{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | Personale | 2. juli 2025
Virksomheden skal certificeres
Hvis en virksomhed skal kunne rekruttere medarbejdere via den nye erhvervsordning, skal virksomheden først certificeres. For at det kan ske, er der en række betingelser, der skal være opfyldt:
Med ordningen er der mulighed for hurtig jobstart, hvilket vil sige, at man ikke skal afvente en arbejdstilladelse.
Virksomheden skal betale et gebyr ved certificeringen. Det koster 6.055 kr. (2025-niveau). Certificeringen gælder i tre år med mulighed for forlængelse i fire år ad gangen.
Certificeringen inddrages, hvis betingelserne ikke længere er opfyldt, eller hvis der foreligger svig eller misbrug. Inddragelse medfører ét års karensperiode.
Betingelser for opholds- og arbejdstilladelse
Ved ansøgningen skal der på tro- og love vedlægges dokumentation for, at den tilbudte stilling er omfattet af en af de overenskomster, som virksomheden er certificeret til at benytte. Den tilbudte stilling skal være på fuldtid i henhold til overenskomst.
Udlændingen skal have en løn på minimum 300.000 kr. årligt (2025-niveau).
Udlændingen skal være statsborger i et land på landelisten. Landelisten består af top 10 tredjelande målt på summen af danske investeringer i udlandet og udenlandske investeringer i Danmark samt EU-kandidatlande med aktive forhandlinger om medlemskab. Landene er:
Der er krav om oprettelse af dansk bankkonto inden for 180 dage.
Udlændingen må ikke have begået visse former for kriminalitet i op til to år før ansøgningstidspunktet. Ligeledes må medfølgende familiemedlemmer ikke have fået inddraget deres opholdstilladelse mere end én gang på grund af manglende særskilt opholdstilladelse.
Opholds- og arbejdstilladelse gælder for tre år med mulighed for forlængelse i fire år ad gangen. Der skal både betales gebyr ved ansøgningen og ved forlængelse af denne, som er på 6.055 kr. (2025-niveau).
I tilfælde hvor virksomheden får inddraget sin certificering, har medarbejderen ret til at blive og arbejde, indtil tilladelsen udløber.
Tilladelsen vil som udgangspunkt bortfalde, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark, eller når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end seks på hinanden følgende måneder.
Derudover bliver tilladelsen inddraget, hvis betingelserne ikke længere er opfyldt, eller der er tale om svig eller misbrug.
Ordningen kan anvendes af grænsependlere ligesom alle andre erhvervsordninger.
Håndhævelse af overenskomst
I tilknytning til aftalen har FH og DA indgået en aftale om kontrol og håndhævelse af overenskomst. På de virksomheder, hvor medarbejderne ikke har valgt en tillidsrepræsentant, får det overenskomstbærende forbund mulighed for at mødes med medarbejderne på ordningen to gange årligt. På virksomheder med en tillidsrepræsentant, har denne mulighed for at mødes med de nye medarbejdere på certificeringsordningen for at gennemgå de generelle ansættelsesvilkår, tillidsrepræsentantens rolle samt informere om gældende regler på virksomheden.
Højere bødeniveau
Som en del af aftalen er der på arbejdsmiljøområdet aftalt højere bøder for manglende overholdelse af arbejdsgivers pligt til anmeldelse af arbejdsulykker og bygherres pligt til at udarbejde en plan for sikkerhed og sundhed.
Særligt for bygge- og anlægsbranchen
I forbindelse med etableringen af den nye ordning har der været et politisk ønske om mere kontrol med bygge- og anlægsbranchen. Det drejer sig om et nyt lovkrav om ID-kort på større bygge- og anlægsprojekter (over 100 mio. kr. i anlægssum), forsøgsordning med proaktiv udelukkelse, et nyt udbudsregister samt arbejdsklausuler i regioner og kommuner.
Det skal drøftes med arbejdsmarkedets parter inden for bygge- og anlægsområdet, hvordan en konkret model for ID-kortet skal udformes.
Herudover vil der blive iværksat tiltag i forbindelse med udbud og lovkrav om arbejdsklausuler.
Dansk Erhverv bemærker
Aftalen sikrer danske virksomheder bedre muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft. Se mere her.
Der er tale om en politisk aftale, hvorfor reglerne herefter skal udmøntes i lovgivning. Dansk Erhverv følger lovgivningsarbejdet og orienterer, når der er sket endelig vedtagelse. Da der endnu ikke foreligger et lovforslag, kan vi ikke for nuværende sige, hvornår reglerne træder i kraft, men det forventes først at være i løbet af 2026.