Spring til indhold

Arbejdsmiljø

Her finder du information om de væsentligste temaer inden for arbejdsmiljø, herunder om APV, arbejdsmiljøorganisation, tunge løft, hviletid, arbejdsskader, mobning, stress mv.

Tema

Guides i temaet

Guide

Besøg af Arbejdstilsynet

Alle virksomheder med medarbejdere kan få besøg af Arbejdstilsynet. Læs her, hvordan du bedst forbereder dig på et tilsynsbesøg.

Guide

Virksomhedens arbejdsmiljøarbejde

Arbejdsmiljøloven stiller krav om, at der på alle virksomheder skal foregå et samarbejde mellem de ansatte og ledelsen om virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.

Guide

Unge ansatte under 18 år

For unge under 18 år gælder en række skærpede arbejdsmiljøkrav. Som arbejdsgiver skal du derfor blandt andet være opmærksom på de unges arbejdstider, hvilket arbejde du sætter de unge til at udføre, og at der bliver givet en grundig oplæring og instruktion.

Guide

Arbejdsskader

Arbejdsskader dækker både over arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Få information om hvornår der er tale om en arbejdsskade, hvad dine forpligtelser er som arbejdsgiver, hvordan du anmelder, og hvordan du forsikrer dine medarbejdere.

Guide

Psykisk arbejdsmiljø

Psykisk arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, og du har som arbejdsgiveren pligt til at sikre et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte i virksomheden.

Guide

Fysisk arbejdsmiljø

I denne guide finder du vejledning om, hvordan du som arbejdsgiver overholder dine forpligtelser i forhold til at skabe de rigtige rammer for det fysiske arbejdsmiljø. I guiden finder du vejledning til løft og anden manuel håndtering, regler for stoffer og materialer, arbejdsstedets indretning og regler for personlige værnemidler.

Guide

Skærm- og hjemmearbejde

I denne guide finder du vejledning om, hvordan du som arbejdsgiver overholder dine forpligtelser i forhold til at skabe de rigtige rammer for ansatte, der arbejder ved en skærm eller arbejder hjemme. I guiden finder du vejledning til kontorarbejdspladsen, hjemmearbejdspladsen og skærmbriller.

Guide

Sådan laver du en arbejdspladsvurdering (APV)

Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV’en er et godt værktøj, som kan give jer et overblik over virksomhedens arbejdsmiljø.

Guide

Grænser for arbejdstid

På denne side kan du læse om, hvilke regler der gælder for arbejdstid. Det omfatter pauseregler, hviletid og fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid. Siden omfatter også regler for rådighedstjeneste og natarbejde.

Relaterede Værktøjer

Artikler

Rådgivning om arbejdsmiljø i brancher

Her finder du brancherettet arbejdsmiljørådgivning.

Gode råd om

Gode råd om stress

Stress er bekosteligt, energidrænede og skaber ineffektivitet på arbejdspladsen. I denne pjece får du gode råd om, hvilke ledelsesmæssige overvejelser du kan gøre dig, og hvordan du kan ruste virksomheden til at forebygge og håndtere belastende situationer, så de ikke udvikler sig til stress.

Gode råd om

Gode råd om mobning

Denne pjece giver gode råd om, hvordan en virksomhed kan forebygge mobning, og hvordan virksomheden kan håndtere aktuel mobning på arbejdspladsen.

Gode råd om

Gode råd om forandringsledelse

Denne pjece gennemgår en metode, som du som leder kan bruge i din forberedelse af forandringsprojekter. Metoden er en hjælp til implementering af de forandringer, som man har besluttet sig for at gennemføre i virksomheden.

Gode råd om

Gode råd om arbejdsskader

Denne pjece beskriver, hvornår der er tale om henholdsvis en arbejdsulykke og en erhvervssygdom. Den giver indblik i forløbet for arbejdsskadesager, og hvilke forpligtelser arbejdsgiveren har. Den berører betydningen af, at arbejdsgiver ikke er part i sagen, når arbejdsskaden vurderes, og dermed ikke har aktindsigt. Desuden beskriver pjecen forskellene mellem den lovpligtige arbejdsskadeforsikring og det private erstatningsansvar.

Gode råd om

Gode råd om arbejdspladsvurdering - APV

Denne pjece giver dig en vejledning til at udarbejde en APV.

Gode råd om

Gode råd om arbejdsmiljøorganisationen

I denne pjece er der særligt fokus på de krav om organisering af arbejdsmiljøarbejdet i virksomhederne.

Gode råd om

Gode råd om BPA - Arbejdsgiveransvar og forpligtelser

BPA er et tilbud til borgere med en betydelig og varigt nedsat funktionsevne, der er afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner, og som har et behov, der gør det nødvendigt at ansætte hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse eller praktisk bistand. Det er en betingelse for tilskuddet, at borgen kan fungere som arbejdsleder for hjælperne, men arbejdsgiveransvaret kan overdrages til en virksomhed, en forening eller en nærtstående. Denne pjece har til formål at informere om arbejdsgiveransvar og forpligtelser i forhold til arbejdsmiljøet ved BPA-ordninger og er målrettet alle, der beskæftiger sig med BPA.

Gode råd om

Gode råd om vurdering af kemiske risici

At vurdere de kemiske risici ved arbejdet er en del af virksomhedens APV-indsats, og arbejdsmiljøorganisationen skal derfor inddrages, som ved øvrig APV. Det skal dokumenteres at vurderingen har fundet sted, men der er ikke krav til, hvordan det dokumenteres. Denne GRO-pjece giver vejledning i hvordan det kan gøres.

Gode råd om

Gode råd om hjemmearbejde

Denne pjece giver et overblik over de arbejdsmiljøretlige regler, der gælder ved hjemmearbejde, når det arbejde, der udføres, er arbejde ved en skærm, fx almindeligt kontorarbejde såsom sagsbehandling, tekstlæsning eller datakonfiguration.

Gode råd om

Gode råd om ansættelse af unge under 18 år

Unge er en særlig gruppe medarbejdere på arbejdsmarkedet. På den ene side er det vigtigt, at unge kommer ud på arbejdsmarkedet og får erfaring, og på den anden side er unge i en arbejdsmæssig situation sårbare og med en begrænset eller ingen arbejdserfaring.

Kontrakter

Skriftlig dokumentation for nærhedsprincippet

Dette er et eksempel på en skriftlig dokumentation for nærhedsprincippet.

Gode råd om

Gode råd om psykisk arbejdsmiljø

Psykisk arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, og du har som arbejdsgiveren pligt til at sikre et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte i virksomheden. Denne pjece gennemgår reglerne for psykisk arbejdsmiljø i arbejdsmiljølovgivningen og bidrager med gode råd, om hvilke metoder der kan anvendes til at afdække psykisk arbejdsmiljø og information om Arbejdstilsynets tilsyn med området.

Gode råd om

Gode råd om hvileperiode og fridøgn

I denne pjece kan du læse om, hvilke regler der gælder for arbejdstid. Det omfatter pauseregler, hviletid og fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid samt reglerne for rådighedstjeneste.

Gode råd om

Gode råd om, når Arbejdstilsynet kommer på besøg

I kan i denne pjece læse om gode råd til, hvordan jeres virksomhed kan forberede sig, samt forholde sig før, under og efter et tilsynsbesøg af Arbejdstilsynet.

Gode råd om

Gode råd om bødesager

Denne pjece giver et overblik over, hvornår en bødestraf for arbejdsgiverens overtrædelse af arbejdsmiljølovens regler kan komme på tale, samt de regler og procedurer, som er vigtige at være opmærksom på i den forbindelse.

Beregnere

Beregn sygefravær

Beregn her, hvad sygefraværet koster din virksomhed og se, hvor stor besparelsen er ved en målrettet indsats.

Kontakt

Spørg om arbejdsmiljø

Dansk Erhvervs hotline

Arbejdsmiljø

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Tilmeld dig nyheder om personaleforhold

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.