Gemt

Turismens tur-retur

Turisterne er igen at finde i gaderne og på hotellerne i København. Men sporene efter corona er tydelige. Adm. direktør for Arp-Hansen, Dorte Krak, fortæller, hvordan hotelkæden er kommet igennem krisen, hvordan hun som leder har håndteret jobbet, og hvilken situation, branchen står over for nu. For vi er langt fra igennem stormen, understreger hun.

Nyhed

22. november 2021

I Nyhavn strømmer turisterne til. Der bliver taget billeder af vandet, af bådene og af de ikoniske huse.Helt for enden af det hele ligger hotellet 71 Nyhavn. Taxa efter taxa stopper udenfor, og gæsterne træder ind i en lobby, der allerede er en labyrint af kufferter og mennesker, som tjekker ind, tjekker ud, eller blot efterspørger hjælp til at finde rundt i Danmarks hovedstad. 

Umiddelbart efterlader den fyldte lobby det indtryk, at coronakrisens skygge er forsvundet fra den danske hotel- og turismebranche. At vi er ude på den anden side, og at pengene igen strømmer ufortrødent ned i de før så coronapressede kasser.  

Men så simpelt er det desværre ikke, fortæller Dorte Krak. Hun er adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group, der er Københavns største udbyder af hotelværelser, med blandt andet Hotel Phoenix, Tivoli Hotel & Congress Center, WakeUp og også 71 Nyhavn i porteføljen. 

Dorte Krak har været en del af den danske hotelscene i 29 år, og hun har stået i spidsen for virksomheden siden 2003. 

”Vi er ikke ude på den anden side, og vi slikker ikke bare vores sår. Vi er stadig ved at stoppe vores styrtblødning,” siger hun om den virkelighed, der udspiller sig for branchen. 

imagek4t46.png

Dorte Krak, adm. direktør, Arp-Hansen - Foto: Nanna Navntoft


For hotel- og turismebranchen er blandt de erhverv, der blev hårdest ramt af coronanedlukning og restriktioner. Tomme hotelværelser, lukkede restauranter og en seksdagesregel, der gjorde sommeren 2020 til et historisk lavpunkt for turisme i København, trækker stadig sine spor.  

Dorte Krak tøver, når hun skal beskrive, hvordan hun oplevede sommeren 2020. Hun tænker tilbage på de udfordringer, hun har gennemlevet som direktør i hotelbranchen. På finanskrisen, hvor turismen gik i stå. På 11. september, på askeskyer, på it-bobler og på alle de andre prøvelser, hun og virksomheden har været igennem. 

”Hvis vi lægger alle dem sammen, så er vi lige ved at være der. Og så alligevel slet ikke,” siger hun og konkluderer: 

”Sommeren 2020 var surrealistisk. Der var ingen, der kunne forestille sig det scenarie. Hele erhvervslivet blev ramt. Vi blev alle som mennesker ramt. Jeg kunne ikke få lov til at drive min forretning... Jeg måtte ikke. Jeg måtte ikke drive mine restauranter. Det er en afmagtssituation, og hvad gør du så? Du er tvangslukket,” siger hun. 

Stod op og fik tæsk 
Én milliard kroner har coronakrisen kostet Arp-Hansen. På bundlinjen. For første gang i sin tid på posten måtte Dorte Krak dermed aflevere et årsregnskab med røde tal, og dét gjorde ondt.  

”Det var gravalvorligt,” fortæller direktøren, der endte med at opsige cirka 15 procent af de ansatte, da omsætningstabet ramte 90-95 procent.  

”Jeg bruger den terminologi, at vi stod op og fik tæsk. Vi var ikke knockoutede, og vi var ikke sendt til tælling. Men vi fik godt nok nogen på sinkadusen."
- Dorte Krak, adm. direktør, Arp-Hansen

Som en af Danmarks største hotelkæder stod Arp-Hansen dog i en privilegeret situation, sammenlignet med mange andre. Virksomheden er velkonsolideret og havde derfor råd til at beholde de fleste medarbejdere samt at holde alle hoteller åbne. 

”Jeg bruger den terminologi, at vi stod op og fik tæsk. Vi var ikke knockoutede, og vi var ikke sendt til tælling. Men vi fik godt nok nogen på sinkadusen,” siger hun. 

Derfor har det sidste halvandet år været en konstant prøvelse i at holde tungen lige i munden, og Dorte Krak er stadig ikke i en position, hvor hun kan læne sig tilbage og slappe af.  

”Vi har været ude i det værste stormvejr nogensinde, og det er ikke slut,” konkluderer hun. 

For der kommer stadig ikke oversøiske gæster af nævneværdig betydning. Der kommer ikke krydstogtskibe, og der er ingen gæster fra Asien. De gæster, der normalt lægger mange penge på deres rejser, er ikke vendt tilbage.
 

”Én ting er, at du har fulde huse. En anden ting er, hvad de lægger af penge. Oversøiske gæster bruger typisk det dobbelte af en dansker eller en svensker. Hvis man skal være lidt grov, går der to danskere på en amerikaner i døgnforbrug i blandt andet restauranten,” siger hun. 

Desuden har priserne på værelser været nede med 25-30 procent det seneste år. 

imagerrx29.png

Dorte Krak, adm. direktør, Arp-Hansen - Foto: Nanna Navntoft


”Selvom vi har gæster igen, er det ikke det samme. Og vi kommer ikke bare lige tilbage. Ikke i 2022. Ikke i 2023. Måske aldrig,” lyder det fra Dorte Krak, der også mener, at noget grundlæggende, noget strukturelt, har ændret turismebilledet i hele verden. 

”Det sidder i os,” siger hun og tilføjer: 

“Men det sidder også i os, at vi vil denne branche og tror på, at med den portefølje af hoteller og den organisation vi har, kommer vi stærkt igen. Jeg har en stærk tro på Arp-Hansen Hotel Group som virksomhed og både København og Aarhus som fremtidens destinationer.” 

Hun mener også, at danskerne i højere grad har fået øjnene op for Danmark – og det samme gør sig gældende for andre nationaliteter over hele verden. Hun ser det samme billede, når det drejer sig om erhvervsrejser. Vi er mere tilbageholdende.  

Og hvor du før sendte tre medarbejdere afsted til en konference, nøjes du muligvis med en enkelt nu. Så selvom lobbyen er fyldt, er det en anden type gæster. Og selvom Arp-Hansen og Dorte Krak sætter stor pris på dem alle og nyder at vise sine hoteller frem, så er realiteten, at de lægger færre penge. 

Det skal vi også indrette vores forretning efter,” siger hun. 

Også direktørerne skrubber toiletter 
Men Dorte Krak er vant til at omstille sig. Derfor tager hun det også med stoisk ro, at hun nu skal ændre sin markedsføring og sin strategi. At hun skal målrette sine kampagner mod busrejsende og ikke mod krydstogtsgæster. For i det mindste har hun mulighed for at handle med udgangspunkt i fakta og kendte omstændigheder, modsat, hvad hun beskriver som det sværeste, da coronakrisen var på sit højeste. 

”Normalt skal en ledelse kunne svare på alle spørgsmål. Men vi havde fået bind for øjnene. Vi vidste ikke, hvor vi skulle hen,” siger hun.  

For hvordan beroliger du medarbejdere, der ikke aner, hvornår de igen kan møde op på arbejde?  

”Vi havde 400-500 frustrerede mennesker siddende derhjemme, der bare ventede på, at vi kaldte dem tilbage,” siger hun.  

Men hun fik lært en utrolig vigtig ting om sin virksomhed under nedlukningen: 

”Corona kan ikke tage livet af en Arp-Hansen kultur. Det får den ikke lov til.” 

Direktøren fortæller, at selvom størstedelen af medarbejderne var hjemsendt på lønkompensation, var der nogle få, der var på vagt på de tomme hoteller.   

”De skulle jo passe på huset, og de skulle passe på hinanden. Det er mine ansatte bedre til end en vagt og en hund,” siger hun. 

Dorte Krak lavede sin egen rute fra hotel til hotel i København. En rute på 10 kilometer, hvor hun hilste på de ansatte og takkede dem for indsatsen. For det var utaknemmeligt med de ensomme vagter på gæsteløse hoteller, hvor opgaverne også bestod i at trække ud i toiletterne og sikre, at afløbene virkede:  

”Alle mine hoteldirektører har selv skrubbet toiletterne og støvsuget under nedlukningen. Det var vi nødt til. Ingen er for fine til noget, sådan er vores kultur og vores DNA. 

”Oplevelsen af, hvordan de ansatte har håndteret situationen har også gjort stort indtryk på Dorte Krak: 

”Man bliver varm om hjertet. Deres indsats er med til, at virksomheden står op endnu.” 

Anerkendelse, tak
Når Dorte Krak i dag skal gøre status, mener hun, at vi har gjort det godt i Danmark. Restriktionerne og strategien har givet mening, og på trods af udfordringer med eksempelvis seksdagesreglen, er hun tilfreds. Men hun har et ønske til politikerne. Et ganske gratis et endda. 

”Jeg kunne godt tænke mig, at man anerkendte det her erhverv,” siger hun og tilføjer: ”Der er stadig lidt en opfattelse af, at turisme er iskager og strandture til vestkysten.”  

Turister forbruger i alt for 139 milliarder kroner i Danmark, og heraf står udenlandske turister for 60,2 milliarder. Samlet set skaber turismeomsætningen i Danmark knap 171.400 job. 

”Det er et erhverv på lige fod med mange andre eksporterhverv. Forskellen er bare, at gæsten kommer her og lægger pengene,” siger hun. 

imagem1tlg.png

Dorte Krak, adm. direktør, Arp-Hansen - Foto: Nanna Navntoft


Derfor vil hun gerne have mere stolthed i stemmerne fra politikerne, når emnet falder på turisme. Som eksempel peger hun på debatten om mangel på arbejdskraft. 

”Der har været en tone, som jeg har været ked af. ’Nu må I tage et job i hotelbranchen, indtil I finder noget andet ordentligt’,” siger hun og fortsætter: 

”Det er en metier det her. Marc, der kom med vores kaffe, er medlem af Portierforeningen i Danmark, De Gyldne Nøgler,” siger hun og fortæller med glæde i stemmen om den indsats, hendes medarbejdere leverer.

”Når den internationale turisme kommer op igen, tror jeg, man vil kigge på, hvem der har håndteret det godt. Jeg tror, der er meget, der hælder i retning af Danmark og København."
- Dorte Krak, adm. direktør, Arp-Hansen

 ”Når vores gæster kommer og spørger, hvad vi kan anbefale, står han ikke og siger ’øh bøh Den Lille Havfrue.’ Han mærker efter; hvad har du brug for? Hvad har du lyst til?” siger Dorte Krak, der også ser en stor fordel for Danmark generelt i at gøre en større indsats på området og vise verden, hvad vi kan: 

”Jeg snakker ikke kun turisme. Jeg snakker om kultur, virksomheder og gastronomi. Vi er et ansigt udadtil, og vi hjælper med at sælge alt det, Danmark har at byde på.” 

Hun mener også, at Danmark som turismedestination har en fordel og kan få et endnu større momentum nu.  

”Når den internationale turisme kommer op igen, tror jeg, man vil kigge på, hvem der har håndteret det godt. Jeg tror, der er meget, der hælder i retning af Danmark og København. Og det skal vi bruge som springbræt til at få den her branche op i gear igen,” siger hun. 

Arp-Hansen

  • Arp-Hansen Hotel Group blev grundlagt i 1960 af murermester Alf Arp-Hansen. 

  • I dag er kæden Københavns største og driver også hotel i Aarhus. 

  • Arp-Hansen er med Dorte Kraks ord ”født og opvokset i København.” Gruppen råder over en bred palet af hoteller i København, fra 71 Nyhavn og Hotel Phoenix i den høje ende, til lavpris hoteller og hostels som WakeUp og Next House. Gruppen specialiserer sig også i konferencer og har blandt andet Tivoli Hotel & Congress Center i porteføljen. 

Kontakt os

Kommunikation

Signe Hvas

Kommunikationskonsulent