Gemt

Facebook-opslag kostede medarbejder jobbet

DANSK ERHVERV | PERSONALE | 25. SEPTEMBER

En medarbejders grove kritik af ledelsen på personaleforeningens lukkede facebookgruppe berettigede til en bortvisning. Virksomheden blev derfor frifundet for krav på erstatning for løn i opsigelsesperioden og godtgørelse for usaglig opsigelse.

imagetj2o9.png
Sagen kort
Sagen drejede sig om en tobaksmedarbejder, som blev ansat i virksomheden den 25. februar 2023.

I 2023 blev der konstateret en række forskellige fejl i de ansattes lønsedler, bl.a. med hensyn til tildeling af feriedage og afregning af lokalt aftalt løntillæg samt skifteholdstillæg. Virksomheden benyttede et eksternt firma, som forestod lønadministrationen, hvilket medarbejderen var klar over. I forbindelse med de konstaterede fejl blev der afholdt drøftelser mellem de overenskomstbærende organisationer med henblik på at rette fejlene.

Den 20. januar 2024 lavede medarbejderen et længere opslag på personaleforeningens lukkede facebookgruppe, hvor hun bl.a. gav udtryk for, at hun anså en række bestemte ansatte i virksomheden som dovne, inkompetente, nassere og tyveknægte, ligesom hun i en omtale af fabrikschefen anførte tre gabe-emojier.

Den 22. januar 2024 bortviste virksomheden medarbejderen med henvisning til opslaget på facebookgruppen. Samme dag gjorde tillidsrepræsentanten indsigelse på vegne af medarbejderen, hvorefter sagen blev indbragt for en faglig voldgift.

Afgørelsen
Dommeren fastslog indledningsvist, at en arbejdsgiver, som forsømmer sig mod at udbetale den korrekte løn til tiden og indberette oplysninger vedrørende ferie korrekt, i situationen må tåle kritik, men ikke enhver form for kritik.

Dernæst fandt dommeren, at medarbejderen opslag måtte læses som en kritik af bestemte ledende ansatte i virksomheden, og at det efter forklaringerne måtte være klart for alle ansatte, hvem de pågældende personer var.

Endvidere fastslog dommeren, at kritikken – uanset at opslaget skyldtes medarbejderens frustration over fejlene i lønsedlen – var formuleret på en uacceptabel grov og respektløs måde, og at den var rettet mod bestemte personer, som hun vidste ikke havde noget med fejlene at gøre.

Slutteligt fastslog dommeren, at et længere opslag på et socialt medie typisk ikke kan sidestille med et uovervejet udbrud, og at et sådant opslag som udgangspunkt anses for grovere, navnlig hvis det ikke slettes meget hurtigt, hvilket medarbejderen i den konkrete sag ikke havde gjort.

På denne baggrund fandt dommeren, at bortvisningen af medarbejderen var berettiget.

Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen viser først og fremmest, at en arbejdsgiver ikke skal tåle enhver form for kritik – heller ikke selvom arbejdsgiveren har begået fejl fx med lønudbetalingen. Desuden viser afgørelsen, at kritik af arbejdsgiveren, som er fremsat på sociale medier, og som ikke slettes meget hurtigt, typisk må anses for at være grovere end et uovervejet udbrud.

Det må afgøres konkret i hvert tilfælde, om en medarbejders kritik af ledelsen kan berettige til en bortvisning. Det anbefales derfor, at medlemmer kontakter Dansk Erhverv forud for en eventuel bortvisning begrundet i medarbejderens kritik af ledelsen.

Nyheden er skrevet på baggrund af faglig voldgiftskendelse af 4. september 2024 i FV 2024-240.

Fik du læst?