; ;
Gemt

Inviter udfordringerne ind

Det kræver en indsats at skabe positiv forandring – og forandring kommer ikke uden støj. Det mener adm. direktør hos Sybo, Mathias Gredal Nørvig, der både er optaget af problemer som mangel på arbejdskraft og at sætte skub i den grønne omstilling.

Nyhed

04. marts 2022

imagehbdt.png

Mathias Gredal Nørvig, adm. direktør, Sybo - Foto: Marie Bentzon

Du ser dig omkring. Der er fri bane på tværs af togskinnerne. Du finder spraydåsen og går i gang med at dekorere den gamle togvogn med pangfarver. Men pludselig bliver du overrasket af en vagt, og du må løbe for din frihed.

Scenen er sat, og spillet er i gang. Spillet hedder Subway Surfers og har snart 10-års jubilæum. Igen i 2021 blev spillet det mest downloadede i verden med 191 millioner downloads. Og så er det dansk.

Mobilspillet er udviklet af Sybo i samarbejde med Kiloo. I spidsen for Sybo står adm. direktør Mathias Gredal Nørvig. Det sidste år har han været medlem af Dansk Erhvervs Tigerråd, der har udarbejdet en vision for, hvilket samfund vi gerne vil have i 2040, og hvad vi skal gøre for at komme i mål.

Og han er opsat på, at vi træffer de rigtige beslutninger i dag, så vi kan få det samfund, vi ønsker, i morgen.

Spildirektøren mener både, at der er større strukturelle problemer, der skal løses på længere sigt, og at der er steder, hvor vi skal slå til konkret her og nu.

”Vi skal sørge for, at vi kan få rigeligt med arbejdskraft. Det er det vigtigste af det hele,” konstaterer han.

Han håber, at Danmark og danskerne i højere grad vil åbne armene og invitere mere arbejdskraft ind. For lige nu er dét udfordringen, der skal løses for at sikre fremtiden.

”Det er ikke kun på kandidatniveau, for vi mangler på alle niveauer. Og vi mangler i alle brancher.” 
- Mathias Gredal Nørvig, adm. direktør, Sybo

Støj og friktion
For vi skal generelt være åbne, mener Mathias Gredal Nørvig, der også understreger, at vi i højere grad bliver nødt til at åbne dørene og lukke udfordringer og ubelejligheder ind.

”Transformationen frem mod 2040 kommer med noget ubelejlighed. Den kommer med noget støj og med noget friktion. Det skal vi acceptere, hvis vi vil være bedre og gøre det bedre,” siger han og peger på den grønne omstilling som et eksempel.

For vi skal spise lidt mindre kød og rejse lidt mindre, mener han.

”Det skal vi omfavne og se som virkeligheden, fremfor at opleve det som om, at vi bliver frataget privilegier. Der er masser af besværlighed i, at kloden er ved at sige fra. Den geopolitiske virke­lighed kræver besværlige løsninger. Når mange skal være enige, kræver det kompromisser,” siger han og tilføjer:

”Vi skal turde se forandring i øjnene og invitere udfordringen indenfor. Om det er folk, der er anderledes, eller vaner og adfærd, der skal ændres.”

Og det bringer Mathias Gredal Nørvig frem til, hvad han ser som et nøgleord både nu og forhåbentligt også i 2040: Tillid.

”Der er mange ting, vi i dag tager for givet, fordi vi har så høj en tillid i Danmark. Vi kan stille en barnevogn ude foran en cafe, og det, synes turister, er fuldstændig vanvittigt. Det kan vi, fordi vi har tillid.”

Han mener, at både staten og erhvervslivet bliver nødt til at bidrage til at forstærke tilliden og ikke kun nyde, at den er der. Det kræver større rummelighed og nye løsninger. Og mindre kontrol og bureaukrati.

I Tigerrådet har Mathias Gredal Nørvig og de andre medlemmer arbejdet ud fra tre omdrejningspunkter; mennesket, planeten og økonomien, og direktøren mener, at alle tre skal spille sammen, hvis vi vil bevare og udvikle et bæredygtigt samfund.

Og hvad med jer selv?
Mathias Gredal Nørvig og Sybo vil gerne gå foran og yde deres. Især har virksomheden en unik mulighed for at sprede budskaber til mennesker over hele jordkloden.

”Vi vil gerne bruge vores platform til at udbrede de rigtige budskaber,” siger han.

Sybo har blandt andet spredt de grønne budskaber i en opdatering sidste år, hvor scenen var Bali, og spilleren mødte både genbrugs-trekanter, vindmøller og solceller, samtidig med, at man skulle samle smadrede plastikflasker op.

”Ved at give den slags visuelle ledetråde til spillerne starter vi en samtale,” siger han.

På en måned viste spillet 43 milli­arder grønne ledetråde til 100 mil­lioner mennesker i hele verden.

”Vi har også spillere, der måske ikke lever i en virkelighed, hvor man har sol­celler, eller hvor man kan tale om, hvad plastik gør ved naturen,” siger han.

Sybo er også bevidst om at vise diversitet i spillet, hvor spillerne kommer hele verden rundt og ser forskellige kulturer. Her er både køn og etniciteter en vigtig del.

”Vi tror på, at verden er et vidunderligt sted, og den kan blive endnu bedre, hvis vi opfører os ordentligt og respekterer hinanden,” siger han.

blobid0.jpg

Mathias Gredal Nørvig, adm. direktør, Sybo - Foto: Marie Bentzon

Ligesom Ninja Turtles
Det er svært at tale om fremtiden uden at tale om teknologien. Som topchef i en techvirksomhed, der lever af, at forbrugerne er online, er Mathias Gredal Nørvig også optaget af, hvordan vi bruger vores digitale enheder. Han fortæller, at det er en branche i vækst, og han håber, at potentialet i højere grad vil blive udlevet, så mobilspil også kan udfylde en rolle i eksempelvis læring.

”I 2040 har vi forhåbentligt skabt et samfund, hvor vi kan bruge mere tid på både underholdning, refleksion og kreativitet. Det vil spilbranchen være en af drivkræfterne i. Spil bliver i højere grad en legitim måde at være kreativ på og lære,” 
- Mathias Gredal Nørvig, adm. direktør, Sybo

Og hvad med Sybo og Subway Surfers? Lader vi os stadig jage af ordensmagten på togskinner i 2040?

”Selvfølgelig,” lyder det uden tøven fra Mathias Gredal Nørvig.

”I 2040 producerer Sybo stadig spil i verdensklasse,” siger han og tilføjer, at hvis han skal drømme stort, så er ambitionen at blive en evergreen, der lever videre i mange år – som ek­sempelvis Mickey Mouse og Ninja Turtles.

”Det gad jeg godt. Vi går klart efter at få kultstatus, fordi vi bliver ved med at presse os selv til at levere bedre kvalitet end andre.”