Spring til indhold

Rekordmange anklages for greenwashing: Undgå at blive en af dem

06. marts 2024

Forbrugerne vil meget gerne høre om dine grønne initiativer og produkter, men reglerne for, hvordan du må fortælle om dem, er komplicerede. Det fører til, at mange virksomheder bliver beskyldt for greenwashing, mens endnu flere vælger at tie stille. Heldigvis er der hjælp at hente.

Af: Martin Jørgensen, advokat, Dansk Erhverv, foto: Getty Images

2023 blev et rekordår for grøn markedsføring. Desværre ikke for det gode. Hele 146 anmeldelser om greenwashing – altså misvisende kommunikation om virksomheders grønne tiltag - landede på Forbrugerombudsmandens bord. Det er ni gange så mange som i 2019.

De mange sager om greenwashing har ført til et nyt begreb; greenhushing. Virksomhederne holder igen med at fortælle om deres grønne indsats, fordi de er bange for at blive beskyldt for greenwashing. Og greenhushing er udbredt.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at hver tredje virksomhed har valgt at tie stille om grønne initiativer af frygt for beskyldninger om greenwashing. Det er ærgerligt, for forbrugerne efterspørger grønne produkter og kommunikation om virksomhedernes grønne tiltag, og rigtig mange virksomheder gør rigtig meget for at bidrage til den grønne omstilling.

I Dansk Erhverv er vi overbeviste om, at de mange anmeldelser ikke er et udtryk for, at virksomhederne forsøger at snyde på den grønne vægt. Vi er i en periode, hvor kendskabet til reglerne samt særligt de høje krav til dokumentation af markedsføringspåstandene i endnu højere grad skal indarbejdes hos virksomhederne. Heldigvis er der hjælp at hente:

5 gode råd om greenwashing: Det må du
  1. Må vi markedsføre vores produkt som miljøvenligt, hvis vi bruger genanvendelig plastic?
    Ja, hvis I kan påvise, at produktet miljømæssigt hører til blandt de absolut bedste tilsvarende produkter. Det kræver en såkaldt livcyklusanalyse, der viser hvilke miljøpåvirkninger jeres produkt har og hvilke ressourceforbrug, der er tilknyttet produktet. Det kan være en god idé “blot” at skrive, at I anvender genanvendelig plastik.
  2. Hvilke lovmæssige retningslinjer skal vi følge for at kommunikere vores virksomheds bæredygtighedsinitiativer?
    Det afhænger af, hvilken virksomhed eller produkter, der er tale om, men generelt skal man sørge for at efterleve kravene i markedsføringsloven samt eventuelt sektorspecifik lovgivning, der findes på ens eget område.
  3. Skal man passe på med at bruge ordet bæredygtig?
    Ja, det er korrekt. Faktisk er Forbrugerombudsmandens anbefaling, at virksomheder afholder sig fra at benytte udsagnet bæredygtigt i deres markedsføring, da det er meget vanskeligt at dokumentere, at virksomheden på alle aspekter af bæredygtighed (klima/miljø/sociale/etiske) er i mål.
  4. Hvilke konsekvenser kan der være for brud på reglerne for grøn markedsføring?
    Overtrædelse af reglerne for grøn markedsføring kan medføre bøder. Herudover kan vildledning også medføre skade på jeres omdømme og kundernes tillid til jer.
  5. Er det nødvendigt med korrekt dokumentation for alle miljøvenlige påstande?Ja, hvis I hævder, at jeres emballage er 100 % genanvendelig, skal I kunne præsentere dokumentation, der understøtter denne påstand. Det kan være testresultater, certificeringer eller lignende.

 

Gode råd om grøn markedsføring

I Dansk Erhverv står vi klar med yderligere rådgivning om, hvad du må og ikke må. Vi har blandt andet lavet en guide om grøn markedsføring, og som medlem er du altid velkommen til at kontakte os for konkret sparring om virksomhedens markedsføring. Forbrugerombudsmanden er også snart klar med en opdateret kvikguide om grøn markedsføring, som indeholder flere og bedre eksempler og praksisgennemgang, som din virksomhed kan tage udgangspunkt i. Hent vores gode råd om grøn markedsføring her

Dansk Erhverv Magasinet 01 | 2024

Brian Mikkelsen: Kan du huske dit første fritidsjob?

Hvis du har haft et fritidsjob som ung, kan du sikkert også komme i tanke om en masse ting, du lærte og trækker på i dag. For det betyder faktisk noget at have et fritidsjob i supermarkedet, på den lokale café, i byggemarkedet, på grillen, som avisuddeler eller noget helt sjette.

Henrik Burkal, Rema 1000: ”Jeg tror på at bygge store mennesker”

Rema 1000 er stormet frem i Danmark de seneste år, og i løbet af 2024 åbner 70 nye butikker. I spidsen for det hele står adm. direktør Henrik Burkal, der mener, at alle skal have lov til at vise deres værd, også de unge på kanten af arbejdsmarkedet.

Morten Langager: Erhvervslivet spiller en kæmpe rolle for unge på kanten

Restgruppen. Potentialegruppen. Unge på kanten. De sidste årtier har vi været gode til at finde navne for de tusindvis af unge, som står uden job og uddannelse. Men vi har desværre ikke været gode til at finde løsninger...

Job til livet: Laura lever det liv, hun altid har drømt om

21-årige Laura Urmi Hjulmand havde på grund af angst aldrig været en del af arbejdsmarkedet, før hun begyndte som kokkeelev på Kokkedal Slot. I dag kan hun ikke forestille sig at undvære kollegaerne og den faglige udvikling.

Job til livet: Helene er et forbillede for sin datter

Helene Hummelgaard Thomsen trodsede en hjerneskade og en skizofreni-diagnose og insisterede på at få finde et arbejde fremfor at blive parkeret som førtidspensionist. Nu springer hun hver nat ud af sengen for at passe sit arbejde som rengøringsassistent i Glad Fonden: Jeg er et forbillede for min datter, og det gør mig stolt.

Job til livet: Tusindvis af udsatte unge står klar

Tusindvis af 15-24-årige står klar til at indtage arbejdsmarkedet – de mangler bare en hjælpende hånd. Her kan virksomhederne gøre en stor forskel, lyder det fra medlem af Reformkommissionen Per B. Christensen.

Hoteldirektøren: Drop tanken om den perfekte medarbejder

På Kokkedal Slot gør man en dyd ud at se unges udfordringer som en mulighed. For hoteldirektør Kasper Heebøll handler det om at give de unge lov til at blomstre, og om at få nogle ekstremt loyale medarbejdere.

Behandlingsskolerne: Alle kan noget. At give op er ikke en mulighed

Landets største private dagbehandlingstilbud, Behandlingsskolerne, griber børn og unge, der mistrives massivt og ofte har flere psykiatriske diagnoser. Børnene har ikke kunnet få den rette hjælp andre steder, men på Behandlingsskolerne får de drømme for fremtiden.

Temashop vil have flere medarbejdere med særlige behov

Temashop, der sælger udklædning, pynt og festartikler, har kæmpe succes med at ansætte medarbejdere med særlige behov og er klar til at ansætte endnu flere. Det fortæller adm. direktør Daniel Diness Andersen.

Marie Bjerre: ”Vi skal have flere virksomheder til at bruge AI”

Marie Bjerre er tilbage som digitaliseringsminister og klar med et budskab: Flere virksomheder skal med på AI-bølgen. Men hvordan vil hun sikre det, og kan man sikre, at virksomhederne ikke samtidig bliver afhængige af amerikanske og kinesiske it-giganter?

Topchef kan ikke selv kode: Alligevel bygger han softwarerobotter

Nils Træholt har med egne ord fået superkræfter. Dem bruger han til at sætte turbo på opgaveløsning inden for blandt andet økonomistyring og kundeservice i e-handelsvirksomheden Med24.dk, som han er adm. direktør for.

IO Biotech: Kræftvaccine på vej

Medicinalkometen IO Biotech kan snart komme på markedet med en vaccine mod modermærkekræft. I spidsen for virksomheden står Mai-Britt Zocca, som aldrig havde forestillet sig at være topchef, men ikke desto mindre har rejst enorme summer til udviklingen af et lægemiddel, der kan blive afgørende for patienter.

Privathospitalerne kan hjælpe 250.000 flere patienter om året

Privathospitalerne har stor ledig kapacitet og kan med en dags varsel fordoble antallet af patienter. Det vil både gavne patienterne og aflaste det pressede offentlige sundhedsvæsen, fortæller Jakob Rixen, branchedirektør i Sundhed Danmark.

Europa-Parlamentsvalget 2024: Her er den vigtigste dagsorden for dig!

EU’s indre marked bliver en afgørende dagsorden for Dansk Erhverv og danske virksomheder til Europa-Parlamentsvalget i juni 2024. Det gør det, fordi det skal være langt mere enkelt at drive virksomhed i EU.

TÆT PÅ: Faraos Cigarer

FARAOS CIGARER er en forretning bygget på begejstring. For mere end 32 år siden åbnede den første butik med tegneserier i en sidegade til Strøget, og siden er Faraos Cigarer flyttet og udvidet adskillige gange, så forretningen i dag består af 12 butikker og en stor webshop.

Rekordmange anklages for greenwashing: Undgå at blive en af dem

Forbrugerne vil meget gerne høre om dine grønne initiativer og produkter, men reglerne for, hvordan du må fortælle om dem, er komplicerede. Det fører til, at mange virksomheder bliver beskyldt for greenwashing, mens endnu flere vælger at tie stille. Heldigvis er der hjælp at hente.

Personalejuridisk brevkasse: Hvad betyder de nye arbejdstidsregler for min virksomhed?

Skal vi tilbage til et gammeldags stempelur, hvor alle medarbejderne stempler ind, når arbejdsdagen starter og stempler ud, når arbejdsdagen er forbi? Bliv klogere på de nye regler om arbejdstidsregistrering her.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret