{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Med over 3.000 butikker og webshops i 50 lande verden over, er Jysk vant til at navigere i alt fra politiske uroligheder til naturkatastrofer. Men hvordan håndterer virksomheden et øget pres på forsyningskæder og en pandemi, der gør planlægning mildest talt umulig, når man samtidig gerne vil holde sine løfter overfor kunden?
04. marts 2022
Et godt tilbud. Det har Jysk lovet sine kunder siden 1979, hvor den første forretning åbnede i Aarhus samme sted, som den ligger i dag. Det er den slags tilbud, du kan stole på. Det er følelsen af et solidt håndtryk med din lokale købmand, der tør se dig i øjnene, når han lukker handlen.
Spørgsmålet er, om du kan blive ved med at sikre de gode tilbud og holde, hvad du lover, når du er en kæmpe global virksomhed, der årligt omsætter for mange milliarder og er til stede på 50 markeder?
Svaret er et stort ja, hvis du spørger Peter Andsager, Executive Vice President Purchasing i Jysk.
”Det har været en del af vores DNA altid. Vi er til at stole på, og selvom vi er en stor international virksomhed, holder vi fast i de værdier, som vi altid har haft,” siger han.
Peter Andsager begyndte som elev i Jysk for 30 år siden. I dag har han blandt andet ansvaret for alt, der har med virksomhedens varer at gøre – fra det kommercielle til compliance.
For Peter Andsager har de seneste to år derfor været en øvelse i at finde fodfæste, når alt er lidt i ubalance.
Især har pressede forsyningskæder været et tema, der har fyldt meget – ikke kun for Jysk – men blandt alle virksomheder, der er afhængige af at få leveret sine varer fra nær og fjern.
Og Peter Andsager lægger heller ikke skjul på, at hans afdeling har været på overarbejde for at få enderne til at mødes.
”Forsyningskæden har fyldt meget. De ordrer, vi normalt skulle lave én gang, hvorefter de automatisk kom hjem til butikken, dem var vi nu nødt til at genbesøge tre eller fire gange, fordi rejserne undervejs blev ændret, og forhindringerne krævede rettelser,” fortæller han og understreger, at Jysk alligevel har formået at bevare kontrollen hele vejen igennem – og at hylderne i butikkerne aldrig nåede at stå tomme.
Forskudte nedlukninger stiller krav til overblikket
Internt har der været travlt, og der er blevet knoklet for at få det hele til at hænge sammen – for at sikre, at kunderne kunne få varerne hjem.
”Det har ikke bare været dobbelt-arbejde, det har været tredoblet. Så kæmpe ros til dem, der har siddet med vareflowet, for det har været udfordrende,” siger han og tilføjer, at situationen stadig er den samme.
Men det er ikke kun forsyningsleddet, der giver ekstra arbejdstimer på kontoret.
”Vi taler meget om råvarer og el, men corona har selvfølgelig også spillet en stor rolle,” forklarer han.
”Og der kommer man nemt til at se det fra en dansk vinkel. Jysk har egne butikker i 28 lande, og corona ramte ikke hele verden på samme tid. Så var Tyskland lukket, så Holland, og så var det Danmark. Der var ikke en bestemt dag, hvor skyerne løftede sig. Der var altid noget at forholde sig til,” siger han.
Eksempelvis blev al produktion i Vietnam løbende åbnet og lukket over en periode på tre måneder, og dét ramte Jysk.
”Der er vi endnu ikke oppe at køre igen, og der kommer til at gå tid, før vi er tilbage. Vi kan stadig ikke læne os tilbage og sige, det var det,” lyder det fra direktøren.
”Vi er jo ikke en dansk virksomhed. Vi er en global virksomhed, og vi er vant til at håndtere kriser. Har jeg ondt i maven, er jeg urolig? Næh. Det er daily business.”
- Peter Andsager, Executive Vice President Purchasing, Jysk
Forberedt på det modsatte scenarie
Da coronapandemien brød ud, valgte Jysk at udskyde nogle ordrer fra leverandørerne, fordi ingen vidste, hvad der ville ske.
Og det, der skete, var det helt modsatte af, hvad branchen havde forventet.
”Salget steg og steg. Ikke bare i Jysk, men i hele retailbranchen,” forklarer han og tilføjer, at ingen anede, hvad situationen ville betyde for handlen.
Han påpeger, at Jysk aldrig aflyste ordrer – i stedet valgte virksomheden at udsætte dem. Det gjorde de i konstant dialog med leverandører og samarbejdspartnere.
”Vi har været tæt på vores leverandører hele vejen igennem. De fik at vide, at hvis der var noget galt, så vi kunne planlægge os ud af det og planlægge det sammen. Det har været en stor styrke i det her samarbejde. Vi sendte et brev til leverandørerne, da vi skulle udsætte nogle ordrer, og vi sagde tak for hjælpen, da vi var ovre det,” siger han og vender igen tilbage til pointen om jysk DNA og ærligt købmandskab.
For ærligheden og ordentligheden over for leverandører har helt sikkert betalt sig, understreger han.
Jordskælv, uroligheder og oversvømmelser
Men Peter Andsager påpeger også, at kriser ikke er et helt fremmed fænomen for den globale jyske virksomhed.
Jordskælv i Kroatien, politisk urolighed i Ukraine, oversvømmelser i Nordeuropa; alt det, spiller også ind på strategien og navigationen.
”Vi er jo ikke en dansk virksomhed. Vi er en global virksomhed, og vi er vant til at håndtere kriser,” siger han.
”Har jeg ondt i maven, er jeg urolig? Næh. Det er daily business. Det skal vi igennem,” konstaterer han og understreger, at roligheden også kommer med den erfaring, virksomheden har i at navigere i uforudsigelige tider.
”Det er ikke noget, man kan læse sig til. Man skal lære det på den hårde måde.”
Jysk er vokset næsten hvert eneste år, siden Lars Larsen åbnede i 1979. Kæden fortsætter med at åbne i flere og flere lande, og troen på den fortsatte vækst fejler intet på hoved-kontoret i Brabrand.
”Selvom vi kommer fra Jylland, har vi noget selvsikkerhed. Vi står på en god platform, og vi tror på, at vi er vinderne i det her,” siger Peter Andsager, der også er glad for, at corona og følgerne har vist, at selskabets strategier virker.
”Vi arbejder ud fra nogle koncepter, og dem tror vi på. Når du er udfordret, finder du ud af, om dine koncepter virker, eller om de tager vand ind. Det er en af de læringer, jeg har haft. Det har fungeret,” siger han.