Spring til indhold

Stress på arbejdspladsen

Stress på arbejdspladsen er en af de udfordringer, du som leder kan komme til at stå overfor. Ønsker du at blive bedre til at forebygge og håndtere stress, kan du få hjælp her.

Guide
Gem
Indhold

Hvad er stress?

Stress opstår, når der er ubalance mellem de krav, der stilles os, og de ressourcer, vi har til rådighed. Stress kan opstå både i arbejdslivet og i privatlivet. Signalerne varierer meget fra person til person, ligesom reaktionerne kan være fysiske såvel som psykiske.

Årsagen til stress kan eksempelvis være arbejdets karakter og omfang, dårlig trivsel, stort sygefravær, øget personaleomsætning, hyppige forandringer, konflikter, udfordringer privat, m.v. 

Som leder kan du være med til at forebygge stressrelaterede problemer ved at være opmærksom på din egen og medarbejdernes trivsel.

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

HR & Ledelse

Jens Teisen

Fagchef for HR og Ledelse

HR & Ledelse

Pernille Taarup

Fagchef for HR og Ledelse

Andre relaterede guides i temaet

Guide

Lederudvikling

Dansk Erhverv udbyder åbne lederudviklingsforløb, ligesom vi udvikler og afholder virksomhedstilpassede forløb. Læs mere om vores lederudviklingsforløb her.

Guide

Ligelig kønsrepræsentation i ledelsen

De største virksomheder skal opstille måltal og politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen. Folketinget ophævede dog selve rapporteringsforpligtelsen i december 2024. Se Erhvervsstyrelsens gamle vejledning her.

Guide

Medarbejderudviklingssamtalen

MUS er primært et strategisk værktøj til at udvikle medarbejderne, så virksomhedens strategiske mål nås, men er også med til at motivere dem.

Guide

Konflikthåndtering - lederen som konfliktløser

Konflikter på arbejdspladsen er opslidende og medfører ofte dårligt arbejdsklima og ineffektivitet. Få input til konflikthåndtering i rollen som leder.

Guide

Forandringsledelse

Forandringsledelse er fundamentet for udvikling. Læs mere om, hvad du som leder skal have fokus på for at engagere dine medarbejdere i forandringen.

Guide

Den vanskelige samtale

Som leder kan du få behov for at sige til din medarbejder, at noget skal ændres. Få inspiration til at forberede og gennemføre samtalen.

Guide

Sygefraværssamtale og fastholdelsesplan

Du skal som arbejdsgiver indkalde en langtidssyg medarbejder til en sygefraværssamtale. Din medarbejder kan også bede om en fastholdelsesplan.