Managing Director i TUI Nordic: Corona forstærkede drømmen om at rejse
”Absolut!” Jessica Enbacka står til en fodboldkamp med sin yngste søn, da arbejdstelefonen pludselig ringer. Hun tager den, selvom hun egentlig holder fri. I den anden ende af røret sidder David Burling, CEO Market & Airlines, TUI, som ringer for at spørge, om Jessica Enbacka vil være direktør for TUIs nordiske forretning. Det er april 2020. Corona er i fuldt flor, og verden er på kort tid blevet lukket ned. TUI er ved at blive revet midt over, fordi de ikke kan sende rejselystne gæster på ferie. Men Jessica Enbacka er ikke i tvivl. Selvfølgelig vil hun være direktør i TUI Nordic. Hun har været i virksomheden i tyve år og har længe stilet efter at stå i spidsen for den.
”Rejsebranchen står aldrig stille. Det er det herlige ved den. Jeg trives midt i orkanens øje, hvor der er mulighed for at skabe noget eller ændre noget.”
Digital transformation
Vi møder hende på TUIs kontor i København. Det er tre år siden, hun overtog styringen af TUI Nordic. Orkanen har lagt sig, og TUI Nordic har fået en blød landing ovenpå corona. Antallet af rejselystne kunder er på vej tilbage til niveauet før corona-krisen. Dette er hjulpet på vej af den digitale transformation, som Jessica Enbacka og resten af ledelsen har intensiveret de seneste år.
”Vi er i fuld gang med at udvikle vores digitale platform, der giver kunderne flere rejsemuligheder og større fleksibilitet, så de kan tilpasse rejsen efter deres egne behov. De kan booke en pakkerejse til Gran Canaria, tage på skiferie i Alperne, eller booke et hotelværelse lige der, hvor de står netop nu. Paletten af muligheder bliver hele tiden udvidet,” siger Jessica Enbacka.
Hun fortæller, at kundernes behov for oplevelser og fleksibilitet blev forstærket under corona.
”Når man ikke kan rejse og opleve, så forstår man, hvor tomt det bliver. I TUI kunne vi tidligt se, at drømmen om at rejse ikke forsvandt, den blev tværtimod forstærket.”
Ifølge Jessica Enbacka kigger TUI meget på kundeindsigter, og netop nu er trenden, at kunderne vil kunne opleve mere. ”De vil kunne sammensætte rejsen efter deres egne behov. Nogle vil på udflugt, andre vil ligge ved poolen. Nogle vil på charterrejse, andre vil på storbyferie. Vi skal kunne favne det hele.”
Målsætning viser sit værd
Jessica Enbacka er formet af en lang karriere i TUI Nordic, og som nytiltrådt direktør havde hun en klar idé om, hvad hun ville tilføre virksomheden. Hun ville først og fremmest sikre, at kundernes ønsker og behov altid står øverst på dagsordenen.
”Kunderne er i dag mere tilfredse end tidligere. Det er for mig det største bevis på, at vi gør noget rigtigt. At vores målsætning viser sit værd.”
Hun giver ikke indtryk af at være bekymret over, at rejseaktiviteten snart kan blive påvirket af en økonomisk recession. For, som hun siger, drømmen om at rejse er ikke slut.
”Viljen til at rejse findes stadig, absolut. Så for TUI handler det om at skabe forudsætninger for at kunne rejse, uagtet økonomi. Det kan eksempelvis være en enkelt hotelovernatning i en storby eller en all inclusive-rejse til Syden.”
TUI Nordic: |
• Består af rejseselskaberne TUI i Danmark, Sverige, Norge og Finland, samt Nazar, TUI krydstogter og flyselskabet TUIfly • Har siden år 2000 været en del af verdens største rejsekoncern, TUI Group • I dag foregår 85 procent af TUI Nordics salg online. |
Hun fortæller også, at danskerne er nogle af dem, der rejser mest i kølvandet på corona. Forandring, med et knipstag De svenske ord, der kommer ud af hendes mund, er velovervejede, og hun siger konsekvent ”vi” i stedet for ”jeg”. Hun pointerer, at succes kræver en holdindsats – ingen kan føre holdet til sejr alene, heller ikke direktøren.
”Jeg er en person, der vil fremad og finde løsninger. Det er en af mine styrker og drivkræfter. Men jeg er bevidst om, at jeg ikke kan gøre det alene. Jeg har brug for et stærkt team med brede kompetencer.”
Jessica Enbacka bor og arbejder i Stockholm, men sidder af og til på kontoret i København. Hun har ikke sit eget kontor, hverken i Danmark eller Sverige, for hun foretrækker at sidde blandt medarbejderne, hvor dialogen og idéerne kan flyde frit. Da hun tiltrådte som direktør, fik medarbejderne en leder med fokus på tillid, transparens og tilgængelighed. Og det kunne tydeligt mærkes i storrumskontorerne. Forandringen skete med et knipstag, som en medarbejder fortæller. Pludselig var der fri adgang til ledelsen i Stockholm. Jessica Enbacka opfordrer medarbejderne til at skrive til hende, hvis de har spørgsmål eller bekymringer. Og hun svarer på alle henvendelser.
”Tryghed og transparens er det absolut vigtigste i mit lederskab. Især under corona fik jeg mange henvendelser fra medarbejdere, som var bekymrede – hvor længe troede jeg, at corona-nedlukningen ville vare, og en masse andre spørgsmål, der var svære at svare på i situationen. Men vi er en del af en stor global koncern, så jeg har hele tiden kunnet kigge på det i et større perspektiv. Vi skulle nok klare den, selvfølgelig skulle vi det. For er der en ting, vi har, så er det muskler.”
Grøn omstilling
Da Jessica Enbacka takkede ja til stillingen som direktør, fløj en masse tanker igennem hovedet på hende. Er det det her, jeg vil? Er jeg i stand til det? ”Jeg kom frem til, at jeg elsker rejsebranchen. Jeg vil være med til at skabe fremtidens rejser. De skaber integration i verden, de skaber arbejdspladser, og de gør noget godt for os alle. Så vi skal fortsat kunne rejse.”
TUI Group, som er moderkoncernen, har i disse år stort fokus på at sikre en mere bæredygtig turisme, der mindsker CO2-aftrykket. Blandt andet ved at råde over Europas største flåde af Dreamlinere, der bruger godt 20 procent mindre brændstof end andre fly i samme klasse. Derudover stiller TUI krav om, at alle hoteller skal respektere menneskerettighederne og arbejde med en mere bæredygtig produktion. Dette skal være med til at sikre rejsebranchens fremtiden.
”TUI gør rigtig meget for at skabe forudsætningerne for grøn omstilling, og det bliver vi ved med. Det er vigtigt, at vi fortsat kan rejse, både for os som individer, men også for verden.”
OM JESSICA ENBACKA |
|
Fik du læst?

Morten Bødskov: ”Erhvervspolitik er vigtigere end nogensinde”
Den aktive erhvervspolitik er rykket ind i det absolutte centrum af regeringen, hvor den er nøglen i regeringsgrundlaget. Det fortæller erhvervsminister Morten Bødskov (S), der kalder erhvervspolitikken for den motor, der driver vores velfærdssamfund.

DXC Technology: Nærværende og synlig ledelse på distancen
DXC Technology er en virtual first-virksomhed. Birgitte Svejstrup Eriksen, Managing Director i Danmark, fortæller om at lede på distancen og om at føre virksomheden ind i næste fase af strategien – nemlig vækstfasen.

CEO i Zealand Pharma: ”Vi står overfor et enormt spændende år”
Årelange processer er et vilkår i medicinalindustrien, hvor det er vigtigt at være på forkant med tendenserne. Ikke bare med mulehår, men med flere års intensiv forskning. Derfor er det vigtigt at kende sine styrker og holde fast, når man har fat i noget rigtigt, mener Adam Steensberg, adm. direktør i Zealand Pharma.

Falck: ”Vi skal forebygge mængden af indlæggelser”
Teknologi er en vigtig komponent i fremtidens bæredygtige sundhedsydelser hos Falck. Men vi må ikke stirre os blinde på, at svaret altid er ny teknologi – teknologien er et middel, mener Camilla Krohn, Senior Vice President i Falck.

3. generation i Vipp er flyttet til New York: Sofie og Frank Egelunds hjem er også deres showroom
”I starten var vores hjem mere eller mindre åbent 24 timer i døgnet. Og det vakte ikke altid begejstring, når det ringede på døren om søndagen kl. 9.30, og vi måtte fortælle børnene, at mor og far havde fået kunder”

Kommentar: USA er mulighedernes land for danske virksomheder
USA er blevet Danmarks største eksportmarked, og mulighederne for danske virksomheder er store. Derfor har Dansk Erhverv etableret kontor i USA, hvor vi understøtter og sparrer med danske virksomheder. Tøv ikke med at række ud, hvis din virksomhed er eller ønsker at blive etableret i USA.

DSV opererer på en spilleplade, EU har sat i bevægelse
Transportbranchen er CO2-tung, men besidder et spirende grønt potentiale i kraft af nye teknologier. Derfor er det helt afgørende at lære teknologierne at kende og indgå grønne partnerskaber, inden EU-lovkrav kommer drønende og overhaler branchen indenom, mener Kenneth Riis Jensen, bæredygtighedsdirektør i DSV Denmark.

Managing Director i TUI Nordic: Corona forstærkede drømmen om at rejse
Som direktør i TUI Nordic har Jessica Enbacka et klart mål: Kunderne skal have fleksible rejser tilpasset deres egne behov. Det skal digitalisering være med til at sikre.

Telenor: ”Digitaliseringen sikrer, at vi bruger vores medarbejdere de rigtige steder”
Siden midten af 90’erne har danskerne kunnet kontakte Telenor, når det passede den enkelte. I dag foregår kontakten i høj grad digitalt. Derfor er digitalisering også en dagsorden, som fylder meget for adm. direktør, Lars Thomsen. For hos Telenor ser de digitalisering som et middel til bedre kundeoplevelser, større medarbejdertilfredshed og i sidste ende et bedre Telenor.

Kommentar: Hej ChatGPT, hvordan får vi Danmark tilbage i den digitale elite?
Ansvarlig digitalisering skal være en mærkesag og et konkurrenceparameter i Danmark. Det er vores vision i Dansk Erhverv. Derfor ser vi frem til et tæt samarbejde med digitaliseringsminister Marie Bjerre om seks fokusområder, der skal gøre Danmark til et digitalt foregangsland.

Iværksætteren bag DitUr: ”Ikke alt, vi rører ved, bliver til guld”
Vild vækst har kendetegnet DitUr, siden virksomheden blev stiftet i 2014. Men en ændret verdenssituation har sat en ny ramme for vækstplanerne, og nu håndterer de to ejerledere – og tvillingebrødre – Mikkel og Kasper Dissing økonomisk usikkerhed med optimisme og fuld gennemsigtighed. Vi har talt med Mikkel Dissing.

Formand for Organisationen Danske Museer: ”Museerne er stærkere end nogensinde”
Danske museer er ikke, hvad de har været. De er langt bedre. Takket være en professionalisering af museumsdriften står museerne i dag stærkere end nogensinde, mener Claus Kjeld Jensen, formand for Organisationen Danske Museer og direktør for Vardemuseerne.

Tæt på: THY WHISKY
THY WHISKY har hjemme på slægtsgården Gyrup i det nordvestlige hjørne af Danmark og er et af få single estate whiskydestillerier i verden, hvor hele processen fra korndyrkning til aftapning foregår samme sted. Kom med indenfor her: