Gemt

Bodenhoff bager i kortere tid: Vi møder to timer senere på arbejde

14. september 2022

Bageriet Bodenhoff har taget flere konkrete initiativer for at spare på energiregningen. De bruger blandt andet to timer mindre om dagen på at bage.

Med de nuværende energipriser vil Bodenhoff i København få en merregning på 2,2 millioner kroner om året.

Derfor har bageriet taget flere konkrete initiativer for at spare på energiregningen, fortæller Christian Bodenhoff, der er medejer af bageriet med 10 butikker i København.

”Vi har været alt igennem for at finde steder, hvor vi kan spare,” siger han.

Møder to timer senere
Ét af de initiativer, som bageriet har taget, er, at medarbejderne møder to timer senere på arbejde.

”Vi har ændret produktionstiden, så vi bager det samme på kortere tid. Det betyder ikke så meget for os, vi har bare skullet ændre nogle vaner og rutiner. Vi fylder ovnene mere og tænder dem kun op, hvis det er nødvendigt,” siger Christian Bodenhoff.

Samtidig har bageriet justeret temperaturen i enkelte køle- og fryserum, hvor det har været muligt ifølge reglerne.

”Vi har været igennem alle 15 køle- og frostrum for at undersøge, om temperaturen kunne skrues op. I halvdelen af dem har vi vurderet, at temperaturen kunne justeres en smule og stadig overholde reglerne på området. Vi kan endnu ikke måle den konkrete besparelse, da det er sket inden for de seneste 14 dage, men der skulle være en del at spare.”

Bageriet er også opmærksomt på at slukke lyset i alle ti butikker, når der ikke er behov for at have det tændt.

Hævet priserne med 10 procent
De stigende energipriser kommer oveni, at priserne på råvarer, emballage og transport er steget markant.

Det har fået Bodenhoff til at hæve sine priser over tre omgange, så de i dag er 10 procent højere end ved årsskiftet.

”Vi mister 6-7 procent af vores kunder ved at sætte priserne op, så det bliver ikke en overskudsforretning. Vi kommer til at miste omkring 5.000.000 i tabt omsætning i år,” siger Christian Bodenhoff.

 

Bodenhoff har samtidig revurdere sit varesortiment.

”Kan vi lave andre produkter med bedre bruttoavance? Og tilmed produkter, som kunderne hellere vil have? Ja, det kan vi. Vi har ændret 15 produkter, som vi tjener flere penge på, fordi de indeholder mindre margarine og smør. Det gælder eksempelvis kanelsneglen, som er ændret til en kanelsnurre – den er billigere at producere, og den er mere oppe i tiden, så vi sælger flere af dem.”

Derudover er blandt andet den friskpressede juice med lav holdbarhed skiftet ud med et lignende alternativ med længere varighed.

”Mange bække små, som man siger. Vi kan ikke skrabe alle pengene sammen i forhold til det tabte, men vi gør, hvad vi kan. Det er sundt at skulle rive sig i håret en gang imellem, og jeg er overbevist om, at vi får noget ud af det på den lange bane. Der kommer en dag i fremtiden, hvor det hele bliver lysere,” siger Christian Bodenhoff.

Fuld fart på webshoppen
Der er dog allerede nu lys i mørket, fortæller Christian Bodenhoff.

Bageriets webshop kører godt og vil inden for det næste års tid blive Bodenhoffs største butik.

”Den er vækstet med 40 procent hvert år de seneste tre-fire år. Vi vil gerne være med på beatet, og som det er nu, så foretrækker rigtig mange kunder at bestille varerne online og få dem leveret. Derfor har vi stort fokus på, at onlinehandlen fungerer.”

 

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Markedschef
Medarbejderprofil
Kommunikation

Tine Østergård

Redaktør & Kommunikationskonsulent