{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. august 2025
Den kinesiske gigant mister momentum i USA, hvor Trump har sat mure op. Derfor skruer Temu op for marketingmotoren og salget i Europa. Det understreger behovet for, at EU hurtigt sikrer fair konkurrence og ens vilkår, lyder det fra Dansk Erhverv.
Temu tromler frem i Europa.
Det viser nye tal, som det digitale marketing-bureau s360 har trukket for Dansk Erhverv.
I Frankrig er salget med en vækst på 95 pct. næsten fordoblet fra januar til maj, og i Spanien og Tyskland er salget steget med henholdsvis 65 pct. og 61 pct.
Trump skubber Temu mod Europa
Årsagen til det stigende salg skal ifølge e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, findes i USA, hvor præsident Trump har erklæret kamp mod kinesiske platforme. Han har blandt andet ophævet den såkaldte "de minimis"-toldfritagelse, der hidtil tillod pakker til en værdi under 800 USD at blive importeret toldfrit. Det påvirker danske virksomheder, men det har ifølge tal fra Bloomberg også ført til et fald i salget hos Temu på ca. 25 pct. i perioden fra midt maj til begyndelsen af juni.
”Timingen er påfaldende, og det tyder på, at Temu har vendt blikket mod Europa for at vinde det, de taber i USA. Det er skidt nyt for danske og europæiske virksomheder.”
Gang i marketingmotoren
Tallene fra s360 viser samtidig, at Temu har skruet gevaldigt op for deres marketing.
Google Ads-data viser en stabil stigning i den seneste periode i Temus visningsandel* (*deres annoncesynlighed i betalt annoncering på Google Search & Shopping), som nåede 30 pct. i juli og 31 pct. i august 2025.
"Dermed nærmer vi os de meget aggressive niveauer fra 2024,” forklarer Torben Lyse Nielsen, VP & Head of Digital Growth hos s360.
Han uddyber, at det udover at føre til øget salg og dermed konkurrence også rammer danske virksomheder på marketingbudgettet:
”Det betyder, at danske virksomheder potentielt ender i en situation, hvor de skal øge deres investering på Google for at fastholde det samme salg som tidligere og omprioritere hvilke produkter de fokuserer på i deres annoncering, eller helt skal revidere hvordan de lægger deres marketinginvesteringer for at indhente den tabte omsætning.”
Fair konkurrence haster
Med Temus øgede fokus på Europa haster det endnu mere med at få indført fair konkurrence og ens vilkår.
EU har foreslået et håndteringsgebyr på 2€ for import af lavværdi-produkter som ankommer til EU. Det vil ramme Temu og lignende platforme, men tiltaget er både symbolsk og for lille, pointerer Niels Ralund:
”Det vigtigste er at få indført et importøransvar for onlinemarkedspladserne, så de får samme forpligtelser som andre erhvervsdrivende. Det påpeger vi i Dansk Erhverv, hver gang vi er i dialog med danske og europæiske politikere. Og nu kan vi pege på tallene og sige, at det haster.”
Europæiske erhvervsdrivende, der sælger produkter til forbruger, skal bl.a. sikre sig, at produkterne er sikre, FØR de sættes til salg (GPSR artikel 9) samt oplyse fabrikantens og importørens navn, adresse, elektronisk adresse mv. I forbindelse med produktet på deres hjemmeside (GPSR artikel 19).
Onlinemarkedspladser, som f.eks. Temu har ikke forpligtelsen til at sikre sig, at produkterne er sikre, FØR de sættes til salg, da onlinemarkedspladser i EU er at betragte som en “digital ytring” på lige fod med ytringer på f.eks. Facebook. “Digitale ytringer” reguleres ikke i GPSR (produktforordningen), men derimod i DSA (Digital Services Act), hvor der først er en forpligtelse på at reagere, når platformen bliver opmærksomme på (bliver gjort opmærksom på), at noget er galt – skulle de efter DSA’en tjekke den “digitale ytring” FØR, så ville det være censur.
Dansk Erhverv har gennem de sidste 8 år arbejdet intensivt på, at denne skævvridning ændres, således at ALLE produkter ligegyldigt om de sælges gennem en onlinemarkedsplads eller på en dansk eller europæisk hjemmeside behandles ens. Det betyder, at produkter skal reguleres i GPSR ligegyldigt hvilken salgskanal, der anvendes og “digitale ytringer” i DSA. Dansk Erhverv har indgået en alliance med de nordiske lande og har netop udgivet et white paper “ E-commerce from 3rd countries”, der beskriver problemstillingerne og løsningerne