15. marts 2023

”Absolut!” Jessica Enbacka står til en fodboldkamp med sin yngste søn, da arbejdstelefonen pludselig ringer. Hun tager den, selvom hun egentlig holder fri. I den anden ende af røret sidder David Burling, CEO Market & Airlines, TUI, som ringer for at spørge, om Jessica Enbacka vil være direktør for TUIs nordiske forretning. Det er april 2020. Corona er i fuldt flor, og verden er på kort tid blevet lukket ned. TUI er ved at blive revet midt over, fordi de ikke kan sende rejselystne gæster på ferie. Men Jessica Enbacka er ikke i tvivl. Selvfølgelig vil hun være direktør i TUI Nordic. Hun har været i virksomheden i tyve år og har længe stilet efter at stå i spidsen for den.

”Rejsebranchen står aldrig stille. Det er det herlige ved den. Jeg trives midt i orkanens øje, hvor der er mulighed for at skabe noget eller ændre noget.”

Digital transformation
Vi møder hende på TUIs kontor i København. Det er tre år siden, hun overtog styringen af TUI Nordic. Orkanen har lagt sig, og TUI Nordic har fået en blød landing ovenpå corona. Antallet af rejselystne kunder er på vej tilbage til niveauet før corona-krisen. Dette er hjulpet på vej af den digitale transformation, som Jessica Enbacka og resten af ledelsen har intensiveret de seneste år.

 ”Vi er i fuld gang med at udvikle vores digitale platform, der giver kunderne flere rejsemuligheder og større fleksibilitet, så de kan tilpasse rejsen efter deres egne behov. De kan booke en pakkerejse til Gran Canaria, tage på skiferie i Alperne, eller booke et hotelværelse lige der, hvor de står netop nu. Paletten af muligheder bliver hele tiden udvidet,” siger Jessica Enbacka.

Hun fortæller, at kundernes behov for oplevelser og fleksibilitet blev forstærket under corona.

”Når man ikke kan rejse og opleve, så forstår man, hvor tomt det bliver. I TUI kunne vi tidligt se, at drømmen om at rejse ikke forsvandt, den blev tværtimod forstærket.”

Ifølge Jessica Enbacka kigger TUI meget på kundeindsigter, og netop nu er trenden, at kunderne vil kunne opleve mere. ”De vil kunne sammensætte rejsen efter deres egne behov. Nogle vil på udflugt, andre vil ligge ved poolen. Nogle vil på charterrejse, andre vil på storbyferie. Vi skal kunne favne det hele.”

Målsætning viser sit værd
Jessica Enbacka er formet af en lang karriere i TUI Nordic, og som nytiltrådt direktør havde hun en klar idé om, hvad hun ville tilføre virksomheden. Hun ville først og fremmest sikre, at kundernes ønsker og behov altid står øverst på dagsordenen.

 ”Kunderne er i dag mere tilfredse end tidligere. Det er for mig det største bevis på, at vi gør noget rigtigt. At vores målsætning viser sit værd.”

Hun giver ikke indtryk af at være bekymret over, at rejseaktiviteten snart kan blive påvirket af en økonomisk recession. For, som hun siger, drømmen om at rejse er ikke slut.

 ”Viljen til at rejse findes stadig, absolut. Så for TUI handler det om at skabe forudsætninger for at kunne rejse, uagtet økonomi. Det kan eksempelvis være en enkelt hotelovernatning i en storby eller en all inclusive-rejse til Syden.”

TUI Nordic:

• Består af rejseselskaberne TUI i Danmark, Sverige, Norge og Finland, samt Nazar, TUI krydstogter og flyselskabet TUIfly

• Har siden år 2000 været en del af verdens største rejsekoncern, TUI Group

• I dag foregår 85 procent af TUI Nordics salg online.


Hun fortæller også, at danskerne er nogle af dem, der rejser mest i kølvandet på corona. Forandring, med et knipstag De svenske ord, der kommer ud af hendes mund, er velovervejede, og hun siger konsekvent ”vi” i stedet for ”jeg”. Hun pointerer, at succes kræver en holdindsats – ingen kan føre holdet til sejr alene, heller ikke direktøren.

”Jeg er en person, der vil fremad og finde løsninger. Det er en af mine styrker og drivkræfter. Men jeg er bevidst om, at jeg ikke kan gøre det alene. Jeg har brug for et stærkt team med brede kompetencer.”

Jessica Enbacka bor og arbejder i Stockholm, men sidder af og til på kontoret i København. Hun har ikke sit eget kontor, hverken i Danmark eller Sverige, for hun foretrækker at sidde blandt medarbejderne, hvor dialogen og idéerne kan flyde frit. Da hun tiltrådte som direktør, fik medarbejderne en leder med fokus på tillid, transparens og tilgængelighed. Og det kunne tydeligt mærkes i storrumskontorerne. Forandringen skete med et knipstag, som en medarbejder fortæller. Pludselig var der fri adgang til ledelsen i Stockholm. Jessica Enbacka opfordrer medarbejderne til at skrive til hende, hvis de har spørgsmål eller bekymringer. Og hun svarer på alle henvendelser.

”Tryghed og transparens er det absolut vigtigste i mit lederskab. Især under corona fik jeg mange henvendelser fra medarbejdere, som var bekymrede – hvor længe troede jeg, at corona-nedlukningen ville vare, og en masse andre spørgsmål, der var svære at svare på i situationen. Men vi er en del af en stor global koncern, så jeg har hele tiden kunnet kigge på det i et større perspektiv. Vi skulle nok klare den, selvfølgelig skulle vi det. For er der en ting, vi har, så er det muskler.”

Grøn omstilling
Da Jessica Enbacka takkede ja til stillingen som direktør, fløj en masse tanker igennem hovedet på hende. Er det det her, jeg vil? Er jeg i stand til det? ”Jeg kom frem til, at jeg elsker rejsebranchen. Jeg vil være med til at skabe fremtidens rejser. De skaber integration i verden, de skaber arbejdspladser, og de gør noget godt for os alle. Så vi skal fortsat kunne rejse.”

TUI Group, som er moderkoncernen, har i disse år stort fokus på at sikre en mere bæredygtig turisme, der mindsker CO2-aftrykket. Blandt andet ved at råde over Europas største flåde af Dreamlinere, der bruger godt 20 procent mindre brændstof end andre fly i samme klasse. Derudover stiller TUI krav om, at alle hoteller skal respektere menneskerettighederne og arbejde med en mere bæredygtig produktion. Dette skal være med til at sikre rejsebranchens fremtiden.

 ”TUI gør rigtig meget for at skabe forudsætningerne for grøn omstilling, og det bliver vi ved med. Det er vigtigt, at vi fortsat kan rejse, både for os som individer, men også for verden.”

OM JESSICA ENBACKA
  • Managing Director i TUI Nordic siden maj 2020.
  • Har været ansat i TUI Nordic i mere end 20 år og har haft forskellige ledende stil[1]linger, blandt andet Commercial Director og IT Director

Fik du læst?