;
Gemt

Temu presser (stadig) de danske virksomheder: Mackablers omsætning er dykket med 27 procent

12. juni 2025

Temu får omsætningen til at skrumpe i mere end hver femte netbutik. Det gælder blandt andre Mackabler, hvor medstifter Jonathan Parisi frygter, at Temu vil få flere virksomheder til at dreje nøglen om. Det er tid til at sætte handling bag ordene og tvinge Temu til at efterleve europæisk lovgivning, mener e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.

Jonathan-parisi

Jonathan Parisi kan tydeligt huske, da Temu rykkede ind i Danmark.

Og skulle medstifteren af netbutikken Mackabler være i tvivl, kan han bare kigge på det dash-board, der viser netbutikkens månedsomsætning. Det gik fra grøn til rød farve, da Temu ramte Danmark:

”Vores omsætning dykkede med det samme og er samlet set dykket med 27 procent, siden Temus ankomst. Samtidig er vores ad spend steget som følge af Temus aggressive markedsføring. Kombineret med stigende fragtpriser har det trykket vores marginer ganske markant.”

Behov for handling: Hver femte er ramt
Mackabler er langt fra den eneste danske netbutik, der er påvirket af den kinesiske gigant.  

I en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv svarer hver femte netbutik, at Temu påvirker deres salg i moderat eller stor grad. Det er samme andel som sidste år, hvor Dansk Erhverv lavede en tilsvarende undersøgelse, og det får e-handelsdirektør Niels Ralund til at komme med en klar opfordring til politikerne: 

Nu er det tid til at sætte handling bag ordene. 

 ”Selvom de fleste politikere har anerkendt problemerne, har det indtil videre været begrænset med reel handling, der kan sikre, at Temu spiller efter de samme regler som alle andre virksomheder. Det synes jeg, at virksomhederne fortjener.” 

Det eneste rigtige er at underlægge Temu og andre platforme de samme regler, som de danske og europæiske virksomheder, der importerer, har, uddyber han:  

”Indtil der er lige regler for onlinemarkedspladser, der formidler produkter på vegne af sælgere i tredjelande, så skal myndighederne steppe op. Og så skal der langes bøder over disken, når Temu og andre ikke overholder reglerne for f.eks. mærkning af produkterne på deres hjemmeside. For slet ikke at tale om deres markedsføring af meget tvivlsomme produkter uden angivelse af indhold eller aldersgrænse i forhold til børn.” 

Den holdning deler Jonathan Parisi. Han peger på, at Mackabler skal forholde sig til alt fra GPSR, DPA, OSSM, emballageindberetning og CE-mærkning, mens Temu tilsyneladende bare ser stort på reglerne.  

”Det er grotesk og virkelig unfair, og jeg frygter, at det vil koste virksomheder livet, hvis der ikke bliver sat en stopper for det. Jeg er ikke fan af Trump, men vi mangler ærligt talt nogen i EU, der tør sige: "Fra i morgen lukker vi for platforme som Temu, der ikke følger de europæiske regler.”  

graf-temu

Virksomhederne sidder ikke på hænderne
Mens Jonathan Parisi krydser fingre og håber på, at EU sætter en fod i jorden, så gør han sammen med resten af holdet hos Mackabler, hvad han kan for at begrænse Temus påvirkning. Det indebærer blandt andet at markedsføre sig på hurtig levering, garanti og kvalitetssikrede produkter.

”Men det er svært, når Temu kan køre med så billige produkter. Forbrugerne kan jo ikke umiddelbart se, at vi skal bruge penge på eksempelvis at få sikkerhedsteste og opgraderet produkter, som de kan bestille meget billigere på Temu.”

Dansk Erhvervs undersøgelse viser, at halvdelen af butikkerne ligesom Mackabler har reageret på Temus indtog. Blandt andet ved at sænke priserne og ændre i deres marketing:

”Butikkerne har ikke noget imod konkurrence, og de kæmper også gerne med næb og klør. I Dansk Erhverv opfordrer vi til, at politikerne sikrer, at konkurrencen foregår på ens og fair vilkår - og det skal være nu,” slutter Niels Ralund.

 

Sådan er reglerne

Europæiske erhvervsdrivende, der sælger produkter til forbruger, skal bl.a. sikre sig, at produkterne er sikre FØR de sættes til salg (GPSR artikel 9) samt de skal oplyse fabrikantens og importørens navn, adresse, elektronisk adresse mv. I forbindelse med produktet på deres hjemmeside (GPSR artikel 19). 

Onlinemarkedspladser, som f.eks. Temu har ikke forpligtelsen til at sikre sig, at produkterne er sikre FØR de sættes til salg, da onlinemarkedspladser i EU er at betragte som en “digital ytring” på lige fod med ytringer på f.eks. Facebook. “Digitale ytringer” reguleres ikke i GPSR (produktforordningen), men derimod i DSA (Digital Services Act), hvor der først er en forpligtelse på at reagere, når platformen bliver opmærksomme på (bliver gjort opmærksom på), at noget er galt – skulle de efter DSA’en tjekke den “digitale ytring” FØR, så ville det være censur.  

Dansk Erhverv har gennem de sidste 8 år arbejdet intensivt på, at denne skævvridning ændres, således at ALLE produkter ligegyldigt om de sælges gennem en onlinemarkedsplads eller på en dansk eller europæisk hjemmeside behandles ens. Det betyder, at produkter skal reguleres i GPSR ligegyldigt hvilken salgskanal, der anvendes og “digitale ytringer” i DSA. Dansk Erhverv har indgået en alliance med de nordiske lande og har netop udgivet et white paper “ E-commerce from 3rd countries”, der beskriver problemstillingerne og løsningerne. 

Nordic paper on E-commerce from 3. countries, June 2025

pdf

Download

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent