Planlæg jobsamtalen
Få gode råd til jobsamtalen - før, under og efter.
Før jobsamtalen
Inden en jobsamtale vil det være en god ide at:
- Informere de involverede medarbejdere om, hvordan samtalen skal forløbe, og hvad deres rolle er.
- Sikre de fysiske rammer for mødet (lokalet, kaffe, osv.).
- Tage stilling til, om I skal anvende en rekrutteringstest.
- Tage stilling til, om kandidaterne skal løse en case/opgave, hvor de demonstrerer relevante færdigheder i forhold til stillingen.
- Lave en tidsplan for samtalerne, hvor der er afsat tilstrækkelig tid mellem hver samtale til at omstille sig til en ny kandidat.
- Lave en plan / disposition for samtalerne. Tag gerne udgangspunkt i den samme disposition. Det gør det lettere at sammenligne kandidaterne. Læs mere om, hvilke spørgsmål du ikke må stille til kandidaten.
- Undgå for mange samtaler på samme dag.
Under jobsamtalen
Under en jobsamtale, er det vigtigt, at:
- Få ansøgeren til at føle sig godt tilpas
- Have et imødekommende kropssprog
- Lytte mere, end du taler
- Ikke at oversælge stillingen og/eller virksomheden
- Være opmærksom på ikke at foretrække en kandidat, der er en tro kopi af dig selv, hvis behovet er et andet
- Undgå at komme med hverken positive eller negative tilkendegivelser om kandidaten
- Afklare kandidatens lønforventninger
- Informere kandidaten om det videre forløb
Efter jobsamtalen
Efter en afsluttet jobsamtale, så:
- Reflektere over kandidatens styrker og udviklingspunkter sammen med de kolleger, der har deltaget i samtalen
- Give sig tid til at tage stilling til, om du vil se kandidaten til en 2. samtale
- Indkalde kandidater til 2. samtale
- Evt. at dele opmærksomhedspunkter om kandidaten med den, der skal give testtilbagemelding (personlighedstest) ved 2. samtale
- Give afslag til de kandidater, I har valgt ikke at gå videre med. Læs mere om afslag til ansøgere.
Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Værktøjer
Standard ansættelseskontrakter
Her finder du Dansk Erhvervs standard ansættelseskontrakter.
Branchespecifikke ansættelseskontrakter
Her finder du Dansk Erhvervs branchespecifikke ansættelseskontrakter, fx BKD, Butiksoverenskomsten, Transportoverenskomst
Oversigt over "Gode råd om"-pjecer
Gode råd om-pjecerne er skrevet til Dansk Erhvervs medlemmer. De behandler på en letforståelig måde emner og problemstillinger, der er relevante for en virksomhed.
Gode råd om international rekruttering
I denne pjece kan du læse nærmere om reglerne for opholds- og arbejdstilladelse i Danmark. Du kan også læse om udstationering, og hvad du skal være særligt opmærksom på, når din virksomhed arbejder sammen med udenlandske leverandører i Danmark.
Gode råd om at undgå diskrimination
Denne pjece giver et overblik over hvilke forhold, du som arbejdsgiver skal være opmærksom på for ikke at udøve forskelsbehandling som følge af race, hudfarve, religion, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap og national, social eller etnisk oprindelse. Pjecen handler ikke om forbuddene mod forskelsbehandling på grund af køn, deltid og medarbejderens foreningsfrihed.
Gode råd om ansættelsesklausuler
Denne pjece beskriver de nyeste regler for kunde- og konkurrenceklausuler, og giver et overblik over omkostningerne ved at pålægge en medarbejder en klausul. Pjecen beskriver også kort de tidligere regler for kunde- og konkurrenceklausuler, ligesom reglerne om jobklausuler er beskrevet.
Gode råd om ansættelse af unge under 18 år
Denne pjece giver dig gode råd om hvad du skal være opmærksom på, når du ansætter unge under 18 år.
Gode råd om ansættelse af flygtninge
I denne pjece kan du læse nærmere om de forskellige muligheder for at ansætte en flygtning.
DA Forlag Online
Dansk Arbejdsgiverforenings online bog-shop er forbeholdt medlemmer af Dansk Erhverv Arbejdsgiver.
Vikar valgt som tillidsrepræsentant var særligt beskyttet
Opsigelse af en vikar, der var valgt til tillidsrepræsentant på brugervirksomheden, skulle begrundes i tvingende årsager.
Udlånte medarbejdere ikke omfattet af vikarprotokollat
En faglig voldgift har afgjort, at udlånte/udlejede medarbejdere ikke er omfattet af overenskomstens vikarprotokollat.
Gode råd om ansættelse i nystartede virksomheder
Denne pjece giver dig indblik i de væsentligste forhold om det at være arbejdsgiver, fx om lovbestemte arbejdsomkostninger, ferie og feriegodtgørelse, sygdom, løn og refusion under graviditets- og barselsorlov samt virksomhedens indberetningspligt.
Særaftale om vikarbureauvikarer og arbejdskonflikter i Funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service
Der er varslet konflikt på en række HK-områder som led i de aktuelle offentlige overenskomstforhandlinger.
Tilkaldevikar (butik)
Du kan bruge denne ansættelseskontrakt, hvis du skal ansætte en medarbejder som tilkaldevikar.
Fleksjobkontrakt (funktionær) – med overenskomst
Du kan bruge denne ansættelseskontrakt, hvis du skal ansætte en funktionær som fleksjobber, og ansættelsen er omfattet af en kollektiv overenskomst.
Fleksjobkontrakt (funktionær) – uden overenskomst
Du kan bruge denne ansættelseskontrakt, hvis du skal ansætte en funktionær som fleksjobber, og ansættelsen ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
Udstationeringskontrakt
Du kan bruge denne ansættelseskontrakt, hvis du skal udstationere en medarbejder.
DTL-A afløser ansættelsesaftale
Ansættelsesaftale for ansættelse som afløser i henhold til overenskomster mellem DTLs arbejdsgiverforening og 3F's Transportgruppe.
DTL-A ansættelsesaftale
Ansættelsesaftale for ansættelse i henhold til overenskomster mellem DTLs arbejdsgiverforening og 3F's Transportgruppe.
Gode råd om handicap
Forskelsbehandlingsloven forbyder arbejdsgivere at forskelsbehandle medarbejdere på grund af en række forskellige kriterier, herunder handicap. Denne pjece giver et overblik over hvilke forhold, du som arbejdsgiver skal være opmærksom på for ikke at forskelsbehandle dine medarbejdere som følge af handicap.
Hemmeligholdelsesaftale
Her kan du benytte vores skabelon til en hemmeligholdelsesaftale.
Gode råd om BPA - Arbejdsgiveransvar og forpligtelser
BPA er et tilbud til borgere med en betydelig og varigt nedsat funktionsevne, der er afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner, og som har et behov, der gør det nødvendigt at ansætte hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse eller praktisk bistand. Det er en betingelse for tilskuddet, at borgen kan fungere som arbejdsleder for hjælperne, men arbejdsgiveransvaret kan overdrages til en virksomhed, en forening eller en nærtstående. Denne pjece har til formål at informere om arbejdsgiveransvar og forpligtelser i forhold til arbejdsmiljøet ved BPA-ordninger og er målrettet alle, der beskæftiger sig med BPA.
Overenskomster 2020-2023
Bemærk nedenstående overenskomster er for perioden 2020-2023. Øverst på siden er link til nye overenskomster og orienteringer.
Andre relaterede guides i temaet
Afslag til ansøgere
Her får du gode råd om afslag til jobansøgerne, der ikke fik stillingen, herunder de juridiske faldgruber og persondata.
Hvad er den rette kompetenceprofil?
Få afdækket specifikt, hvilken medarbejder du har brug for.