Spring til indhold

3. generation i Vipp er flyttet til New York: Sofie og Frank Egelunds hjem er også deres showroom

”I starten var vores hjem mere eller mindre åbent 24 timer i døgnet. Og det vakte ikke altid begejstring, når det ringede på døren om søndagen kl. 9.30, og vi måtte fortælle børnene, at mor og far havde fået kunder”
15. marts 2023

I 2014 flyttede Sofie og Frank Christensen Egelund familien til New York, hvor de etablerede det familieejede designfirma Vipp på det amerikanske marked.

ORD: RUNE FOGH SØRENSEN FOTO: PERNILLE LOOF OG ADRIAN GAUT

Efter at have overvejet forskellige destinationer i Europa blev de tre ejere af Vipp, Jette Egelund, Kasper Egelund og Sofie Christensen Egelund, enige om, at New York var den rigtige destination for deres næste showroom. Den beslutning tog Sofie med sig hjem til sin mand Frank Christensen Egelund, og de to blev ret hurtige enige om, at her var en mulighed, som de ikke kunne forpasse. Der gik ikke lang tid, før alle deres møbler var pakket i en container, og med deres to små børn under armen drog de i august 2014 til New York. Siden da har Sofie og Frank Christensen Egelund stået i spidsen for familievirksomheden Vipp i USA.

Og selvom man er et velkendt brand i Danmark og Europa, så er det ikke ensbetydende med samme succes på det amerikanske marked. Det opdagede parret hurtigt.

”Det var med jysk beskedenhed en lille smule op ad bakke at komme igennem til beslutningstagerne, som i vores tilfælde er arkitekter og interiør- designere, da kendskabsgraden til vores brand og produkter var begrænset. Men vi er en lille familievirksomhed og har simpelthen ikke råd til at annoncere os til en plads i amerikanernes bevidsthed, så vores vej frem herovre har bevidst været ganske utraditionel,” siger Sofie Christensen Egelund, medejer og tredje generation i Vipp.

Hjem som showroom
Sofie og Frank Christensen Egelund har oprettet et showroom i deres lejlighed i TriBeCa på Manhattan, hvor de bor sammen med deres to børn og en golden retriever. Selv i USA er det en meget unik forretningsmodel, at kunderne kommer ind i et privat hjem, hvor køkkenet bliver brugt, og de kan opleve Vipp-produkterne i sammenspil med familiens øvrige samling af møbler og kunst. Det skaber en autencitet, som kunderne værdsætter, men det har selvfølgelig også sine udfordringer at bruge sit hjem som showroom.

”I starten var vores hjem mere eller mindre åbent 24 timer i døgnet. Og det vakte ikke altid begejstring, når det ringede på døren om søndagen kl. 9.30, og vi måtte fortælle børnene, at nu skulle vi lige have en pause i vores ellers så hyggelige søndagsmorgenmad, for mor og far havde fået kunder, som gerne ville se vores køkken. Men vi var bare ikke i en situation, hvor vi kunne tillade os at sige nej til besøg,” lyder det fra Frank Christensen Egelund.

Siden 2014 er der blevet etableret et større showroom i New York, og for tre år siden fik de et mindre showroom i Los Angeles. Der er også kommet kollegaer til, som er med til at tage Vipp til det næste niveau i USA.

”Selvom vi hver dag flytter nålen i den rigtige retning, så er arbejdet med at få Vipp positioneret på det amerikanske marked for os stadig et projekt, som kun lige er begyndt – så vi er stadig en startup. Forretningspotentialet for Vipp på det amerikanske marked er enormt, men du får intet forærende her. Det kræver hårdt arbejde og stor kapital, hvis du vil lykkes,” understreger Frank Christensen Egelund.

Fuld fokus på køkkener
Familien Egelund Christensen har fra start været bevidst om, at man ikke kan det hele. Slet ikke når man har en lille organisation, som er tilfældet for Vipp i USA. Derfor har familievirksomheden valgt at fokusere deres forretning i USA på køkkener.

 ”Vi har fuldt sortiment i USA og sælger de samme produkter som på det europæiske marked, og vores e-commerce vækster årligt i USA. Men når vi skal kigge i krystalkuglen, så er det først og fremmest vores køkkener, og det vi har sat i gang der, som giver forretningsmæssigt mening. USA er allerede det marked, hvor vi sælger flest køkkener, men vi kan se, at potentialet er til endnu mere,” siger Frank Christensen Egelund.

For hos Vipp oplever de, at deres køkkener og design appellerer til en type kunder, som synes at være upåvirkede af økonomisk usikkerhed. For disse kunder er der ikke nødvendigvis et godt eller et dårligt tidspunkt for at investere i et nyt hus. I det nuværende marked ser Vipp derfor ikke en direkte nedgang, men de ser et skifte i deres kundeportefølje med færre, men større køkkener.

Et kig i krystalkuglen
Egentligt var det planen, at Sofie og Frank skulle være i New York i tre år, men tiden går. Og det går godt for Vipp i USA. Derfor er Sofie og Frank heller ikke på vej tilbage til Danmark, men er klar til at rykke Vipp endnu videre på det nordamerikanske marked, hvor også Canada kunne være en mulighed for familievirksomheden.

”Jeg vil klart anbefale danske virksomheder at forsøge at etablere forretning i USA. Belønningen, hvis man lykkes, er stor, men det kræver hårdt arbejde, tålmodighed og investeringsvillighed. For os var det ikke svært at falde til i New York - de amerikanere, vi har mødt, er meget nysgerrige og hjælpsomme. Sprogbarrieren er ikke stor, og der er klart positive associationer til det at være dansk. Udfordringen er, at det er dyrt og tager tid, men for os har det været det hele værd,” siger Sofie Christensen Egelund.

Ifølge Sofie og Frank Christensen Egelund er det næste skridt for Vipp i USA at investere endnu mere i det amerikanske marked gennem ansættelse af endnu flere kollegaer, som kan hjælpe til med at udbrede kendskabet til Vipp. Derudover forventer parret, at der kommer flere Vipp-køkkener i de canadiske hjem de kommende år, da Canada er et meget lukrativt marked for designvirksomheden.

OM VIPP

• Vipp blev stiftet af Holger Nielsen i 1939.

• I 1992 overtog Holger Nielsens datter, Jette Egelund, virksomheden som anden generation i familievirksomheden.

• I dag ejes virksomheden af Jette Egelund og hendes to børn, Kasper og Sofie.

• Sofie og Frank Christensen Egelund, er ansvarlige for forretningen i USA.

• Vipp er mest kendt for pedalspanden, men er i dag udvidet til møbler, køkkener og senest en række one-room-hotels

 

Fik du læst?

Morten Bødskov: ”Erhvervspolitik er vigtigere end nogensinde”

Den aktive erhvervspolitik er rykket ind i det absolutte centrum af regeringen, hvor den er nøglen i regeringsgrundlaget. Det fortæller erhvervsminister Morten Bødskov (S), der kalder erhvervspolitikken for den motor, der driver vores velfærdssamfund.

DXC Technology: Nærværende og synlig ledelse på distancen

DXC Technology er en virtual first-virksomhed. Birgitte Svejstrup Eriksen, Managing Director i Danmark, fortæller om at lede på distancen og om at føre virksomheden ind i næste fase af strategien – nemlig vækstfasen.

CEO i Zealand Pharma: ”Vi står overfor et enormt spændende år”

Årelange processer er et vilkår i medicinalindustrien, hvor det er vigtigt at være på forkant med tendenserne. Ikke bare med mulehår, men med flere års intensiv forskning. Derfor er det vigtigt at kende sine styrker og holde fast, når man har fat i noget rigtigt, mener Adam Steensberg, adm. direktør i Zealand Pharma.

Falck: ”Vi skal forebygge mængden af indlæggelser”

Teknologi er en vigtig komponent i fremtidens bæredygtige sundhedsydelser hos Falck. Men vi må ikke stirre os blinde på, at svaret altid er ny teknologi – teknologien er et middel, mener Camilla Krohn, Senior Vice President i Falck.

3. generation i Vipp er flyttet til New York: Sofie og Frank Egelunds hjem er også deres showroom

”I starten var vores hjem mere eller mindre åbent 24 timer i døgnet. Og det vakte ikke altid begejstring, når det ringede på døren om søndagen kl. 9.30, og vi måtte fortælle børnene, at mor og far havde fået kunder”

Kommentar: USA er mulighedernes land for danske virksomheder

USA er blevet Danmarks største eksportmarked, og mulighederne for danske virksomheder er store. Derfor har Dansk Erhverv etableret kontor i USA, hvor vi understøtter og sparrer med danske virksomheder. Tøv ikke med at række ud, hvis din virksomhed er eller ønsker at blive etableret i USA.

DSV opererer på en spilleplade, EU har sat i bevægelse

Transportbranchen er CO2-tung, men besidder et spirende grønt potentiale i kraft af nye teknologier. Derfor er det helt afgørende at lære teknologierne at kende og indgå grønne partnerskaber, inden EU-lovkrav kommer drønende og overhaler branchen indenom, mener Kenneth Riis Jensen, bæredygtighedsdirektør i DSV Denmark.

Managing Director i TUI Nordic: Corona forstærkede drømmen om at rejse

Som direktør i TUI Nordic har Jessica Enbacka et klart mål: Kunderne skal have fleksible rejser tilpasset deres egne behov. Det skal digitalisering være med til at sikre.

Telenor: ”Digitaliseringen sikrer, at vi bruger vores medarbejdere de rigtige steder”

Siden midten af 90’erne har danskerne kunnet kontakte Telenor, når det passede den enkelte. I dag foregår kontakten i høj grad digitalt. Derfor er digitalisering også en dagsorden, som fylder meget for adm. direktør, Lars Thomsen. For hos Telenor ser de digitalisering som et middel til bedre kundeoplevelser, større medarbejdertilfredshed og i sidste ende et bedre Telenor.

Kommentar: Hej ChatGPT, hvordan får vi Danmark tilbage i den digitale elite?

Ansvarlig digitalisering skal være en mærkesag og et konkurrenceparameter i Danmark. Det er vores vision i Dansk Erhverv. Derfor ser vi frem til et tæt samarbejde med digitaliseringsminister Marie Bjerre om seks fokusområder, der skal gøre Danmark til et digitalt foregangsland.

Iværksætteren bag DitUr: ”Ikke alt, vi rører ved, bliver til guld”

Vild vækst har kendetegnet DitUr, siden virksomheden blev stiftet i 2014. Men en ændret verdenssituation har sat en ny ramme for vækstplanerne, og nu håndterer de to ejerledere – og tvillingebrødre – Mikkel og Kasper Dissing økonomisk usikkerhed med optimisme og fuld gennemsigtighed. Vi har talt med Mikkel Dissing.

Formand for Organisationen Danske Museer: ”Museerne er stærkere end nogensinde”

Danske museer er ikke, hvad de har været. De er langt bedre. Takket være en professionalisering af museumsdriften står museerne i dag stærkere end nogensinde, mener Claus Kjeld Jensen, formand for Organisationen Danske Museer og direktør for Vardemuseerne.

Tæt på: THY WHISKY

THY WHISKY har hjemme på slægtsgården Gyrup i det nordvestlige hjørne af Danmark og er et af få single estate whiskydestillerier i verden, hvor hele processen fra korndyrkning til aftapning foregår samme sted. Kom med indenfor her: