; ;
Gemt

Det nordiske gør os unikke

Nent Group vil satse på flere nye markeder med nord-isk produceret indhold. Men hvordan får du succes, når konkurrenterne er store internationale streaminggiganter?

Nyhed

22. november 2021

Der holder en blå Formel 1 racerbil i Nent Groups indgangsparti. Det er ikke et tilfælde. Selskabet har netop vundet rettighederne til at vise Formel 1 for hollandske seere. Udbuddet er vundet, siger Kim Poder, chief commercial officer, fordi ”det handler om at få formidlet Formel 1, så det ikke kun er for de dedikerede fans, for de kommer altid.” 

Og det er lykkedes. Nent Group har med avancerede TV-produktioner sikret seere til Formel 1, ikke bare i Finland, hvor racerløbet har millioner af fans, men også i Norge, Sverige og Danmark, hvor Nent Group med Kim Poders egne ord er med til at ”forædle” rettighederne til racerløbet gennem TV-produktioner før, under og efter løbet.  

Den blå racerbil er også et billede på den vækstrejse, selskabet har været på de sidste tre år med udbredelsen til 12 europæiske streamingmarkeder og flere på vej. 

For at kunne satse på nye markeder er Nent Groups profil skærpet undervejs, herunder er dele af selskabet inden for faktagenren solgt fra. Når styrkerne ved at være en nordisk funderet medievirksomhed skal gøres op, falder ordene på den kreative nerve i Norden. 

"Den kreative industri har en god fødekæde, som mange talenter søger til. Det handler om at sikre gode idéer, som kunderne gider at bruge penge og tid på. Der er en kæmpe efterspørgsel efter dansk indhold.” 
- Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group

”Styrkerne er, at vi har et indholdskatalog, som er interessant i rigtig mange dele af verden. I Norden er vi gode til at fortælle historier og producere indhold. Og det er selvfølgelig et fundament, vi står på, når vi går ind i nye markeder. Den kreative industri har en god fødekæde, som mange talenter søger til. Det handler om at sikre gode idéer, som kunderne gider at bruge penge og tid på. Der er en kæmpe efterspørgsel efter dansk indhold.” 

Slut 2021 venter det amerikanske streamingmarked med en satsning på nordisk indhold til amerikanere med skandinavisk DNA i årene. I USA udgør det marked potentielt 1,5 millioner seere.

Nordisk i USA 
Det amerikanske marked er en anderledes arena at lancere streaming på end det nordiske og europæiske marked. 

”Hele baggrunden for, at vi tror på det amerikanske marked er, at vi har et nordisk tilbud, og vi tror på, at vi kan samle alt det, vi producerer, plus indkøbe det, andre producerer, og lave en tjeneste på det amerikanske marked. Fordi det er et stærkt kompetitivt marked, kan man ikke gå ind og tilbyde noget, der findes i forvejen. Det vil være for svær en opgave, men at finde en niche, der er unik, som kan rettes mod det segment, det, synes vi, er spændende.” 


imagevfluh.png
Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group - Foto: Marie Bentzon


Men hvordan positionerer man sig på et marked, der er fyldt med streamingtjenester i forvejen?
 

”Den amerikanske seer med skandinavisk islæt bruger i høj grad streaming. Det handler om pakketeringen af nordiske film og serier og at placere sig rigtigt i markedet med prissætningen. Derudover handler det om at sikre en vej ud til forbrugerne. Vi er en nichetjeneste i USA, men vi er en stærk tjeneste,” siger Kim Poder, der har måttet søge løsninger i samarbejde med de såkaldte aggregatorer, som sidder tungt på visningen af streamingtjenester og indhold til de amerikanske TV-seere.  

Hos aggregatorerne kan man købe sig til en god placering og få vist sit indhold. Derfor har et samarbejde været nødvendigt for at opnå synlighed blandt rigtig mange streamingtjenester og indhold.

Blå bog: Kim Poder

  • Kim Poder blev udnævnt til NENT Group Chief Commercial Officer i 2019. 

  • I 2002 fik han posten som Viasat-direktør og i 2011 som direktør for TV3 Danmark.

  • Selv foretrækker han at se Masterchef, fordi han har en forkærlighed for avanceret madlavning.

22. november 2021

TV-stuerne i USA  
For nylig indgik Nent Group en aftale med det amerikanske selskab Compcast, som ejer produktet Xfinity, en devise på niveau med Apple TV med adgang til 30 millioner kunder.  

”Det, de gør for os, er at markedsføre vores indhold på forsiden af deres tjeneste, så forbrugerens adgang til at købe kun er et klik væk,” siger han.  

På den måde skal det nordiske indhold nå ud i TV-stuerne i USA. Udover offentliggørelsen af USA, Holland, Baltikum og Polen som nye markeder, er det planen at udvide i Canada, England, Tyskland og Schweiz inden udgangen af 2023. 

”At vækste hurtigt er selvfølgelig dyrere end at vækste organisk, men vi er et selskab, som har lovet ejerne profitabel vækst. I sammenligning med sidste kvartal vækster vi både på top- og bundlinje. Det er et vigtigt mål at stille sig, så aktionærerne ved, hvad det er for et selskab, de køber ind i,” siger Kim Poder. 

Ekspansionen ud i nye markeder kommer i halen på en organisationsændring, selskabet gennemgik i 2019. 

”Reorganiseringen betød, at vi gik fra at være landebaseret til at være funktionelt opdelt. Vores nye måde at arbejde på er godt gearet til at lancere i nye markeder,” siger Kim Poder, der tilføjer, at 45 forskellige nationaliteter på tværs af knap 2000 medarbejdere har gjort det nemmere at lancere selskabets digitale produkter i nye markeder.  

imager2o4p.png

Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group - Foto: Marie Bentzon


Derudover har selskabet dialogen med cirka 70 samarbejdspartnere i Norden om at indgå i TV-pakker og mobilabonnementer, og antallet stiger i takt med de nye markeder.

Nent Group er måske ikke kendt af den almindelige dansker, men det er til gengæld streamingtjenesten Viaplay og TV3 kanalerne med sportsflader om Superliga, Champions League og Formel 1, der alle ifølge Kim Poder er ”nicheproduktioner til dedikerede sportsfællesskaber i Danmark og udlandet”. 
 

På underholdningssiden har de fleste hørt om Robinson Ekspeditionen og Masterchef. Formaterne er skabt i samarbejde med danske TV-producenter, men sælges også til europæiske markeder med et lokalt produktionshold, lokale deltagere og markedsføring. 

Selskabet er vokset ud af MTG stiftet af svenskeren Jan Stenbeck, der meget tidligt havde en drøm om at lancere kommercielt TV som alternativ til de statslige SVT, NRK og DR. Det digitale blev dog koblet på langt senere. 

”Det digitale opstår i 2007, da vi lancerer Viaplay. Selv om vi i Norden er firstmover på ny teknologi, så var det næsten for tidligt at lancere en streamingtjeneste. Det var modigt, nyt og spændende. Man talte om, om der nogensinde var nogen, der ville se underholdning, sport og serier på deres telefon uanset tid og sted. Det var en fuldstændig vanvittig tanke,” griner Kim Poder, og tilføjer, ”det har givet os en masse fordele at lancere så tidligt. De fejl man begår, når man lancerer et nyt produkt, dem begik vi tidligt.” 

Fakta

Nordic Entertainment Group ejer streamingtjenesten Viaplay, Viafree og TV3-kanalerne, der har sportsrettighederne til blandt andet Champions League, Premier League, Superligaen, Formel 1 og NHL.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Mette Lynge Hansen

Fagchef for strategisk kommunikation