; ;

13. marts 2023

AF: TINE ØSTERGÅRD FOTO: JAKOB MØLLER

Hvordan skaber man en ny og synlig retning for en virksomhed, hvor størstedelen af medarbejderne arbejder hjemmefra? Det spørgsmål har Birgitte Svejstrup Eriksen beskæftiget sig med, siden hun i april 2022 tiltrådte som Managing Director i techkoncernen DXC Technology, der har afdelinger i 70 lande og omkring 130.000 medarbejdere på verdensplan.

Her står hun i spidsen for DXC Danmark med omkring 700 medarbejdere, hvoraf de fleste arbejder hjemme størstedelen af tiden. Virksomheden driver og udvikler nogle af landets mest samfundskritiske it-systemer for det offentlige, såsom Indenrigsministeriet, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Rigspolitiet.

Virtual first
Birgitte Svejstrup Eriksen tager imod i DXC Technology i Valby. Når man ankommer til virksomheden, bliver man mødt af store, farverige blomsterkunstværker langs parkeringspladsen til den ikke fuldt udnyttede kontorbygning. Men det er der en helt særlig og positiv årsag til. Allerede inden corona besluttede DXC nemlig på globalt plan at overgå til en virtual first-model, der betyder, at mere end 90 procent af virksomhedens medarbejdere er blevet udstyret til at kunne arbejde hjemmefra. Modellen er også implementeret i Danmark, hvor alle medarbejdere har komplet hjemmearbejdsplads, der muliggør, at de kan arbejde virtuelt, fleksibelt og sikkert. Omkring en tredjedel af medarbejderne i Danmark vælger at møde på kontoret på daglig basis, baseret på deres egne præferencer og kundekrav.

”Mens mange andre virksomheder sendte medarbejderne hjem med en overordnet tanke om, at de skulle vende tilbage, så var vores indgang, at vi straks gik i gang med at investere massivt i hjemmearbejdspladser. Medarbejderne skulle have de bedste betingelser for at arbejde hvor som helst, når som helst. Så allerede dengang kunne medarbejderne se, at hjemmearbejde ikke var en midlertidig løsning, og rigtig mange oplevede, at det var en god og fleksibel måde at arbejde på,” siger Birgitte Svejstrup Eriksen.

 I dag sætter medarbejderne stor pris på fleksibiliteten, og virtual first er et afgørende parameter, når det handler om at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

”Vi har det, som rigtig mange medarbejdere efterspørger – fleksibilitet og purpose,” siger Birgitte Svejstrup Eriksen og fortsætter: ”Det er klart, at virtual first medfører, at der skal lægges et ekstra stykke arbejde i at skabe en stærk kultur og et tilhørsforhold til arbejdspladsen, men vi har heldigvis også nogle stærke foreninger i virksomheden, der har fokus på at samle medarbejderne uden for arbejdstid. Det er særdeles vigtigt, når man arbejder på den måde, vi gør.”

Ledelse på distancen
Hvordan griber du det an at lede 700 medarbejdere fra distancen? ”Det stiller store krav om synlighed, nærvær og kommunikation. Jeg bruger meget tid på at være rundt i afdelingerne og tale med medarbejderne, når de er på kontoret. Når vi mødes på Teams opfordrer jeg altid kollegerne til at have deres kameraer tændt, hvis det er muligt. Det er altid vigtigt at kunne se hinandens reaktioner og ansigtsudtryk for at kunne skabe stærke relationer og følelsen af samhørighed, og ikke mindst at opfange, hvis der er tegn på misforståelser.” Med Birgitte Svejstrup Eriksen i spidsen har medarbejderne i DXC Technology fået en transparent og kommunikerende leder, der har fokus på at definere, hvordan medarbejderne kan udfylde rammerne inden for koncernens overordnede strategi.

”Det er vigtigt for mig at inddrage alle i strategien og retningen. Jeg kan ikke være specialist i det hele, men har behov for et stærkt team med forskellige kompetencer. Jeg er tydelig og meget direkte i min kommunikation. Jeg gør, hvad jeg siger, og siger, hvad jeg gør. Medarbejderne skal vide, hvor vi skal hen, og hvordan vi driver virksomheden i den rigtige retning.”

Nu skal DXC vækste
Hvad står øverst på din dagsorden som leder lige nu?

”Det gør vækst, uden tvivl. Vi har været igennem en årrække med fokus på konsolidering af forretningen, og nu er vi kommet til næste fase i vores strategi – nemlig vækstfasen. Vi har en klar ambition om, at vores danske forretning skal vokse, både ved at udvide forretningen hos eksisterende kunder og ved at vinde nye kunder.”

DXC Technology har ifølge Birgitte Svejstrup Eriksen tidligere været kendt i Danmark som en virksomhed, der leverede it-driftsydelser, men er i dag transformeret til primært at levere store it-projekter og konsulentydelser. Hun er overbevist om, at DXC Technology kan fortsætte den positive vækst, men en klar forudsætning er, at der bliver lettere adgang til kvalificeret arbejdskraft.

En analyse fra IDA viser, at frem mod 2030 kommer der til at mangle 22.000 it-specialister i Danmark, og dette er også en stor udfordring for DXC.

”Der er brug for politisk handling, hvis Danmark skal fastholde positionen som digitalt foregangsland. Der skal blandt andet oprettes flere it-uddannelsespladser, og det skal være nemmere at rekruttere udenlandsk arbejdskraft,” siger hun og fortsætter:

”En af fordelene ved at være virtual first-virksomhed er, at vi kan ansætte kvalificerede medarbejdere, der ikke nødvendigvis bor i Danmark. Men det løser ikke hele udfordringen med mangel på kvalificeret arbejdskraft frem mod 2030, for i mange offentlige udbud oplever vi, at det er et krav, at medarbejderne kan tale dansk, eller at de bor i Danmark.”

Samtidig har Birgitte Svejstrup Eriksen og resten af ledelsen i DXC Technology i Danmark en opgave i at øge kendskabet til virksomheden blandt private virksomheder.

”Der er en stor kendskabsgrad til os i det offentlige i Danmark, og det skal vi bruge som fundament til at komme bredere ud til både offentlige og private virksomheder.”


LÆS OGSÅ: Tre gode råd om hjemmearbejde: Sådan får I det til at fungere i virksomheden

Fik du læst?