; ;
Gemt

Vi kan virkelig rykke noget

Charlie Stjerneklar er ny mand i direktørstolen hos brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation. Her vil han hjælpe medlemmerne med at løse samfundsudfordringer og gøre branchen attraktiv for både talenter og seniorer.

Nyhed

04. marts 2022

Charlie Stjerneklar indrømmer det gerne.

Tjansen som kommunikations- og pressechef i Vækstfonden var et fedt job med gode kolleger og meningsfulde opgaver.

Alligevel slog han til, da branche-foreningen Kreativitet & Kommunikation tilbød ham at overtage direktørposten efter Tine Aurvig-Huggenberger, som i januar takkede af efter 10 år i direktørstolen.

Derfor står den 37-årige selverklærede Nørrebro-dreng, der blev født ind i et kollektiv, trådte sine første spidse sko som trainee i Danske Bank og siden har arbejdet med politik, tobak og kommunikation, nu foran en ny opgave som adm. direktør for en 70 år gammel brancheforening.

”Jeg har lige siden, jeg for 10 år siden stødte på foreningen og branchen, tænkt, at det kunne være interessant at arbejde med branchen og især branchens udfordringer og vilkår. Derfor var job-tilbuddet også bare en af de ting, som jeg ikke kunne sige nej til, ” forklarer Charlie Stjerneklar.

Sæt fagligheden i spil
Godt en måned inde i det nye job har han ikke fortrudt sit valg. Tværtimod er han blevet overvældet af fagligheden og lysten til at ændre samfundet til det bedre hos både medlemmer, bestyrelse og medarbejdere.

”Når jeg taler med medlemmerne, så siger de som noget af det første, at samfundet har nogle udfordringer, som vi virkelig gerne vil være med til at løse med vores faglighed. Det har overrasket mig positivt, at den vilje og lyst er så stor.”

En af de samfundsudfordringer, som branchen gerne vil hjælpe med at løse, handler om bæredygtighed og grøn omstilling. Og her kan branchen faktisk bidrage, fordi ”vi ved, hvordan man arbejder med eksempelvis nudging og kan skrue kommunikation og budskaber sammen, der får folk til at gøre noget,” forklarer han. Udfordringen er, at det er et uhyre komplekst område, som derfor er svært at rådgive om.

”Men vi skal blive bedre til det, og derfor arbejder vi blandt andet på at lave et efteruddannelsesforløb, hvor vores medlemmer kan lære mere om området, så de kan give en bedre rådgivning til deres kunder. Det er en ganske vigtig opgave for mig,” siger direktøren.

Branchen skal gøres sexet igen
En anden vigtig opgave er at tiltrække, udvikle og fastholde medarbejdere, forklarer Charlie Stjerneklar og henviser til, at branchen som mange andre er presset på arbejdskraft.

En del af forklaringen er ifølge direktøren, at nogle af de yngre potentielle medarbejdere, der tidligere ville elske at arbejde på bureau, ikke længere finder branchen så attraktiv:

”Der er sket et skred fra, at unge mennesker anså konsulentbranchen som sexet til det modsatte. Her har vi en opgave i at kommunikere og vise, at man som konsulent har en rigtig god mulighed for at få en virkelig god start på sin karriere, fordi man hurtigt får et stort ansvar og skal løse mange forskellige opgaver.”

Den nytiltrådte direktør vil dog ikke nøjes med at tiltrække nye medarbejdere. Han vil også sikre, at flere af seniorerne, som ellers kunne trække sig tilbage, bliver længere. Det skal eksempelvis gøres ved at vise, at der er gode muligheder for attraktive vilkår i branchen.

”Hvis vi lykkes med det, så har vi både hjulpet branchen og samfundet, så det vil vi arbejde hårdt for.”

imagejuj1h.png

Charlie Stjerneklar, adm. direktør, brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation - Foto: Marie Bentzon

 

Stort potentiale med gode rammevilkår
Charlie Stjerneklar har tidligere arbejdet med politik og kommunikation, og den er­faring agter han at gøre brug af i sit nye job.

Brancheforeningen har nemlig et mål om at øge kendskabet til foreningen, branchen og medlemmerne samt sikre en mere aktiv rolle i den politiske proces, der fastsætter branchens rammer.

”Vores medlemmer rådgiver alt fra små og store virksomheder til myndigheder og partier, og derfor kan vi virkelig være med til at rykke og ændre meget, hvis vi får lov og bliver inddraget,” siger han. Direktøren forklarer, at det også handler om at vise politikerne, at branchen gerne vil stille sin faglighed til rådighed og hjælpe politikerne med at få rykket på deres dagsordener.

“Det har vi gjort under coronakrisen, hvor vores medlemmer med succes har lavet kampagner om alt fra afstand til håndsprit. Og vi gør det gerne igen, når det eksempelvis kommer til den grønne omstilling.”

Formår branchen at gøre det, så bliver det også nemmere at spille bold med politikerne og påvirke den politiske proces og derigennem sikre, at branchens rammevilkår bliver de bedst mulige, understreger direktøren.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent