; ;

15. marts 2023

I 2014 flyttede Sofie og Frank Christensen Egelund familien til New York, hvor de etablerede det familieejede designfirma Vipp på det amerikanske marked.

ORD: RUNE FOGH SØRENSEN FOTO: PERNILLE LOOF OG ADRIAN GAUT

Efter at have overvejet forskellige destinationer i Europa blev de tre ejere af Vipp, Jette Egelund, Kasper Egelund og Sofie Christensen Egelund, enige om, at New York var den rigtige destination for deres næste showroom. Den beslutning tog Sofie med sig hjem til sin mand Frank Christensen Egelund, og de to blev ret hurtige enige om, at her var en mulighed, som de ikke kunne forpasse. Der gik ikke lang tid, før alle deres møbler var pakket i en container, og med deres to små børn under armen drog de i august 2014 til New York. Siden da har Sofie og Frank Christensen Egelund stået i spidsen for familievirksomheden Vipp i USA.

Og selvom man er et velkendt brand i Danmark og Europa, så er det ikke ensbetydende med samme succes på det amerikanske marked. Det opdagede parret hurtigt.

”Det var med jysk beskedenhed en lille smule op ad bakke at komme igennem til beslutningstagerne, som i vores tilfælde er arkitekter og interiør- designere, da kendskabsgraden til vores brand og produkter var begrænset. Men vi er en lille familievirksomhed og har simpelthen ikke råd til at annoncere os til en plads i amerikanernes bevidsthed, så vores vej frem herovre har bevidst været ganske utraditionel,” siger Sofie Christensen Egelund, medejer og tredje generation i Vipp.

Hjem som showroom
Sofie og Frank Christensen Egelund har oprettet et showroom i deres lejlighed i TriBeCa på Manhattan, hvor de bor sammen med deres to børn og en golden retriever. Selv i USA er det en meget unik forretningsmodel, at kunderne kommer ind i et privat hjem, hvor køkkenet bliver brugt, og de kan opleve Vipp-produkterne i sammenspil med familiens øvrige samling af møbler og kunst. Det skaber en autencitet, som kunderne værdsætter, men det har selvfølgelig også sine udfordringer at bruge sit hjem som showroom.

”I starten var vores hjem mere eller mindre åbent 24 timer i døgnet. Og det vakte ikke altid begejstring, når det ringede på døren om søndagen kl. 9.30, og vi måtte fortælle børnene, at nu skulle vi lige have en pause i vores ellers så hyggelige søndagsmorgenmad, for mor og far havde fået kunder, som gerne ville se vores køkken. Men vi var bare ikke i en situation, hvor vi kunne tillade os at sige nej til besøg,” lyder det fra Frank Christensen Egelund.

Siden 2014 er der blevet etableret et større showroom i New York, og for tre år siden fik de et mindre showroom i Los Angeles. Der er også kommet kollegaer til, som er med til at tage Vipp til det næste niveau i USA.

”Selvom vi hver dag flytter nålen i den rigtige retning, så er arbejdet med at få Vipp positioneret på det amerikanske marked for os stadig et projekt, som kun lige er begyndt – så vi er stadig en startup. Forretningspotentialet for Vipp på det amerikanske marked er enormt, men du får intet forærende her. Det kræver hårdt arbejde og stor kapital, hvis du vil lykkes,” understreger Frank Christensen Egelund.

Fuld fokus på køkkener
Familien Egelund Christensen har fra start været bevidst om, at man ikke kan det hele. Slet ikke når man har en lille organisation, som er tilfældet for Vipp i USA. Derfor har familievirksomheden valgt at fokusere deres forretning i USA på køkkener.

 ”Vi har fuldt sortiment i USA og sælger de samme produkter som på det europæiske marked, og vores e-commerce vækster årligt i USA. Men når vi skal kigge i krystalkuglen, så er det først og fremmest vores køkkener, og det vi har sat i gang der, som giver forretningsmæssigt mening. USA er allerede det marked, hvor vi sælger flest køkkener, men vi kan se, at potentialet er til endnu mere,” siger Frank Christensen Egelund.

For hos Vipp oplever de, at deres køkkener og design appellerer til en type kunder, som synes at være upåvirkede af økonomisk usikkerhed. For disse kunder er der ikke nødvendigvis et godt eller et dårligt tidspunkt for at investere i et nyt hus. I det nuværende marked ser Vipp derfor ikke en direkte nedgang, men de ser et skifte i deres kundeportefølje med færre, men større køkkener.

Et kig i krystalkuglen
Egentligt var det planen, at Sofie og Frank skulle være i New York i tre år, men tiden går. Og det går godt for Vipp i USA. Derfor er Sofie og Frank heller ikke på vej tilbage til Danmark, men er klar til at rykke Vipp endnu videre på det nordamerikanske marked, hvor også Canada kunne være en mulighed for familievirksomheden.

”Jeg vil klart anbefale danske virksomheder at forsøge at etablere forretning i USA. Belønningen, hvis man lykkes, er stor, men det kræver hårdt arbejde, tålmodighed og investeringsvillighed. For os var det ikke svært at falde til i New York - de amerikanere, vi har mødt, er meget nysgerrige og hjælpsomme. Sprogbarrieren er ikke stor, og der er klart positive associationer til det at være dansk. Udfordringen er, at det er dyrt og tager tid, men for os har det været det hele værd,” siger Sofie Christensen Egelund.

Ifølge Sofie og Frank Christensen Egelund er det næste skridt for Vipp i USA at investere endnu mere i det amerikanske marked gennem ansættelse af endnu flere kollegaer, som kan hjælpe til med at udbrede kendskabet til Vipp. Derudover forventer parret, at der kommer flere Vipp-køkkener i de canadiske hjem de kommende år, da Canada er et meget lukrativt marked for designvirksomheden.

OM VIPP

• Vipp blev stiftet af Holger Nielsen i 1939.

• I 1992 overtog Holger Nielsens datter, Jette Egelund, virksomheden som anden generation i familievirksomheden.

• I dag ejes virksomheden af Jette Egelund og hendes to børn, Kasper og Sofie.

• Sofie og Frank Christensen Egelund, er ansvarlige for forretningen i USA.

• Vipp er mest kendt for pedalspanden, men er i dag udvidet til møbler, køkkener og senest en række one-room-hotels

 

Fik du læst?