Gemt

Medarbejderen har ansvar for at møde på arbejde i snevejr

03. januar 2024

Når tiden er over os, hvor medarbejderne kan være længe undervejs på grund af snevejr og i værste fald blive sneet inde, hvordan håndteres det så i praksis? Det kan du læse mere om her.

Medarbejderen skal altid møde til planlagt tjeneste, med mindre andet er aftalt
Det er et klart udgangspunkt i et ansættelsesforhold, at en medarbejder skal møde til den aftalte eller planlagte tid. Udebliver medarbejderen uden en aftale med arbejdsgiveren, kan det blive betragtet som ulovlig udeblivelse, der kan få ansættelsesretlige konsekvenser.

Når medarbejderen kan ikke komme frem på grund af sne
Medarbejderen skal give virksomheden besked, så snart han/hun er klar over, at det enten ikke er muligt at nå på arbejde til tiden, eller når medarbejderen er sneet inde og slet ikke kan møde op.

Medarbejderen har pligt til at gøre, hvad der står i ens magt for at nå på arbejde til tiden
Det betyder blandt andet, at han/hun så vidt muligt skal tage højde for den ekstra transporttid, som et snevejr typisk medfører. Når medarbejderen har gjort, hvad han/hun kan for at møde til tiden, er snemasserne normalt at betragte som lovligt forfald og dermed ikke en bortvisningsgrund.

Hvem skal betale?
Snevejr er ikke en arbejdsgivers ansvar. Det er derfor medarbejderen selv, der skal betale for fraværet. Det kan ske i form af løntræk, men det er også muligt at aftale at bruge afspadsering, feriefridag eller lignende. I visse fag kan en hjemmearbejdsdag efter aftale med arbejdsgiveren være en løsning.

Fik du læst?