;
Gemt

Varme på arbejdspladsen: Dette skal og kan du gøre

Dansk Erhverv | Personale | 25. juni 2025

I sommerhalvåret henvender flere virksomheder sig til Dansk Erhverv med spørgsmål om indeklima, når solen gør det svært at regulere varmen på arbejdspladsen. Men hvad siger arbejdsmiljøloven, og hvordan kan man forholde sig under en hedebølge?

imagekoiug.png

Den passende temperatur for arbejdets udførelse afhænger af arbejdets karakter, herunder hvor fysisk anstrengende arbejdet er og hvilke arbejdsmetoder, der anvendes.

Temperaturen ved stillesiddende arbejde under normale klima- og arbejdsforhold bør holdes på 20-22°C og må ifølge Arbejdstilsynet ikke overstige 25 °C.

Temperaturer på arbejdspladsen i forhold til arbejdets fysiske karakter:

  • Minimum 18 grader ved stillesiddende og stillestående arbejde
  • Minimum 15 grader ved let fysisk arbejde
  • Minimum 10 grader ved hårdt fysisk arbejde
  • Maksimum 25 grader ved stillesiddende arbejde

Ved hedebølge?
I nogle situationer er det ikke muligt at holde temperaturen nede for eksempel under en hedebølge. Det accepteres normalvis af Arbejdstilsynet, men en hedebølge med meget høje temperaturer kan udgøre en helbredsrisiko. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at tage visse forholdsregler omkring for eksempel at sikre adgang til rigeligt drikkevand, beklædning og passende pauser i køligere lokaler.

Vær samtidig opmærksom på, at for høje temperaturer også kan skyldes andre forhold, for eksempel belysningen, antallet af mennesker i lokalet, maskiner og skærme samt solskin gennem store, uafskærmede vinduer.

Branchefællesskabet for arbejdsmiljø på kontorområdet (BFA Kontor) har i det følgende beskrevet, hvordan arbejdsgivere og ansatte kan forholde sig forebyggende vedrørende varme på arbejdspladsen med stillesiddende arbejde:

Hvad kan arbejdsgiveren gøre?

  • De fleste oplever 20-22 grader som en behagelig temperatur ved stillesiddende arbejde, så overvej, hvordan den temperatur kan opnås.
  • Tag højde for at temperatur og luftkvalitet påvirkes af antallet af personer i lokalet.
  • Indstil kontormaskinerne så de går i "dvale", når de ikke bruges.
  • Gener fra varme kan imødegås fx gennem solafskærmning, mindre varmeafgivende pære i lamper samt ved at tilpasse varmesystemet/ventilationen.
  • Brug evt. udluftningsventiler til at stabilisere temperaturen.
  • Ved ny- og ombygning så indtænk fx placering af døre og vinduespartier i forhold til faste arbejdspladser, korrekt dimensionering af varme og ventilationssystem samt tilvalg af lyskilder, der afgiver mindre varme.
  • Lyse farver reducerer varmen fra solen – tænk på det ved valg af materialer til gardiner og persienner.

Hvad kan den ansatte gøre?

  • Luft ud med jævne mellemrum, fx når du er til frokost eller til møde. Hvis I er flere i kontorlokalet, så aftal det med de andre.
  • Sluk lyset, når det ikke er i brug. Unødig varme undgås, og der spares energi.
  • Undgå unødig varmepåvirkning – sluk fx spots, når du arbejder tæt på lyskilderne.
  • Skærm af for solen – helst inden den er begyndt at varme for meget.
  • Passende påklædning kan bidrage til, at temperaturen opleves behagelig.
  • Undgå unødig kulde og træk – fx luk døre efter brug og hav ikke åbentstående vinduer i længere tid.
  • Kontakt leder eller arbejdsmiljørepræsentant ved problemer.

Når arbejdet udføres udendørs
Ved udendørs arbejde skal arbejdet naturligvis stadig udføres sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det skal således tilrettelægges, så der tages højde for ekstrem varme samt skadelig påvirkning fra solen. Det kan for eksempel gøres ved at undgå direkte stråler fra solen, at beklæde sig mod overeksponering i fald arbejdet muliggør det, at anvende behørigt beskyttende solcreme samt at drikke vand, så dehydrering undgås.

Læs Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger om solbeskyttelse her.

Kontakt Dansk Erhverv, hvis du har spørgsmål om varme på arbejdspladsen.

Kurser og events

Personalejura