;
Gemt

Shein idømt kæmpebøder for vildledende markedsføring og manglende miljøoplysninger

07. juli 2025

Den kinesiske markedspladsgigant Shein er blevet pålagt bøder på i alt 41,1 mio. euro efter en omfattende undersøgelse foretaget af de franske myndigheder. Bøderne bør inspirere andre lande og EU til håndhæve reglerne, lyder det fra Dansk Erhverv. 

netbutik

Det er nogle store bøder, de franske myndigheder har uddelt. 

Men det er også bøder, der viser, at der er behov for at håndhæve reglerne. 

Det siger Kristen Hjalmsrud, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv, som respons på, at de franske myndigheder har haft det store bødehæfte fremme og tildelt Shein bøder på i alt 41,1 mio. euro. 

"Det er desværre ikke overraskende, at online markedspladser uden for EU ikke altid lever op til de gældende regler.” 

Hun håber, at andre myndigheder rundt i Europa vil lade sig inspirere af de franske myndigheder: 

“Det må ikke være konsekventfrit at bryde reglerne. Og det skal også de store platforme fra 3. lande vide. Derfor opfordrer vi til, at andre landes myndigheder undersøger, om Shein og andre lignende platforme overholder reglerne. Hvis ikke, skal det have konsekvenser. ” 

Det fik Shein bøder for 
Den første bøde på 40 millioner euro relaterer sig til systematiske overtrædelser af reglerne om prisnedsættelser og vildledende markedsføring. Undersøgelsen blev udført i perioden 1. oktober 2022 til 31. august 2023 og afslørede, at Sheins franske hjemmeside i tusindvis af tilfælde annoncerede rabatter, som ikke havde et reelt grundlag. 

Ifølge gældende regler skal en oplyst rabat være baseret på den laveste pris, som produktet har haft inden for de seneste 30 dage før kampagnens start. Myndighederne konkluderede dog, at Shein ofte undlod at tage hensyn til tidligere prisnedsættelser eller bevidst hævede priserne umiddelbart før en kampagne – for derefter at fremvise kunstige rabatter. Resultaterne viste blandt andet, at: 

  • 57% af rabatannoncerne ikke indeholdt nogen reel prisnedsættelse, 
  • 19% tilbød mindre rabat end oplyst, 
  • 11% reelt var prisstigninger forklædt som rabatter. 

Miljøpåstande uden dokumentation 
Shein blev også kritiseret for at anvende miljøpåstande i sin markedsføring uden tilstrækkelig dokumentation. Virksomheden har blandt andet præsenteret sig som ansvarlig og hævdet at reducere sine udledninger af drivhusgasser med 25%, men myndighederne fandt, at sådanne udsagn ikke kunne underbygges med tilstrækkelig dokumentation. 

Disse forhold blev vurderet som vildledende markedsføring, der potentielt kunne påvirke forbrugernes købsbeslutninger på et fejlagtigt grundlag. 

Yderligere bøde for manglende miljøoplysninger 
Ud over bøden for vildledende kommercielle praksisser er Shein også blevet pålagt en anden bøde på 1,1 millioner euro for overtrædelse af informationskrav om miljømæssige egenskaber ved produkter, som kan generere affald. Dette inkluderer manglende eller utilstrækkelige oplysninger om genanvendelighed, genbrugspotentiale og materialetyper – information, der skal være tilgængelig for forbrugerne ifølge fransk lovgivning. 

 

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Kirsten Hjalmsrud

Chefkonsulent
Digital Handel

Jens Wedenborg

Seniorchefkonsulent