; ;
Gemt

Kvindelige ledere skal ikke tænke, “hvordan bliver jeg som en mand?”

Tina Nikolaisen blev leder for første gang i 2013, da hun overtog stillingen som chefredaktør hos Alt For Damerne. I dag er hun magasindirektør og giver indblik i lederlivets op- og nedture.

Nyhed

22. november 2021

På denne efterårsdag er der musestille i Story House Egmont. Det er efterårsferie, og der er kun få medarbejdere på kontoret. Man er dog ikke i tvivl om, at lokalerne emmer af liv og kreativitet.

På bordene er der stakke af bøger, gaveposer, gule og lyserøde post-its, mens væggene er beklædt med plakater og de seneste forsider på de ugeblade, som mediekoncernen udgiver.
 

Stilheden brydes af klangen fra et par høje hæle, og kort efter træder Tina Nikolaisen frem i en bleg skjorte og et par spektralfarvede blå bukser. Det er seks år siden, hun overtog stillingen som magasindirektør. 

”Jeg har det strategiske og kommercielle ansvar for alle magasinerne. Hvordan sikrer vi, at vi bliver ved med at forblive relevante og sælge blade? Selvom der sælges færre papirmagasiner for hvert år, er print stadig på forsædet af vores forretning. Men vi arbejder strategisk med, hvordan vi kan sætte vores brand i spil på andre måder og forblive relevante. Det er mit job,” siger hun, mens vi passerer et fotostudie. 

 

imagec28r.png
Tina Nikolaisen, magasindirektør, Story House Egmont - Foto: Marie Bentzon


Vi sætter os ved et aflangt bord i et lokale beklædt med glas fra top til tå.  
 

Tina Nikolaisen har haft sin gang på Egmont siden 2013, hvor hun blev chefredaktør for ugemagasinet Alt For Damerne.

Som uddannet journalist med job i bagagen, der blandt andet indbefatter stillinger som politisk reporter hos Jyllands-Posten samt nyhedsvært på TV2 Nyhederne, var hun fagligt selvsikker.   
 

Det var ansvaret som leder, som hun skulle lære at være tilpas i. 

”Jeg havde stor ydmyghed i forhold til, at det også var en forretning, jeg skulle ind og lede. Der var et kæmpe budget, og som en, der knap nok havde styr på mit eget husholdningsbudget, gik jeg ind til det med stor ydmyghed. Jeg kom naturligvis på nogle lederkurser, da jeg ikke havde prøvet det før – men det faldt mig sindssygt naturligt at være leder,” siger hun.   

Hun erkender dog, at det ikke er den letteste branche at gå ind i som nyudklækket leder. En kreativ arbejdsplads rummer mange personligheder, der skal ledes på forskellige måder. Samtidigt befinder vi os i en digital tidsalder, hvor udgivelser på print har trange kår. 

”Da jeg siger ja til jobbet, var jeg ikke opmærksom på, hvor mange forandringer, der var ved at ske. Det her er en branche, hvor du hele tiden skal tænke nyt og holde brandet relevant. Jeg har kun været med i en tid, hvor vi er udfordret på den front. Men jeg trives virkelig i den modgang,” siger hun. 

Hun vurderer, at antallet af medarbejdere nok er blevet halveret på de otte år, hun har været i huset. Det har medført en række svære beslutninger, der skulle træffes undervejs for at sikre en god forretning. Det har dog også medført succes. 

”Vær dig selv. Jeg har fuld respekt for ledelsesbøger, men det er svært at læse sig til at være en god leder."
- Tina Nikolaisen, magasindirektør, Story House Egmont

“Jeg har ikke været nødt til at lukke et magasin, mens jeg har arbejdet her, hvilket jeg er rigtig stolt af. Men jeg kan godt lide, at det er udfordrende. Jeg trives med, at vi skal løse nogle problemer og tænke nyt.” 

Blandt Tina Nikolaisens svære og upopulære beslutninger er, nok ikke overraskende, fyringer. Det hører med til jobbet som leder – og måske også med til jobbet, når man arbejder i magasinbranchen. 

imagesjw1p.png

Et indblik i dagligdagen hos Story House Egmont - Foto: Marie Bentzon


”Det er åbenlyst for alle, at vi bliver færre mennesker i huset. Så det handler om at håndtere det rigtigt. Hvis man er ærlig og informerer folk om, hvorfor vi tager de beslutninger, vi gør, så når vi frem til det bedste resultat. Det er aldrig sjovt at gøre, men det har jeg en meget forretningsmæssig tilgang til. Jeg synes, man skal gøre det respektfuldt – både for dem, som ikke skal være her længere og for dem, som bliver i huset. Vær god til at forklare, hvad det er, der sker, og at det er i forretningens bedste. Ærlighed kommer man langt med. Vi går op i at holde alle ansatte informeret om, hvordan det går med vores forretning. Det gør det nemmere at forstå, hvorfor det er nødvendigt at tilpasse den,” siger hun. 

En empatisk købmand 
Når jeg spørger Tina Nikolaisen, hvordan hun er som leder, smiler hun og skubber brillerne op i håret. ”Det er sjovt, fordi jeg tænker jo ikke selv over, hvad det er for en form for ledelse, jeg bedriver. Jeg har meget tillid til andre mennesker. Jeg kigger dem ikke over skulderen på alting, det ville ødelægge både deres og min egen arbejdsglæde.”

”Omvendt hader jeg også den type chefer, som man kun ser sjældent og pludselig stikker hovedet ud og råber,” nu skal vi til højre,” siger hun.
 

Hun fremhæver krydsfeltet mellem det empatiske og det kommercielle som sit kendetegn. 

“Jeg vil hellere forstå mine medarbejdere, end jeg vil kende alle afkroge af et Excel-ark."
- Tina Nikolaisen, magasindirektør, Story House Egmont

“Jeg interesserer mig for mine medarbejdere og har samtidig en stærk købmandstankegang. Jeg er halvt jyde og er vokset op med en far, der købte en hestetrailer i den blå avis, selvom vi ikke ejede nogen heste. Så solgte han den for 5.000 kroner den følgende dag. Det krydsfelt, tror jeg, folk lægger mærke til. At jeg har oprigtig interesse for mennesker, men også har en købmandstilgang.  Jeg er god til at sælge varer og ideer.” 

Alt imens Tina Nikolaisen har stået i spidsen som chefredaktør for Alt For Damerne og nu som magasindirektør, har hun også haft travlt på hjemmefronten med familie og børn.

Hun afviser dog blankt, at hun har måttet ofre noget på hjemmefronten for sit arbejde.
 

”Mit job som mor har aldrig været en hindring for at opnå det, jeg ville rent arbejdsmæssigt. Jeg ved, at det kan være en udfordring. Hvis du spurgte mine børn, ville de stensikkert svare, at jeg har været til stede. Jeg prøver på ikke at arbejde om aftenen, for så kommer mine medarbejdere også til at arbejde om aftenen. Det er også bedst for både mig selv og min familie, at jeg holder fri,” siger hun. 

Hvad angår råd til nye ledere, kommer svaret prompte. 

imageg7ov4.png

Tina Nikolaisen, magasindirektør, Story House Egmont - Foto: Marie Bentzon


”Vær dig selv. Jeg har fuld respekt for ledelsesbøger, men det er svært at læse sig til at være en god leder. Og hvis man er kvindelig leder, så lad for Guds skyld være med at tænke, ”hvordan bliver jeg som en mand?” Stå ved, at de kvindelige egenskaber er sindssygt vigtige og nødvendige og noget, vi har brug for endnu mere af. Empati, engagement og en oprigtig interesse for hvad der driver mennesker.” 

Sidstnævnte er også dét, Tina Nikolaisen kalder for grundelementet i sin ledelsesstil. 

“Jeg vil hellere forstå mine medarbejdere, end jeg vil kende alle afkroge af et Excel-ark. Det er det vigtigste i min ledelsesrolle. At jeg forstår de mennesker, jeg skal lede, og at jeg oprigtigt interesserer mig for dem,” siger hun.