Spring til indhold

Temu øger salget i Europa som følge af Trumps barrierer

21. august 2025

Den kinesiske gigant mister momentum i USA, hvor Trump har sat mure op. Derfor skruer Temu op for marketingmotoren og salget i Europa. Det understreger behovet for, at EU hurtigt sikrer fair konkurrence og ens vilkår, lyder det fra Dansk Erhverv.

temu-container

Temu tromler frem i Europa.

Det viser nye tal, som det digitale marketing-bureau s360 har trukket for Dansk Erhverv.

I Frankrig er salget med en vækst på 95 pct. næsten fordoblet fra januar til maj, og i Spanien og Tyskland er salget steget med henholdsvis 65 pct. og 61 pct.

Trump skubber Temu mod Europa
Årsagen til det stigende salg skal ifølge e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, findes i USA, hvor præsident Trump har erklæret kamp mod kinesiske platforme. Han har blandt andet ophævet den såkaldte "de minimis"-toldfritagelse, der hidtil tillod pakker til en værdi under 800 USD at blive importeret toldfrit. Det påvirker danske virksomheder, men det har ifølge tal fra Bloomberg også ført til et fald i salget hos Temu på ca. 25 pct. i perioden fra midt maj til begyndelsen af juni.

”Timingen er påfaldende, og det tyder på, at Temu har vendt blikket mod Europa for at vinde det, de taber i USA. Det er skidt nyt for danske og europæiske virksomheder.”

Gang i marketingmotoren
Tallene fra s360 viser samtidig, at Temu har skruet gevaldigt op for deres marketing.

Google Ads-data viser en stabil stigning i den seneste periode i Temus visningsandel* (*deres annoncesynlighed i betalt annoncering på Google Search & Shopping), som nåede 30 pct. i juli og 31 pct. i august 2025.

"Dermed nærmer vi os de meget aggressive niveauer fra 2024,” forklarer Torben Lyse Nielsen, VP & Head of Digital Growth hos s360.

Han uddyber, at det udover at føre til øget salg og dermed konkurrence også rammer danske virksomheder på marketingbudgettet:

”Det betyder, at danske virksomheder potentielt ender i en situation, hvor de skal øge deres investering på Google for at fastholde det samme salg som tidligere og omprioritere hvilke produkter de fokuserer på i deres annoncering, eller helt skal revidere hvordan de lægger deres marketinginvesteringer for at indhente den tabte omsætning.”

Fair konkurrence haster
Med Temus øgede fokus på Europa haster det endnu mere med at få indført fair konkurrence og ens vilkår.

EU har foreslået et håndteringsgebyr på 2€ for import af lavværdi-produkter som ankommer til EU. Det vil ramme Temu og lignende platforme, men tiltaget er både symbolsk og for lille, pointerer Niels Ralund:

”Det vigtigste er at få indført et importøransvar for onlinemarkedspladserne, så de får samme forpligtelser som andre erhvervsdrivende. Det påpeger vi i Dansk Erhverv, hver gang vi er i dialog med danske og europæiske politikere. Og nu kan vi pege på tallene og sige, at det haster.”

 

Sådan er reglerne nu

Europæiske erhvervsdrivende, der sælger produkter til forbruger, skal bl.a. sikre sig, at produkterne er sikre, FØR de sættes til salg (GPSR artikel 9) samt oplyse fabrikantens og importørens navn, adresse, elektronisk adresse mv. I forbindelse med produktet på deres hjemmeside (GPSR artikel 19). 

Onlinemarkedspladser, som f.eks. Temu har ikke forpligtelsen til at sikre sig, at produkterne er sikre, FØR de sættes til salg, da onlinemarkedspladser i EU er at betragte som en “digital ytring” på lige fod med ytringer på f.eks. Facebook. “Digitale ytringer” reguleres ikke i GPSR (produktforordningen), men derimod i DSA (Digital Services Act), hvor der først er en forpligtelse på at reagere, når platformen bliver opmærksomme på (bliver gjort opmærksom på), at noget er galt – skulle de efter DSA’en tjekke den “digitale ytring” FØR, så ville det være censur.  

Dansk Erhverv har gennem de sidste 8 år arbejdet intensivt på, at denne skævvridning ændres, således at ALLE produkter ligegyldigt om de sælges gennem en onlinemarkedsplads eller på en dansk eller europæisk hjemmeside behandles ens. Det betyder, at produkter skal reguleres i GPSR ligegyldigt hvilken salgskanal, der anvendes og “digitale ytringer” i DSA. Dansk Erhverv har indgået en alliance med de nordiske lande og har netop udgivet et white paper “ E-commerce from 3rd countries”, der beskriver problemstillingerne og løsningerne

Temu og Wish oversvømmer markedet: Danske legetøjsfirmaer presses af ulige regler

Som legetøjsvirksomhed skal Legeakademiet overholde strenge regler og krav fra EU, mens kinesiske giganter som Temu og Wish vælter ind over grænsen med billigt og potentielt skadeligt legetøj. I yderste konsekvens risikerer Legeakademiet at måtte dreje nøglen om.

Se alle vores artikler og tal om Temu

Nyhed

Temu øger salget i Europa som følge af Trumps barrierer

Den kinesiske gigant mister momentum i USA, hvor Trump har sat mure op. Derfor skruer Temu op for marketingmotoren og salget i Europa. Det understreger behovet for, at EU hurtigt sikrer fair konkurrence og ens vilkår, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Reshopper tog stilling og sagde nej til Temu og Shein: Her er deres vigtigste læring

Selvom Reshopper går glip af annoncekroner, så er adm. direktør Lasse Wulff Hansen ikke i tvivl om, at virksomheden gør klogt i at sige nej til annoncer og produkter fra Shein og Temu. Her forklarer han hvorfor. Til E-handelskonferencen kan du høre hans bud på, hvordan du skaber en succesfuld forretning baseret på cirkulær økonomi.

Nyhed

EU-kommissionen retter hård kritik mod Temu: Overtræder regler om ulovlige produkter

EU-Kommissionen retter skarp kritik mod Temu for manglende kontrol med ulovlige produkter, der sælges til europæiske forbrugere. Ifølge Dansk Erhverv skaber den manglende regulering en skæv konkurrence, hvor onlineplatforme slipper for det ansvar, som europæiske importører og detailhandlere er pålagt. Nu kræves der hurtigere og mere konsekvent håndhævelse samt et importøransvar for onlinemarkedspladser

Nyhed

Shein idømt kæmpebøder for vildledende markedsføring og manglende miljøoplysninger

Den kinesiske markedspladsgigant Shein er blevet pålagt bøder på i alt 41,1 mio. euro efter en omfattende undersøgelse foretaget af de franske myndigheder. Bøderne bør inspirere andre lande og EU til håndhæve reglerne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Temu skruer op for charmeoffensiven over for de danske virksomheder

Den kinesiske gigant Temu vil have bedre fat i de europæiske forbrugere og har derfor travlt med at overtale europæiske og danske virksomheder til at sælge via deres gigantiske platform. Foreløbig preller charmeoffensiven af på virksomhederne, men udviklingen er værd at følge, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Temu-debat: Disruption eller trussel mod dansk e-handel?

Temus indtog på det danske marked blev sat under lup, da Dansk Erhverv samlede eksperter til debat om, hvorvidt den kinesiske gigants forretningsmodel er en trussel mod danske netbutikker eller blot en naturlig konsekvens af global handel.

Nyhed

Temu presser (stadig) de danske virksomheder: Mackablers omsætning er dykket med 27 procent

Temu får omsætningen til at skrumpe i mere end hver femte netbutik. Det gælder blandt andre Mackabler, hvor medstifter Jonathan Parisi frygter, at Temu vil få flere virksomheder til at dreje nøglen om. Det er tid til at sætte handling bag ordene og tvinge Temu til at efterleve europæisk lovgivning, mener e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.

Nyhed

Nordiske ministre i skarp kritik af Temu og lignende platforme: Der er behov for strengere regler

En ny kontrolrunde hos Temu og Wish har afsløret, at 7 ud af 10 produkter på platformene ikke lever op til EU's regler. Det får nu flere nordiske ministre til at kræve strengere kontrol. Dansk Erhverv bakker op. 

Nyhed

Nye tal om Temu vækker glæde og en løftet pegefinger: Det må ikke blive en sovepude!

De danske forbrugere dropper i stigende grad at handle hos kinesiske platforme som Temu. Det glæder Dansk Erhvervs e-handelsdirektør Niels Ralund. Han advarer dog om at tro, at Temu og lignende kinesiske koncepter nu forsvinder - de lovmæssige huller er nemlig endnu ikke blevet lukket.

Nyhed

Igen og igen: Ny undersøgelse afslører alvorlige sikkerhedsproblemer med produkter solgt på Temu

Det er på tide at bruge den store hammer overfor Temu og lignende platforme, der igen og igen bliver taget i at sælge farlige og ulovlige produkter til europæiske forbrugere.

Nyhed

EU-udspil mod Kina-pakker mangler tænder

EU-Kommissionen har onsdag præsenteret et udspil, der skal tackle de kæmpe udfordringer med onlinemarkedspladser som fx TEMU. Intentionen er som sådan god, men udspillet er for tandløst og indeholder ikke de rigtige redskaber til at komme udfordringerne til livs, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Sikkerhedsstyrelsen kaster håndklædet i ringen: Wish kan fortsætte med at bryde reglerne

Efter fire års juridisk tovtrækkeri har Sikkerhedsstyrelsen opgivet at lukke ned for onlineplatformen Wish, selvom de har beviser for, at der har været adskillige ulovlige og farlige produkter til salg på siden i Danmark.

Nyhed

Fra ukendt til top 3: Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

Den kinesiske gigant Temu er på rekordtid blevet den 3. mest benyttede netbutik i Danmark. Tyske Zalando topper stadig listen, hvor Matas indtager 2. pladsen.

Nyhed

Trods advarsler og negativ omtale: Danskerne vil handle mere i udenlandske netbutikker i 2025

Flere forbrugere forventer at handle varer i udenlandske netbutikker i 2025. Det viser nye tal, som E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, kalder bekymrende. Løsningen på udfordringen findes i Bruxelles og Humlebæk.

Nyhed

Faktaark: Sådan forklarer du kunderne, hvorfor Temus varer er billigere

Få hjælp til hvordan du kan forklare, hvorfor priserne på Temu er lavere end i danske butikker, og hvilke faktorer der påvirker prissætningen i både onlinehandel og fysiske butikker

Nyhed

Sikkerhedsstyrelsen vil gå ”helt-til kanten”: Dansk Erhverv vil blokere Temu og co.

Det er godt nyt, at Sikkerhedsstyrelsen skærper kontrollen med farlige produkter på onlinemarkedspladser. Men det er ikke nok. Der skal politisk handling til i EU for at lappe hullet i lovgivningen.

Nyhed

Onlineforbrugerne vil bruge flere penge på julegaver i år – se hvad de vil købe

8 ud af 10 onlineforbrugere vil i år handle julegaver på nettet. Det er samme niveau som sidste år, men til gengæld vil flere forbrugere bruge flere penge. Det glæder Niels Ralund, der dog er bekymret over, at mere end kvart million forbrugere forventer at købe gaver på Temu.

Nyhed

Mere end 370.000 danskere forventer at købe gaver til jul hos Temu

En ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mere end 370.000 danskere planlægger at købe julegaver, adventsgaver, kalendergaver eller gaver til pakkeleg hos Temu i år. Det er til trods for, at et flertal af danskerne er bekymrede for produktsikkerheden og ikke selv ville blive glad for at modtage en gave, som de ved er købt hos Temu.

Nyhed

Reshopper er færdig med Temu: ”Vi vil ikke reklamere for produkter, der er farlige for børn.”

Reshopper skal forblive et trygt og sikkert valg for forbrugerne. Derfor vil den populære app for børnefamilier ikke længere have reklamer og varer fra Temu. Det fortæller adm. direktør Lasse Wulff Hansen.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Nu sker det: Sikkerhedsstyrelsen lancerer kampagne målrettet Temu

Som led i det øgede politiske fokus på Temu lancerer Sikkerhedsstyrelsen en kampagne, der skal advare forbrugerne om, at de risikerer at købe farlige produkter, hvis de handler hos den kinesiske gigant. Dansk Erhverv er medafsender på kampagnen, men arbejder for, at det bliver den sidste af sin slags.

Nyhed

Daniel Diness Andersen har opsagt 20 medarbejdere: ”Temu har presset vores omsætning i bund”

Temus massive fremgang i Danmark har ført til faldende omsætning og stigende annoncepriser hos Temashop. Virksomhedens direktør frygter, at han må dreje nøglen om, hvis ikke politikerne hurtigt sætter en stopper for Temus urimelige konkurrencevilkår.

Nyhed

Klistermærker holder Line Marie Wibroe vågen om natten: ”Der er hele tiden nye regler”

Stifter af legetøjsvirksomheden Andemors Verden, Line Marie Wibroe, forsøger ihærdigt at være en duks, der altid står på tæer for at leve op til alle regler. Alligevel kostede et glemt klistermærke virksomheden 25.000 kroner. Siden har frygt for gentagelse ofte kostet Line Marie Wibroe sin nattesøvn.

Nyhed

Dansk Erhverv savner konkrete tiltag efter samråd om Temu og onlinemarkedspladser

Det er ikke nok at håndhæve eksisterende regler. Temu og andre platforme skal gøres ansvarlige for de produkter, de tilbyder

Nyhed

Temu skal tæmmes: Erhvervsministeren skærper kontrollen med den kinesiske gigant

Erhvervsminister Morten Bødskov vil blandt andet screene Temu for ulovlige og farlige produkter og advare forbrugerne om risikoen ved at handle på Temu. Det vækker glæde hos Dansk Erhverv, men der er brug for flere tiltag.

Nyhed

Ministre kaldes i samråd i opgøret med Temu

Erhvervsministeren og digitaliseringsministeren skal give svar på, hvad hvad der stilles op med den manglende produktsikkerhed og kontrol med varer købt på Temu.

Nyhed

Kina-ekspert: Her er tre ting, danske virksomheder kan lære af deres kinesiske konkurrenter

De kinesiske virksomheder er gået fra copycats til trendsættere, som ofte er flere år foran deres vestlige konkurrenter. Det mener Kina-ekspert Christina Boutrup, som opfordrer danske virksomheder til at lade sig inspirere af de kinesiske virksomheder.

Nyhed

Ny undersøgelse: 8 ud af 10 stykker legetøj fra markedspladser online overholder ikke EU-lovgivning og kan være farlige for børn

Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri, TIE, har undersøgt over 100 stykker legetøj fra onlinemarkedspladser, hvoraf 80 procent ikke overholder EU's sikkerhedsstandarder og kan være direkte skadelige for børn. Dansk Erhverv efterlyser skærpede regler.

Nyhed

Længe ventet skridt: Danmark og flere lande vil fjerne Temus told-fordel

Danmark foreslår sammen med en række andre europæiske lande at fjerne toldgrænsen, der giver virksomheder som Temu en unfair fordel. Forslaget vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som dog advarer mod, at Temu kan se det som aflad.

Nyhed

Temus fremgang fortsætter: Det er dybt bekymrende

4 ud af 10 danskere handler hos Temu. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Det kalder på handling, for de danske virksomheder er pressede, lyder det fra Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Temu indtager Danmark: Her er 10 vilde tal om den kinesiske e-handelsgigant

Med værktøjer som lave priser, billig fragt og gamification er Temu på kort tid blevet en gigant i Danmark. Her kan du blive lidt klogere på vækstkometen, som formentlig er din konkurrent

Nyhed

Temu tordner frem: Så stor er den kinesiske gigant i Danmark

Temus vilde vækst står i kontrast til den generelle udvikling i dansk e-handel, hvor omsætningen ifølge Dansk Erhvervs nye E-handelsanalyse voksede med 3 procent i første halvdel af 2024.

Nyhed

En lang række europæiske erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer i fælles opråb: Grib ind over for Temu

Der er akut brug for at lukke de huller i den europæiske lovgivning, der giver onlinemarkedspladser som Temu adgang til det europæiske marked med farlige og skadelige produkter på helt ulige og urimelige vilkår.

Nyhed

Nye tal om Temu vækker opsigt: ”Det er simpelthen uhørt.”

Hver tredje forbruger har handlet hos kinesiske Temu, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det viser en ny analyse, som Dansk Erhvervs E-handelsdirektør kalder bekymrende. Én graf giver dog håb.

Nyhed

Dansk Erhverv efter bekymrende Temu-test: Det er nedbrydende

I anledning af Forbrugerrådet Tænks undersøgelse af produkter fra Temu var Betina Schiønning i TV2 New for forklare, hvorfor Temu og andre giganter skal underlægges samme regler som danske og europæiske virksomheder.

Nyhed

Temu åbner for europæiske sælgere: Kan blive farligt for danske virksomheder

Virksomheder fra flere europæiske lande får nu mulighed for at sælge gennem Temu. Det kan give den kinesiske gigant yderligere vind i sejlene, vurderer Niels Ralund, som dog forventer, at mange virksomheder vil være betænkelige ved at blive associeret med Temu.

Nyhed

I kapløb med tiden: 6 ud af 10 danske virksomheder er ramt af Temus indtog

Den kinesiske gigant har på rekordtid vokset sig stor så i Danmark, at det nu påvirker over halvdelen af de danske netbutikker. De nye tal understreger behovet for fair konkurrence, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Forbrugerne tror, at Temu er ansvarlige for produkternes sikkerhed. De tager (desværre) fejl

De danske forbrugere ved godt, at Temu har en lemfældig omgang med produkter og sikkerhed. Alligevel shopper de løs på den kinesiske platform. Det understreger behovet for politisk handling, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Fælles europæisk front mod Temu: Vi skal have lige vilkår!

Temu topper dagsordenen hos den europæiske e-handelsorganisation Ecommerce Europe, der i et åbent brev til lovgivere og myndigheder kræver, at netbutikker og platforme uden for EU skal følge de samme regler, som virksomheder inden for unionen følger.

Nyhed

Temu underlægges strengere regler: ”Stort skridt, men langt fra nok”

EU-kommissionen kategoriserer nu Temu som en ”meget stor online platform,” og det betyder, at den kinesiske e-handelsgigant skal efterleve en række strengere krav om blandt andet produktsikkerhed.

Nyhed

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Nu bliver Temu anklaget for at manipulere kunderne

Temu bryder reglerne om alt fra manglende beskyttelse af mindreårige til vildledning af forbrugerne. Det mener Forbrugerrådet Tænk og en række europæiske forbrugerorganisationer, som nu klager over den fremadstormende kinesiske platform. Klagen vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som længe har råbt op om Temus tvivlsomme metoder.

Nyhed

Temu stormer frem: EU bør genstarte konkurrencesituationen på e-handelsområdet

Med ekstremt lave priser og et stort udvalg af produkter har kinesiske Temu på rekordtid etableret sig som en af Danmarks mest populære online handelsplatforme. Men Temus fremgang er bekymrende, for en stor del af produkterne er skadelige, og Temu spiller ikke efter samme regler som danske og europæiske virksomheder. Det vil Dansk Erhverv have ændret på.

Nyhed

Temu frustrerer danske virksomheder, men hvor alvorlig er truslen egentlig?

Der har været meget debat om Temu og deres indflydelse på danske virksomheder. Med rette. For Temu er en gigant, der er stormet ind på det danske og europæiske e-handelsmarked. I denne artikel forsøger vi at give en status på, hvor alvorlig truslen er.

Nyhed

Ny undersøgelse: 18 af 19 stykker legetøj købt på TEMU er farlige for børn

Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri TIE har fået undersøgt 19 stykker legetøj købt på onlineplatformen TEMU. Ingen af produkterne overholdt europæiske lovkrav, og 95% af det undersøgte legetøj var decideret farlige for børn. Den danske legebranche og Dansk Erhverv ønsker skærpede EU-regler.

Nyhed

Kinesiske netbutikker stormer frem: Her e-handler danskerne i udlandet

Zalando er stadig klart den udenlandske netbutik, hvor flest danskere handler, men de kinesiske vækstkometer Temu og Shein haler gevaldigt ind på den tyske gigant. Det kinesiske indtog stiller krav til myndighederne, lyder det fra Dansk Erhvervs Niels Ralund, som samtidig opfordrer danske netbutikker til at lade sig inspirere.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent