Spring til indhold

Nødvendigt med en kønskommission

Der er behov for at reducere kønsforskellene i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Bl.a. er flere mænd end kvinder ufaglærte. Dansk Erhverv arbejder for en kønskommission.
På agendaen
Gem
Indhold

Der er stadig for mange, der aldrig får en uddannelse. 2 ud af 3 af dem, der ikke får en uddannelse, er mænd. Drenge får også i gennemsnit lavere karakterer, mens flere piger end drenge oplever stress og pres.

Derudover er områder med mangel på arbejdskraft ofte præget af at være kvinde- eller mandsdomineret. For at have et opgør med det kønsopdelte arbejdsmarked, skal vi se på fødekæden, herunder uddannelsessystemet.

Samtidig tager kvinder i højere grad uddannelser, der ikke peger i retning mod direktionsgangene og iværksætteri. Vi skal sikre diversitet og udnyttelse af talentmassen til gavn for virksomhederne.

Derfor arbejder Dansk Erhverv for, at der bliver oprettet en kønskommission, som skal lave anbefalinger til, hvordan vi får et opgør med det kønnede uddannelsessystem og arbejdsmarked.

Læs mere her:

Kønskommission for uddannelserne (dankserhverv.dk)

Ny investeringsplan foruddannelsessystemet (danskerhverv.dk)

Mænds manglende uddannelse koster milliarder (danskerhverv.dk)

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Sektordimensionering

I 2023 vedtog et flertal i Folketinget at reducere optaget på landets universiteter med ca. 10 pct. Det er et meget vidtrækkende forslag, som kommer til at få store konsekvenser for de unge og for de aftagere, som ønsker at ansætte dem efterfølgende.

På agendaen

Bedre match mellem videregående uddannelser og arbejdsmarkedet

Uddannelsessystemet skal i højere grad møde virksomhedernes behov. Uddannelser af høj kvalitet og relevans er afgørende rammevilkår for virksomhederne i Danmark.

På agendaen

Højere forskningsambitioner

Forskning er essentielt for Danmarks og erhvervslivets konkurrenceevne, innovation og den grønne omstilling. Vi skal have flere forskningsaktive virksomheder og skabe økonomiske incitamenter til offentligt- og privatsamarbejde.

På agendaen

Indfør teknologiforståelse i grundskolen

Grundlæggende forståelse for digital teknologi er en basal kompetence, der har stadig stigende betydning for den enkeltes muligheder for at begå sig i samfundet. Derfor skal teknologiforståelse indføres som obligatorisk fag i skolen.

På agendaen

Danmark mangler faglærte

Danmark og erhvervslivet mangler i høj grad dygtige faglærte, og den nuværende og kommende mangel på faglært arbejdskraft begrænser virksomhedernes udviklingsmuligheder. Det kræver investeringer i erhvervsuddannelsernes kvalitet, indsatser i grundskolen og på tværs af ungdomsuddannelserne at vende udviklingen.

På agendaen

Uddannelsessystemet skal digitalt omstilles

Virksomhedernes konkurrenceevne, eksport og innovation afhænger af en digital omstilling af uddannelsessystemet, så medarbejdere får nødvendige digitale evner.