Spring til indhold

Temu frustrerer danske virksomheder, men hvor alvorlig er truslen egentlig?

08. april 2024

Der har været meget debat om Temu og deres indflydelse på danske virksomheder. Med rette. For Temu er en gigant, der er stormet ind på det danske og europæiske e-handelsmarked. I denne artikel forsøger vi at give en status på, hvor alvorlig truslen er.

online handel temu 900.jpg

”ER DET FAIR? 

Fra den ene dag til den anden er der væltet en kæmpe kinesisk djævel ind på det danske marked, der forsøger at udkonkurrere alt og alle. Men er det fair, at Temu kan vælte ind uden at overholde dansk og europæisk lovgivning? Er det rimeligt overfor virksomhederne og forbrugerne?”

Sådan skrev adm. direktør i Temashop, Daniel Diness Andersen, på LinkedIn. Og han er langt fra alene om at være bekymret over den kinesiske platform, der – som han skriver – er væltet ind på det danske og europæiske marked. Det kan et hurtigt kig på LinkedIn og flere medier afsløre.

Debatten om Temu er oplagt, for virksomheden, der giver kunderne mulighed for at købe direkte hos primært kinesiske producenter, er i den grad blevet et hit hos forbrugerne. Tal fra Dansk Erhvervs
E-handelsanalyse fra december viser eksempelvis, at 14 procent af de danske forbrugere har handlet hos Temu indenfor det seneste år. Til sammenligning har 23 procent handlet hos Amazon, som har markant flere år på markedet.

En anden god indikator på Temus vokseværk er tal fra Web2media, der viser, at antallet af Google-søgninger efter Temu er eksploderet – fra 720 i januar 2023 til 165.000 i januar 2024!

”Temu køber alle placeringerne på Google”
Hvad betyder Temus indtog på det danske marked? Det kan man måle på mange måder. Et godt sted at kigge er annoncemarkedet, som alt andet lige er en uhyre vigtig del af dansk e-handel.

Temus indtog på det danske annoncemarked har ifølge tal fra Web2media og iProspect ikke betydet, at priserne for Google-annoncerne er steget voldsomt. Men Temu behøver heller ikke at ”sætte ild til priserne” for at presse danske virksomheder, siger Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.

”Ved bare at byde lidt mere, så kan de sætte sig på annoncerne, da de fleste danske virksomheder ved, hvad de kan betale for en annonce og derfor må trække sig, hvis prisen bare stiger lidt. De har simpelthen købt en meget stor del af annoncerne ved at overbyde danske virksomheder.”.

Eller som Ivan Jæger fra løbeshop.dk siger til Detailwatch:

”Temu køber alle placeringerne på Google.”

Tal fra web2media viser da også, at Temu er gået fra i september 2023 at have en visningsandel på mindre end 10 procent hos flere af web2medias kunder, hvor de har lignende produkter, til en visningsandel på mere end 30 procent i 2024.

“TEMU har virkelig gjort sit indtog i Danmark i 2023 og er kun vokset. Det matcher, hvad vi ser på mange af de andre markeder i EU, hvor særligt Holland, Sverige og Belgien også har set en aggressiv tilgang til markedet fra Temus side,” forklarer Allan Jørgensen, partner i Web2media.

Hvor længe kan Temu blive ved?
Det er svært at spå om, men ifølge Carsten Rose Lundberg har danske virksomheder både grund til at være optimistiske og bekymrede, når det kommer til Temu.

”Deres indtog er voldsomt, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer og bekymrer mange. Men Temu kører også en ekstrem dyr taktik, og spørgsmålet er, hvor længe de kan og vil blive ved med det?”

Han peger på tal fra Google, der viser, at Temu på nogle europæiske markeder – blandt andet det belgiske – har skruet lidt ned for deres marketing i begyndelsen af 2024:

”Det tror og ikke mindst håber jeg, at vi også vil se i Danmark.”

Carsten Rose Lundberg finder også grund til optimisme i Abraham Lincolns udsagn om, at man kan narre nogle mennesker hele tiden, alle mennesker lidt af tiden, men ikke alle mennesker hele tiden.

”Temu får virkelig mange dårlige brugeranmeldelser, og samtidig viser flere undersøgelser, der bliver omtalt i mange medier, at store dele af deres produkter er farlige. På et tidspunkt tror jeg, at den kombination vil få en stor del af forbrugerne til at tænke, at de lave priser faktisk er for gode til at være sande.”

Der kan også komme hjælp fra politisk hold, mener han.

”Jeg oplever, at politikerne er ved at indse problemet. Det skyldes i høj grad, at advarslen kommer fra både private virksomheder, organisationer som Dansk Erhverv og eksempelvis Forbrugerrådet Tænk. Det er godt, for det burde ikke være muligt, at Temu bare kan sende – undskyld mit franske – billigt, sundhedsfarligt skrammel ind til europæiske forbrugere, fordi de ikke overholder de regler, som danske og europæiske virksomheder bruger mange ressourcer på at overholde.”

Investorerne tror på Temu
Ifølge Carsten Rose Lundberg er der som sagt også grund til bekymring for fremtiden med Temu på markedet.

”Der har været snak om, at Temu vil give amerikanske og europæiske producenter adgang til at sælge via platformen. Det vil give flere produkter, højne kvaliteten og måske også gøre leveringstiden kortere. Hvis de samtidig kan holde priserne nede, så kan det godt give dem et boost og gøre dem til en endnu større konkurrent.”

Samtidig har PDD Holdings, der står bag Temu, netop fremvist et imponerende regnskab med en omsætning på 34,9 mia. dollars og et overskud på 8,5 mia. dollars:

”Det er voldsomt og beviser, at Temu ikke bare løber tør for penge og forsvinder lige foreløbig. Konklusionen må være, at Temu er en ny udfordring for dansk e-handel, men der er i mine øjne ikke grund til at give op på forhånd. Jeg tror, at røgen vil lægge sig igen, og så forventer jeg, at politikerne vil tage ansvar og sørge for, at Temu og den næste Temu i rækken skal leve op til de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal.”

Se alle vores artikler og tal om Temu

Nyhed

Temu øger salget i Europa som følge af Trumps barrierer

Den kinesiske gigant mister momentum i USA, hvor Trump har sat mure op. Derfor skruer Temu op for marketingmotoren og salget i Europa. Det understreger behovet for, at EU hurtigt sikrer fair konkurrence og ens vilkår, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Reshopper tog stilling og sagde nej til Temu og Shein: Her er deres vigtigste læring

Selvom Reshopper går glip af annoncekroner, så er adm. direktør Lasse Wulff Hansen ikke i tvivl om, at virksomheden gør klogt i at sige nej til annoncer og produkter fra Shein og Temu. Her forklarer han hvorfor. Til E-handelskonferencen kan du høre hans bud på, hvordan du skaber en succesfuld forretning baseret på cirkulær økonomi.

Nyhed

EU-kommissionen retter hård kritik mod Temu: Overtræder regler om ulovlige produkter

EU-Kommissionen retter skarp kritik mod Temu for manglende kontrol med ulovlige produkter, der sælges til europæiske forbrugere. Ifølge Dansk Erhverv skaber den manglende regulering en skæv konkurrence, hvor onlineplatforme slipper for det ansvar, som europæiske importører og detailhandlere er pålagt. Nu kræves der hurtigere og mere konsekvent håndhævelse samt et importøransvar for onlinemarkedspladser

Nyhed

Shein idømt kæmpebøder for vildledende markedsføring og manglende miljøoplysninger

Den kinesiske markedspladsgigant Shein er blevet pålagt bøder på i alt 41,1 mio. euro efter en omfattende undersøgelse foretaget af de franske myndigheder. Bøderne bør inspirere andre lande og EU til håndhæve reglerne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Temu skruer op for charmeoffensiven over for de danske virksomheder

Den kinesiske gigant Temu vil have bedre fat i de europæiske forbrugere og har derfor travlt med at overtale europæiske og danske virksomheder til at sælge via deres gigantiske platform. Foreløbig preller charmeoffensiven af på virksomhederne, men udviklingen er værd at følge, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Temu-debat: Disruption eller trussel mod dansk e-handel?

Temus indtog på det danske marked blev sat under lup, da Dansk Erhverv samlede eksperter til debat om, hvorvidt den kinesiske gigants forretningsmodel er en trussel mod danske netbutikker eller blot en naturlig konsekvens af global handel.

Nyhed

Temu presser (stadig) de danske virksomheder: Mackablers omsætning er dykket med 27 procent

Temu får omsætningen til at skrumpe i mere end hver femte netbutik. Det gælder blandt andre Mackabler, hvor medstifter Jonathan Parisi frygter, at Temu vil få flere virksomheder til at dreje nøglen om. Det er tid til at sætte handling bag ordene og tvinge Temu til at efterleve europæisk lovgivning, mener e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.

Nyhed

Nordiske ministre i skarp kritik af Temu og lignende platforme: Der er behov for strengere regler

En ny kontrolrunde hos Temu og Wish har afsløret, at 7 ud af 10 produkter på platformene ikke lever op til EU's regler. Det får nu flere nordiske ministre til at kræve strengere kontrol. Dansk Erhverv bakker op. 

Nyhed

Nye tal om Temu vækker glæde og en løftet pegefinger: Det må ikke blive en sovepude!

De danske forbrugere dropper i stigende grad at handle hos kinesiske platforme som Temu. Det glæder Dansk Erhvervs e-handelsdirektør Niels Ralund. Han advarer dog om at tro, at Temu og lignende kinesiske koncepter nu forsvinder - de lovmæssige huller er nemlig endnu ikke blevet lukket.

Nyhed

Igen og igen: Ny undersøgelse afslører alvorlige sikkerhedsproblemer med produkter solgt på Temu

Det er på tide at bruge den store hammer overfor Temu og lignende platforme, der igen og igen bliver taget i at sælge farlige og ulovlige produkter til europæiske forbrugere.

Nyhed

EU-udspil mod Kina-pakker mangler tænder

EU-Kommissionen har onsdag præsenteret et udspil, der skal tackle de kæmpe udfordringer med onlinemarkedspladser som fx TEMU. Intentionen er som sådan god, men udspillet er for tandløst og indeholder ikke de rigtige redskaber til at komme udfordringerne til livs, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Sikkerhedsstyrelsen kaster håndklædet i ringen: Wish kan fortsætte med at bryde reglerne

Efter fire års juridisk tovtrækkeri har Sikkerhedsstyrelsen opgivet at lukke ned for onlineplatformen Wish, selvom de har beviser for, at der har været adskillige ulovlige og farlige produkter til salg på siden i Danmark.

Nyhed

Fra ukendt til top 3: Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

Den kinesiske gigant Temu er på rekordtid blevet den 3. mest benyttede netbutik i Danmark. Tyske Zalando topper stadig listen, hvor Matas indtager 2. pladsen.

Nyhed

Trods advarsler og negativ omtale: Danskerne vil handle mere i udenlandske netbutikker i 2025

Flere forbrugere forventer at handle varer i udenlandske netbutikker i 2025. Det viser nye tal, som E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, kalder bekymrende. Løsningen på udfordringen findes i Bruxelles og Humlebæk.

Nyhed

Faktaark: Sådan forklarer du kunderne, hvorfor Temus varer er billigere

Få hjælp til hvordan du kan forklare, hvorfor priserne på Temu er lavere end i danske butikker, og hvilke faktorer der påvirker prissætningen i både onlinehandel og fysiske butikker

Nyhed

Sikkerhedsstyrelsen vil gå ”helt-til kanten”: Dansk Erhverv vil blokere Temu og co.

Det er godt nyt, at Sikkerhedsstyrelsen skærper kontrollen med farlige produkter på onlinemarkedspladser. Men det er ikke nok. Der skal politisk handling til i EU for at lappe hullet i lovgivningen.

Nyhed

Onlineforbrugerne vil bruge flere penge på julegaver i år – se hvad de vil købe

8 ud af 10 onlineforbrugere vil i år handle julegaver på nettet. Det er samme niveau som sidste år, men til gengæld vil flere forbrugere bruge flere penge. Det glæder Niels Ralund, der dog er bekymret over, at mere end kvart million forbrugere forventer at købe gaver på Temu.

Nyhed

Mere end 370.000 danskere forventer at købe gaver til jul hos Temu

En ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mere end 370.000 danskere planlægger at købe julegaver, adventsgaver, kalendergaver eller gaver til pakkeleg hos Temu i år. Det er til trods for, at et flertal af danskerne er bekymrede for produktsikkerheden og ikke selv ville blive glad for at modtage en gave, som de ved er købt hos Temu.

Nyhed

Reshopper er færdig med Temu: ”Vi vil ikke reklamere for produkter, der er farlige for børn.”

Reshopper skal forblive et trygt og sikkert valg for forbrugerne. Derfor vil den populære app for børnefamilier ikke længere have reklamer og varer fra Temu. Det fortæller adm. direktør Lasse Wulff Hansen.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Nu sker det: Sikkerhedsstyrelsen lancerer kampagne målrettet Temu

Som led i det øgede politiske fokus på Temu lancerer Sikkerhedsstyrelsen en kampagne, der skal advare forbrugerne om, at de risikerer at købe farlige produkter, hvis de handler hos den kinesiske gigant. Dansk Erhverv er medafsender på kampagnen, men arbejder for, at det bliver den sidste af sin slags.

Nyhed

Daniel Diness Andersen har opsagt 20 medarbejdere: ”Temu har presset vores omsætning i bund”

Temus massive fremgang i Danmark har ført til faldende omsætning og stigende annoncepriser hos Temashop. Virksomhedens direktør frygter, at han må dreje nøglen om, hvis ikke politikerne hurtigt sætter en stopper for Temus urimelige konkurrencevilkår.

Nyhed

Klistermærker holder Line Marie Wibroe vågen om natten: ”Der er hele tiden nye regler”

Stifter af legetøjsvirksomheden Andemors Verden, Line Marie Wibroe, forsøger ihærdigt at være en duks, der altid står på tæer for at leve op til alle regler. Alligevel kostede et glemt klistermærke virksomheden 25.000 kroner. Siden har frygt for gentagelse ofte kostet Line Marie Wibroe sin nattesøvn.

Nyhed

Dansk Erhverv savner konkrete tiltag efter samråd om Temu og onlinemarkedspladser

Det er ikke nok at håndhæve eksisterende regler. Temu og andre platforme skal gøres ansvarlige for de produkter, de tilbyder

Nyhed

Temu skal tæmmes: Erhvervsministeren skærper kontrollen med den kinesiske gigant

Erhvervsminister Morten Bødskov vil blandt andet screene Temu for ulovlige og farlige produkter og advare forbrugerne om risikoen ved at handle på Temu. Det vækker glæde hos Dansk Erhverv, men der er brug for flere tiltag.

Nyhed

Ministre kaldes i samråd i opgøret med Temu

Erhvervsministeren og digitaliseringsministeren skal give svar på, hvad hvad der stilles op med den manglende produktsikkerhed og kontrol med varer købt på Temu.

Nyhed

Kina-ekspert: Her er tre ting, danske virksomheder kan lære af deres kinesiske konkurrenter

De kinesiske virksomheder er gået fra copycats til trendsættere, som ofte er flere år foran deres vestlige konkurrenter. Det mener Kina-ekspert Christina Boutrup, som opfordrer danske virksomheder til at lade sig inspirere af de kinesiske virksomheder.

Nyhed

Ny undersøgelse: 8 ud af 10 stykker legetøj fra markedspladser online overholder ikke EU-lovgivning og kan være farlige for børn

Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri, TIE, har undersøgt over 100 stykker legetøj fra onlinemarkedspladser, hvoraf 80 procent ikke overholder EU's sikkerhedsstandarder og kan være direkte skadelige for børn. Dansk Erhverv efterlyser skærpede regler.

Nyhed

Længe ventet skridt: Danmark og flere lande vil fjerne Temus told-fordel

Danmark foreslår sammen med en række andre europæiske lande at fjerne toldgrænsen, der giver virksomheder som Temu en unfair fordel. Forslaget vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som dog advarer mod, at Temu kan se det som aflad.

Nyhed

Temus fremgang fortsætter: Det er dybt bekymrende

4 ud af 10 danskere handler hos Temu. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. Det kalder på handling, for de danske virksomheder er pressede, lyder det fra Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Temu indtager Danmark: Her er 10 vilde tal om den kinesiske e-handelsgigant

Med værktøjer som lave priser, billig fragt og gamification er Temu på kort tid blevet en gigant i Danmark. Her kan du blive lidt klogere på vækstkometen, som formentlig er din konkurrent

Nyhed

Temu tordner frem: Så stor er den kinesiske gigant i Danmark

Temus vilde vækst står i kontrast til den generelle udvikling i dansk e-handel, hvor omsætningen ifølge Dansk Erhvervs nye E-handelsanalyse voksede med 3 procent i første halvdel af 2024.

Nyhed

En lang række europæiske erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer i fælles opråb: Grib ind over for Temu

Der er akut brug for at lukke de huller i den europæiske lovgivning, der giver onlinemarkedspladser som Temu adgang til det europæiske marked med farlige og skadelige produkter på helt ulige og urimelige vilkår.

Nyhed

Nye tal om Temu vækker opsigt: ”Det er simpelthen uhørt.”

Hver tredje forbruger har handlet hos kinesiske Temu, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det viser en ny analyse, som Dansk Erhvervs E-handelsdirektør kalder bekymrende. Én graf giver dog håb.

Nyhed

Dansk Erhverv efter bekymrende Temu-test: Det er nedbrydende

I anledning af Forbrugerrådet Tænks undersøgelse af produkter fra Temu var Betina Schiønning i TV2 New for forklare, hvorfor Temu og andre giganter skal underlægges samme regler som danske og europæiske virksomheder.

Nyhed

Temu åbner for europæiske sælgere: Kan blive farligt for danske virksomheder

Virksomheder fra flere europæiske lande får nu mulighed for at sælge gennem Temu. Det kan give den kinesiske gigant yderligere vind i sejlene, vurderer Niels Ralund, som dog forventer, at mange virksomheder vil være betænkelige ved at blive associeret med Temu.

Nyhed

I kapløb med tiden: 6 ud af 10 danske virksomheder er ramt af Temus indtog

Den kinesiske gigant har på rekordtid vokset sig stor så i Danmark, at det nu påvirker over halvdelen af de danske netbutikker. De nye tal understreger behovet for fair konkurrence, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Forbrugerne tror, at Temu er ansvarlige for produkternes sikkerhed. De tager (desværre) fejl

De danske forbrugere ved godt, at Temu har en lemfældig omgang med produkter og sikkerhed. Alligevel shopper de løs på den kinesiske platform. Det understreger behovet for politisk handling, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

Fælles europæisk front mod Temu: Vi skal have lige vilkår!

Temu topper dagsordenen hos den europæiske e-handelsorganisation Ecommerce Europe, der i et åbent brev til lovgivere og myndigheder kræver, at netbutikker og platforme uden for EU skal følge de samme regler, som virksomheder inden for unionen følger.

Nyhed

Temu underlægges strengere regler: ”Stort skridt, men langt fra nok”

EU-kommissionen kategoriserer nu Temu som en ”meget stor online platform,” og det betyder, at den kinesiske e-handelsgigant skal efterleve en række strengere krav om blandt andet produktsikkerhed.

Nyhed

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Nu bliver Temu anklaget for at manipulere kunderne

Temu bryder reglerne om alt fra manglende beskyttelse af mindreårige til vildledning af forbrugerne. Det mener Forbrugerrådet Tænk og en række europæiske forbrugerorganisationer, som nu klager over den fremadstormende kinesiske platform. Klagen vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som længe har råbt op om Temus tvivlsomme metoder.

Nyhed

Temu stormer frem: EU bør genstarte konkurrencesituationen på e-handelsområdet

Med ekstremt lave priser og et stort udvalg af produkter har kinesiske Temu på rekordtid etableret sig som en af Danmarks mest populære online handelsplatforme. Men Temus fremgang er bekymrende, for en stor del af produkterne er skadelige, og Temu spiller ikke efter samme regler som danske og europæiske virksomheder. Det vil Dansk Erhverv have ændret på.

Nyhed

Temu frustrerer danske virksomheder, men hvor alvorlig er truslen egentlig?

Der har været meget debat om Temu og deres indflydelse på danske virksomheder. Med rette. For Temu er en gigant, der er stormet ind på det danske og europæiske e-handelsmarked. I denne artikel forsøger vi at give en status på, hvor alvorlig truslen er.

Nyhed

Ny undersøgelse: 18 af 19 stykker legetøj købt på TEMU er farlige for børn

Paraplyorganisationen for den europæiske legetøjsindustri TIE har fået undersøgt 19 stykker legetøj købt på onlineplatformen TEMU. Ingen af produkterne overholdt europæiske lovkrav, og 95% af det undersøgte legetøj var decideret farlige for børn. Den danske legebranche og Dansk Erhverv ønsker skærpede EU-regler.

Nyhed

Kinesiske netbutikker stormer frem: Her e-handler danskerne i udlandet

Zalando er stadig klart den udenlandske netbutik, hvor flest danskere handler, men de kinesiske vækstkometer Temu og Shein haler gevaldigt ind på den tyske gigant. Det kinesiske indtog stiller krav til myndighederne, lyder det fra Dansk Erhvervs Niels Ralund, som samtidig opfordrer danske netbutikker til at lade sig inspirere.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent