund, som samtidig opfordrer danske netbutikker til at lade sig inspirere.
Kontakt

