; ;

15. marts 2023

AF: LIV ØSTERSTRAND RASMUSSEN FOTO: JEPPE CARLSEN

Helt i DSV’s ånd er Kenneth Riis Jensen vant til at være på farten. Nogle gange arbejder han på DSV’s kontor i Aarhus, andre gange i Horsens eller Hedehusene. Det passer ham godt at være rundt på DSV’s forskellige lokationer og være i føling med den kæmpestore organisation, DSV har udviklet sig til, og hvis danske afdelinger, Kenneth Riis Jensen er bæredygtighedsdirektør for. Lige nu er han optaget af, hvordan branchen som bindeled mellem sine kunder og nye teknologier kan være med til at drive den grønne omstilling og reducere CO2-udledningen fra transporter, der bookes på vegne af kunderne.

”Hvis vi som speditører ikke forstår de nye teknologier, får vi heller ikke kunderne til at købe ind på dem. Så vi har en ufattelig vigtig rolle i at modne de her grønne teknologier, der skal bruges,” siger Kenneth Riis Jensen.

Især landevejstransporten har et potentiale på den kortere bane på grund af el-lastbiler, der begynder at komme frem.

 ”Dog med en væsentlig højere pris, en længere leveringstid og mindre ydeevne og det, at der skal en ladeinfrastruktur op omkring det. Men det er der, hvor man kan gøre noget nu, hvis man er indstillet på at betale prisen,” tilføjer Kenneth Riis Jensen.

Ny lovgivning ændrer spillereglerne
Et vigtigt element i DSV Denmarks grønne omstilling er EU-lovpakken ’Fit for 55’. Lovpakken skal sikre, at EU når sit mål om at reducere CO2-udledning med 55 procent senest i 2030 ved blandt andet at pålægge transportsektoren CO2-afgifter. Det kommer til at gøre en stor forskel i branchen, fordi lovgivningen går ind og piller ved markedsmekanismerne, så fossil transport bliver dyrere. Ifølge Kenneth Riis Jensen er det et godt udgangspunkt, hvis også de grønne løsninger falder i pris, så de bliver mere attraktive for DSV’s kunder.

”Lige nu er det business as usual. Du kan godt købe fossil eller sort transport, det er faktisk en langt billigere løsning end de grønne,” siger han. Dermed er det i dag oftest virksomhedernes grønne ambitionsniveau og egne målsætninger, der driver udviklingen, ligesom det også er tilfældet hos DSV.

”Med EU ændrer den spilleplade sig en smule. Så bliver virksomhederne i højere grad tvunget om i grønne løsninger,” siger Kenneth Riis Jensen.

Hvem trækker læsset?
Som mange andre store virksomheder arbejder DSV Denmark ud fra et klimamål godkendt af det internationalt anerkendte Science Based Target initiative (SBTi), som også indebærer krav til underleverandører.

For DSV er ambitionen at blive klimaneutral i 2050, mens målet for 2030 er at reducere egne CO2-udledninger med 50 procent og reducere indirekte CO2-udledninger med 30 procent. Der[1]udover er der oprettet en ny grøn fond, der er finansieret via en intern CO2-afgift. Med den skal der i løbet af de næste fem år investeres en milliard kroner i den grønne omstilling.

“Vi vil investere i forskellige tiltag, der skal understøtte den grønne omstilling. Eksempelvis har vi rigtig mange kvadratmeter tagflader på vores logistikcentre, hvor solceller vil give mulighed for at producere vores egen grønne energi. Derudover forventer vi at omstille de af vores lastbiler, der kører i lokalområder, til ren el i løbet af fem-seks år,” siger Kenneth Riis Jensen.

Men det er langt fra kun de store, der tænker grønt, oplever Kenneth Riis Jensen. De små og mellemstore virksomheder er i den grad med.

”Der sidder nogle grønne ildsjæle i logistikafdelingerne, der virkelig har sat sig ind i det her med brint og el, e-metanol og så videre. Ofte kan de også træffe hurtigere beslutninger end mange af de store virksomheder – og de er ikke bange for at prøve noget af, som måske ikke er en perfekt løsning, men leder i den rigtige retning,” siger bæredygtighedsdirektøren.

Selv er han optaget af, hvordan branchen internt og sammen med andre aktører kan arbejde sammen. For eksempel er transportbranchen afhængig af vindmølleindustrien og solcelleindustrien for at kunne levere grønne løsninger, mens transportbranchen samtidig bliver en stor aftager. Derudover ligger der en stor opgave mellem DSV og både kunder og under[1]leverandører i at finde fælles fodslag.

”For at nå i mål med de her voldsomme grønne ambitioner skal vi øve os i at indgå i partnerskaber med hinanden. Hvis det kun er transaktioner, vi kan finde ud af at indgå, bliver det vanskeligt,” siger han.

OM DSV:

• DSV blev grundlagt i 1976 af ni danske vognmænd.

• I dag er DSV en global transportvirksomhed med kontorer i 80 lande.

• DSV A/S er moderselskabet, og i 2004 blev organisationen delt op i de tre divisioner DSV Road, DSV Air & Sea og DSV Solutions. DSV arbejder ud fra et klimamål godkendt af Science Based Target intiative (SBTi).

OM FIT FOR 55:

• Fit for 55 er en EU-lovpakke med en lang række forslag, der skal være med til at sikre, at EU indfrier målet om at reducere mindst 55 procent af hele EU’s drivhusgasudledninger i 2030 ved blandt andet at styrke CO2-kvotesystemet og en klimatold.

• Transportsektoren vil blive påvirket af flere af de enkelte elementer i lovpakken

 

Fik du læst?