Positivt med model for udskydelse af energiregninger – massiv afklaring venter
Dansk Erhverv tager godt imod regeringens udspil om mulighed for udskydelse af energiregninger, men peger på vigtigheden af, at den kan tilvælges af alle landets virksomheder, så ordningen ikke bliver konkurrenceforvridende.
Regeringens udspil om mulighed for udskydelse af energiregninger rummer både fordele og ulemper, vurderer Dansk Erhverv. Modellen giver virksomhederne mulighed for at skubbe de høje regninger til bedre tider. Der er dog mange ting i forhold til modellen, som kalder på afklaring.
”Det er rigtigt godt, at regeringen nu handler, og den annoncerede model er overordnet set fornuftig. Der er et stort behov, for mange borgere og virksomheder kæmper lige nu med meget høje energiregninger. Men det er særdeles vigtigt, at den endelige model ikke bliver konkurrenceforvridende, og sætter markedet ud af kraft,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.
Mangler afklaring
I forhold til det fremlagte udspil er der en række ubesvarede spørgsmål.
”Der mangler for eksempel klar afklaring i forhold til hvilke virksomheder, der kan få adgang til at anvende modellen, og hvornår den kan træde i kraft. Vi anbefaler, at der er massiv fokus på, at modellen ikke skader konkurrencen virksomhederne imellem. Vi skal finde en model, der er enkel at bruge. Situationen er akut for mange, og der må ikke være det mindste unødvendige bureaukrati i forbindelse med at benytte sig af modellen,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.
Skal virke hurtigt
Brian Mikkelsen understreger, at hastighed har højeste prioritet.
”Vi har haft en god og tæt dialog med myndighederne, og vi tager meget positivt imod, at der nu er en model på bordet. Det er vigtigt, at ordningen er enkel, og at den kommer til at virke hurtigt. Skulle det trække ud med en model for udskydelse af energiregningerne, så mener Dansk Erhverv, at ordningen bør suppleres med mulighed for at udskyde betalingen af moms, skatter eller afgifter, som vi så virke under corona-krisen. Det er et fornuftigt supplement indtil en model for indefrysning, hvor virksomhederne kan sprede de højere regninger ud over flere år, er på plads. Vi ser frem til at fortsætte dialogen med politikere og myndigheder om den rette model, så den også virker i praksis. Det afgørende er, at den er enkel og virker hurtigt,” siger Brian Mikkelsen, der samtidig understreger, at det er vigtigt, at borgere og virksomheder har massivt fokus på at reducere deres energiforbrug, så de ikke skubber en stor regning foran sig.
Fremryk grønne investeringer
Dansk Erhverv opfordrer desuden til, at virksomhederne får mulighed for at investere sig hurtigere til grønne løsninger.
”Vi foreslår, at man fremrykker allerede besluttede tiltag til at fremme energieffektiviseringer i virksomhederne, og samtidig gør processen langt mere enkel. Vores medlemmer foretrækker en simpel fradragsordning for grønne investeringer, men indtil da er det vigtigt, at der kommer en afbureaukratisering af den nuværende støttepulje,” siger Brian Mikkelsen.
Lav serviceeftersyn for private leverandører
Flere private leverandører oplever også et stor pres i øjeblikket. På velfærdsområdet har mange virksomheder indgået længerevarende aftaler med det offentlige i en tid, hvor priserne var stabile.
”Det er et problem nu. For ingen har jo kunne forudse den inflation, vi oplever i dag. Det betyder, at de private leverandører alene bærer de øgede omkostninger, mens det offentlige betaler en pris, der ikke tager højde for den nye verdenssituation. Derfor er det kun ret og rimeligt, at der gennemføres et serviceeftersyn af alle offentlige kontrakter og aftaler med private og selvejende virksomheder, så man i fællesskab bærer de øgede omkostninger. Vi må ikke glemme, at hvis der var kommunen selv, der udførte opgaven, så ville kommunen jo afholde udgifterne, da det jo ikke er en mulighed ikke at levere service til borgerne,” siger Brian Mikkelsen.

Nyhed
Skyhøje priser skærper sulten efter fremtidens energiløsninger
I flere år har teknologi- og konsulentvirksomheden IBM været med til at udvikle og arbejde på en grøn energiløsning, der ved hjælp af blandt andet IoT-teknologi og kunstig intelligens kan tilpasse elforbruget til elproduktionen.

Nyhed
Elregning tæt på tredoblet: Sådan sparer Københavns Lufthavn på energien
For Københavns Lufthavn nærmer elregningen sig en tredobling af normalen. Derfor har ledelsen hurtigt iværksat sparetiltag i forhold til varme, ventilation, belysning og køling.

Nyhed
Positivt med model for udskydelse af energiregninger – massiv afklaring venter
Regeringens udspil om mulighed for udskydelse af energiregninger rummer både fordele og ulemper, vurderer Dansk Erhverv. Modellen giver virksomhederne mulighed for at skubbe de høje regninger til bedre tider. Der er dog mange ting i forhold til modellen, som kalder på afklaring.

Nyhed
Gode intentioner og en lysende rød lampe i Ursula von der Leyens tale
Dansk Erhverv støtter formand for Europa-Kommissionens ambition om et stærkt grønt elmarked, men mener ikke, at flere skatter er vejen frem.

Nyhed
Bodenhoff bager i kortere tid: Vi møder to timer senere på arbejde
Bageriet Bodenhoff har taget flere konkrete initiativer for at spare på energiregningen. De bruger blandt andet to timer mindre om dagen på at bage. Derfor har bageriet taget flere konkrete initiativer for at spare på energiregningen, fortæller Christian Bodenhoff, der er medejer af bageriet med 10 butikker i København.

Nyhed
Martin skruer på alle knapper: Nu er øllene kølige, ikke iskolde
For mange små købmænd kan høje energiregninger være dødsstødet til en ellers sund forretning. Men hos Min Købmand i Gudme giver gode idéer og lokal opbakning grund til optimisme.

Nyhed
Jobo Møbler i Kolding: Gasfyret er slukket, og lyset er dæmpet
Med en forventet merregning på +500.000 kroner om året for el og gas har Jobo Møbler i Kolding været nødt til at sænke el- og gasforbruget til et minimum. De har blandt andet slukket for gasfyret og skruet ned for belysningen.