Spring til indhold

Botilbuddet Åse Marie: Samarbejde skaber særlig kontakt for de udsatte

11. maj 2023

Den tredje onsdag i hver måned kører to medarbejdere fra Køge Kommune til Botilbuddet Åse Marie. Her yder de borgerservice til voksne med sindslidelser og aktivt misbrug. Besøgene på botilbuddet betyder, at borgerne mødes i trygge omgivelser med pædagogiske kompetencer til stede, og samtidig får borgerne et ansigt på kommunen.


Frederik Larsen, der arbejder ved borgerservice i Køge Kommune, ved aldrig helt, hvad der kommer til at ske, når det er tredje onsdag i måneden. Her tager han og en kollega plads i fælleshuset på Botilbuddet Åse Marie i Bjæverskov.

Men han ved, at deres besøg gør en forskel for botilbuddets brugere; voksne med sindslidelser og aktivt misbrug.

”Det er sjældent, jeg går derfra uden at nogen har sagt, de er glade for, at vi kommer. Både personale og borgerne. Det skaber stor værdi for dem, at de ikke skal op på kommunen,” siger Frederik Larsen.

Grunden til, at han og en kollega en gang om måneden kommer ud på botilbuddet i stedet for at hjælpe borgere i Borgerservice, er, at det er en stor mundfuld for flere udsatte borgere selv at møde op hos borgerservice.

Det betyder i praksis, at borgerne ofte helt udebliver fra borgerservice, så de ikke får den nødvendige hjælp, hvis de for eksempel har mistet deres sundhedskort eller skal have hjælp til MitID.

Tidligere har de ansatte sammen med en gruppe borgere måttet køre samlet afsted, hvilket ofte krævede en del bøvl og ressourcer. Det forklarer Sussi Sandager, der er forstander på Botilbuddet Åse Marie.

”De er virkelig skadede på den ene eller anden måde og synes, at kommunen aldrig har hjulpet dem. Derfor kan det virke intimiderende og konfliktfyldt at stå ved en skranke,” siger hun.

Borgerservice To Go

Besøgene på botilbuddet sker det som en del af Køge Kommunes ’Borgerservice To Go’, hvor flere medarbejdere blandt andet besøger gymnasier og andre institutioner.

Det er dog noget helt særligt på Botilbuddet Åse Marie, hvor der for alvor kan gøres en forskel, fordi mange af borgerne er digitalt udfordrede.

”Jeg synes, det fungerer fantastisk. Vi minder om det ved at skrive på tavlen, at der kommer besøg, og så er der nogle, der kommer for at snakke, mens andre stiller spørgsmål til pension, varmecheck eller noget helt andet,” siger Sussi Sandager.

Indimellem kan der opstå situationer, hvor en borger vender på en tallerken, bliver sur eller råber. I de situationer er personalet på botilbuddet klar til hurtigt at gribe ind, hvis det er nødvendigt.

”Personalet er gode til at være til stede og er nogle gange med under samtalen. De kender borgerne og er med til at styre samtalen i en god retning,” siger Frederik Larsen

Som regel når det slet ikke til, at borgerne bliver udadreagerende. Generelt er de skrankefri møder mellem kommune udelukkende positive, når Botilbuddet Åse Marie tilbyder nogle unikke rammer for kommunen, som kan skabe en tryg og produktiv dialog mellem borger og kommune.

”Det føles godt at have gjort en ekstra indsats og have gjort noget for nogen, der ikke ellers ville have kunnet finde ud af det,” siger Frederik Larsen.

Giver tillid til kommunen

For Sussi Sandager er det som leder af botilbuddet Åse Marie utroligt enkelt at indgå i samarbejdet med Køge Kommune om det månedlige besøg fra borgerservice.

”Der har ikke været nogle startvanskeligheder overhovedet,” siger hun.

Faktisk er der kun én ting, der har overrasket hende undervejs:

”Det er, hvor nemt det er gået - og hvor mange konflikter, vi slipper for.”

Hun synes især, at det er en fordel at have et løst format. Som regel sætter medarbejderne fra Køge Kommune sig ved bordet i fælleshuset, når de kommer, og så kan borgerne opsøge dem og tale med én til én.

”Det er ikke sådan, at de sidder og udbreder alt muligt, så formatet er lidt tilfældigt. Det er ikke så farligt at tale med kommunen, når de sidder ude i fælleshuset og drikker kaffe,” siger hun.

Omvendt er Frederik Larsen og hans kollegaer opmærksomme på, at de på botilbuddet har med borgere at gøre, der ikke nødvendigvis forbinder offentlige institutioner med noget positivt.

”Det er vigtigt, at man er til stede på en anden måde. Det her med borgerbetjening kan godt blive systemet mod borgeren, fordi man står bag en skranke. Så det her er borgerservice på en anden måde, så dem, der er derude, også får et andet syn på systemet,” siger han.

Og ifølge Sussi Sandager er der ingen tvivl om, at det virker.

”Der er mere tillid til, at det er ’kommunen’, der kommer,” siger hun.

Samarbejde i virkeligheden

Når det offentlige og private samarbejder, vinder Danmark. Sammen kan offentlige og private aktører drive bæredygtige løsninger, skabe nye og innovative erhvervseventyr og løfte kvaliteten på velfærds- og sundhedsområdet. Mulighederne er mange, og Dansk Erhverv har derfor samlet gode eksempler på, hvor langt vi kan rykke os, når vi samarbejder.

Samarbejde i virkeligheden

Nyhed

Bio-Symbiosen bringer erhvervsliv og kommune tættere på hinanden i indsatsen for at fremme biodiversitet

Elektronikvirksomheden Green Mind har en ambition om en grønnere og mere bæredygtig verden. Bio-Symbiosen sætter retning for individuelle og fælles handlinger på tværs af offentlige og private aktører.

Nyhed

Det gode børneliv er en investering: Memox, Den Sociale Investeringsfond og Vejle Kommune samarbejder om børns trivsel og udvikling

Den socialfaglige virksomhed Memox tilbyder rådgivning, støtte og vejledning til familier i udsatte situationer. Virksomheden har indgået et samarbejde med Vejle Kommune og Den Sociale Investeringsfond om en social effektinvestering, der skal hjælpe børn og familier, som har brug for ekstra støtte i hverdagen.

Nyhed

Lidl, Slagelse Kommune og Plant et Træ har sammen opført en skov på 20.000 træer: ”Biodiversitet er godt købmandskab”

For hver ny butik, Lidl åbner, planter de 1.000 nye træer. Samarbejdet om træplantning sker med Plant et Træ, og et konkret eksempel er Bi-skoven syd for Skælskør i Slagelse Kommune. Her står nemlig 7,5 hektar skov – alt sammen for at fremme biodiversiteten og give tilbage til den planet, Lidl lever af at sælge råvarer fra.

Nyhed

Mest klima for pengene: Aarhus Kommune får overblik over klimaaftryk i samarbejde med Konsido

Aarhus Kommune samarbejder tæt med virksomheden Konsido om forbrugsadfærd i forhold til kommunens klimaaftryk. Formålet med partnerskabet er at kickstarte et klimaparadigme, hvor data om kommunens klimaaftryk omsættes til konkrete indsatser og skaber lokalt ejerskab.

Nyhed

OSCAR-projektet vil styrke fremtidens sundhedsvæsen med bedre brug af sundhedsdata

En række private virksomheder og offentlige organisationer samarbejder i et innovationspartnerskab, OSCAR-projektet, om bedre brug af sundhedsdata til gavn for patienterne. Formålet er at fremtidssikre vores sundhedsvæsen. Det skal bl.a. ske gennem innovative prismodeller for nye lægemidler, mere præcisionsmedicin og datagenbrug i forskning. Dansk Erhverv har interviewet tre af parterne: Roche Pharmaceuticals, DataFair og Rigshospitalet.

Nyhed

KFUK’s Sociale Arbejde og Esbjerg Kommune hjælper socialt udsatte ved at etablere Reden i Esbjerg

I samarbejde med Esbjerg Kommune har KFUK’s Sociale Arbejde etableret Reden Esbjerg. Reden Esbjerg støtter socialt udsatte ved at give et trygt rum og værested, og samarbejdet mellem KFUK’s Sociale Arbejde og Esbjerg Kommune har været præget af gensidig vilje, mod på at tænke nyt og kreativitet.

Nyhed

Samarbejde om udbud optimerer ressourcer og fremmer bæredygtighed i Region Sjælland

Region Sjælland har i samarbejde med virksomheden FORTEM gennemført et udbud af et Klimapartnerskab, fordi regionen havde brug for flere og mere effektive indsatser og en dynamisk rådgiver til at levere ekspertviden i deres Klimasekretariat. Samarbejdet med FORTEM har resulteret i et udbud, der har optimeret regionens ressourcer, konsolideret regionens konsulentforbrug i ét partnerskab og forbedret beslutningsoplæg til politikerne.

Nyhed

”Den gode relation og ærlige dialog er vejen frem”. I Hjørring Kommune giver samarbejdet med CEKURA tryghed og kernevelfærd for borgerne

Virksomheden CEKURA leverer vagtcentralservice til nødopkald for borgerne i Hjørring Kommune. Samarbejdet betyder, at CEKURA modtager, monitorerer og sorterer opkald fra borgerne døgnet rundt og sørger for at informere kommunens personale, hvis borgeren har brug for hjælp, som derefter besøger dem. Samarbejdet er funderet på den gode relation, ærlige dialog og fælles mål om at frigive tid og ressourcer til pleje og omsorg for borgerne.

Nyhed

Mobile og fleksible bygninger til Skovskolen på Djursland skaber bæredygtige og gode undervisningsmiljøer

Virksomheden Mobilhouse leverer fleksible, modulopbyggede bygninger, der samtidig er svanemærkede og kan genbruges. Den mulighed har Københavns Universitet gjort brug af på Djursland, da der skulle etableres en ny professionsuddannelse på Skovskolen i et grønt og naturskønt miljø.

På agendaen

Botilbuddet Åse Marie: Samarbejde skaber særlig kontakt for de udsatte

Den tredje onsdag i hver måned kører to medarbejdere fra Køge Kommune til Botilbuddet Åse Marie. Her yder de borgerservice til voksne med sindslidelser og aktivt misbrug. Besøgene på botilbuddet betyder, at borgerne mødes i trygge omgivelser med pædagogiske kompetencer til stede.

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Styrk kvalitet, ansvarlighed og professionalisme på socialområdet

I Danmark er størstedelen af de sociale botilbud – uanset om de er kommunale, regionale, selvejende eller private – kendetegnet ved høj faglighed og ansvarlig drift.

På agendaen

Trivsel, tryghed og kvalitet skal i centrum på socialområdet

I Danmark skal vi have tillid til, at vi får den bedst mulige service, når vi har brug for hjælp fra vores velfærdssamfund. Derfor må trivsel, tryghed og kvalitet være omdrejningspunkt i vores velfærdssamfund.

På agendaen

BPA: Sådan beregner du løn

Dansk Erhverv og FOA har udarbejdet en beregningsmodel der kan anvendes når der skal opstilles budget til udmålingen af tilskud til ansættelse af hjælpere m.v. i de enkelte ordninger for borgerstyret personlig assistance (BPA).

På agendaen

Prisen skal frem

Det er et problem for danskernes velfærd, at den offentlige sektor ikke medregner alle omkostninger i egne tilbud. Det hæmmer nemlig at valget mellem offentlige og private tilbud, da man ikke reelt kan sammenligne tilbudenes pris og kvalitet. I et reformudspil fremlægger Dansk Erhverv derfor i alt otte forslag til en økonomisk langt mere gennemsigtig offentlig sektor.

På agendaen

BPA: Sådan beregner du administrationsbidrag

Dansk Erhverv har udarbejdet en beregningsmodel der kan anvendes når der skal opstilles budget til udmålingen af administrationsbidraget i de enkelte ordninger for Borgerstyret Personlig Assistance (BPA).

Kontakt

Samfund & Velfærd

Tony Bech

Branchedirektør

Samfund & Velfærd

Anders Nyberg Olesen

Politisk konsulent