;
Gemt

Temu-debat: Disruption eller trussel mod dansk e-handel?

19. juni 2025

Temus indtog på det danske marked blev sat under lup, da Dansk Erhverv samlede eksperter til debat om, hvorvidt den kinesiske gigants forretningsmodel er en trussel mod danske netbutikker eller blot en naturlig konsekvens af global handel.

Temu-debat

Er det manglende regler og kontroller, der gør Temu i stand til at presse mere end hver femte netbutik? Eller er virksomheden bare en klog konkurrent, der har skåret et unødvendigt mellemled væk?

Ann Riemer-Jeppesen fra Legeakademiet.dk er ikke i tvivl.

”Problemet er ikke konkurrence. Problemet er, at reglerne åbenbart ikke gælder for alle. Det er unfair og ødelæggende for danske virksomheder.”

Rekordstore Temu
Temu er på rekordtid blevet en af danskernes foretrukne webshops. Omkring 20.000 pakker lander dagligt i danske hjem og pakkebokse, svarende til syv millioner forsendelser om året.

Men væksten skaber røre. Flere danske virksomheder oplever, at Temu udnytter manglende kontroller og regler til at kapre kunder med lave priser. For at sætte fokus på problematikken inviterede Dansk Erhverv Digital Handel til debat om den kinesiske gigant på Folkemødet.

Her argumenterede Ann Riemer-Jeppesen fra Legeakademiet.dk for, at myndighederne og politikerne sætter en stopper for Temus voldsomme fremgang ved at underlægge giganten samme regler, som danske virksomheder lever op til.

”Og så skal der kontroller til, så de ikke bare ignorerer reglerne.”

Samme melding kom fra Esben Grønborg Geist fra Forbrugerrådet, der advarede om, Temu sender farlige produkter ind i EU uden konsekvenser. Han henviste til, at hele 30 ud af 38 undersøgte varer fra Temu ikke levede op til EU’s regler. Det kalder på bedre beskyttelse af forbrugerne, argumenterede han.

Vi forbyder heller ikke skiferier
I det modsatte ringhjørne stod Martin Ågerup fra 360 A/S. Han argumenterede for, at forbrugerne også har et ansvar for deres valg:

”Danskerne løber også en risiko på skiferier.”

Martin Ågerup mener, at de danske virksomheder skal bruge mindre krudt på at tale om regler og mere krudt på at overveje, hvordan de kan skabe succes i den nye virkelighed, som Temu har skabt:

”Vi befinder os i en ny situation, hvor vi må tænke på forbrugerne på en ny måde. Vi har en tendens til at tænke tilbage til, hvor vi var. Men jeg tror, vi skal indrette os på, at verdenssamfundet er på vej i en ny retning. Danske virksomheder har i mange år tjent stort på at købe varer ind i Fjernøsten og sælge dem videre i Danmark. Nu er den mellemmand skåret væk.”

debat

Reglerne skal efterleves
Det er en fair holdning, mener Niels Ralund fra Dansk Erhverv. Problemet er dog ifølge Ralund ikke, at Temu har skåret en mellemmand væk. Problemet er, at Temu ikke spiller efter samme regler som konkurrenterne

”Vi bliver simpelthen nødt til at have et system, der sikrer, at reglerne gælder for alle.”

I Dansk Erhverv fortsætter vi kampen for at skabe netop det. Du kan se hele debatten via dette link og læse mere om Temu herunder

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent