Stress på arbejdspladsen
Stress på arbejdspladsen er en af de udfordringer, du som leder kan komme til at stå overfor. Ønsker du at blive bedre til at forebygge og håndtere stress, kan du få hjælp her.
Hvad er stress?
Stress opstår, når der er ubalance mellem de krav, der stilles os, og de ressourcer, vi har til rådighed. Stress kan opstå både i arbejdslivet og i privatlivet. Signalerne varierer meget fra person til person, ligesom reaktionerne kan være fysiske såvel som psykiske.
Årsagen til stress kan eksempelvis være arbejdets karakter og omfang, dårlig trivsel, stort sygefravær, øget personaleomsætning, hyppige forandringer, konflikter, udfordringer privat, m.v.
Som leder kan du være med til at forebygge stressrelaterede problemer ved at være opmærksom på din egen og medarbejdernes trivsel.
Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Kontakt


Andre relaterede guides i temaet
Lederudvikling
Dansk Erhverv udbyder åbne lederudviklingsforløb, ligesom vi udvikler og afholder virksomhedstilpassede forløb. Læs mere om vores lederudviklingsforløb her.
Ligelig kønsrepræsentation i ledelsen
De største virksomheder skal opstille måltal og politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen. Folketinget ophævede dog selve rapporteringsforpligtelsen i december 2024. Se Erhvervsstyrelsens gamle vejledning her.
Medarbejderudviklingssamtalen
MUS er primært et strategisk værktøj til at udvikle medarbejderne, så virksomhedens strategiske mål nås, men er også med til at motivere dem.
Konflikthåndtering - lederen som konfliktløser
Konflikter på arbejdspladsen er opslidende og medfører ofte dårligt arbejdsklima og ineffektivitet. Få input til konflikthåndtering i rollen som leder.
Forandringsledelse
Forandringsledelse er fundamentet for udvikling. Læs mere om, hvad du som leder skal have fokus på for at engagere dine medarbejdere i forandringen.
Den vanskelige samtale
Som leder kan du få behov for at sige til din medarbejder, at noget skal ændres. Få inspiration til at forberede og gennemføre samtalen.
Sygefraværssamtale og fastholdelsesplan
Du skal som arbejdsgiver indkalde en langtidssyg medarbejder til en sygefraværssamtale. Din medarbejder kan også bede om en fastholdelsesplan.