{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | Personale | 6. maj 2025
Sagen kort
Den 8. december 2020 arbejdede en medarbejder hjemmefra. Medarbejderen forlod sin hjemmearbejdsplads og gik i køkkenet for at hente en kop kaffe. På vej tilbage til sin arbejdsplads faldt hun over en kasse, som var en del af hjemmets indretning.
Ankestyrelsen afviste, i overensstemmelse med styrelsens praksis på området, at anerkende ulykken som en arbejdsskade, da kassen var en privat genstand uden forbindelse til arbejdet.
Byretten gav Ankestyrelsen medhold i, at ulykken ikke var en arbejdsskade, men landsretten nåede frem til det modsatte resultat.
Højesterets dom
Højesteret stadfæstede landsrettens afgørelse og anerkendte dermed ulykken som en arbejdsskade. Højesteret lagde vægt på, at medarbejderen var i færd med at udføre sit arbejde, da ulykken skete, og fandt, at det forhold, at hun faldt over en privat genstand i sit hjem, ikke i sig selv gav grundlag for at fravige dette udgangspunkt.
Dansk Erhverv bemærker
Dommen udvider efter Dansk Erhvervs opfattelse arbejdsskadesikringslovens hidtidige anvendelsesområde og rækkevidden af arbejdsgiverens forpligtelse til at sikre forsvarlig indretning af ansattes hjem – ikke kun afgrænset til hjemmearbejdspladsen, men efter dommen nu også private indretningsforhold.
Dommen giver dermed anledning til, at man som arbejdsgiver skal overveje, hvorvidt man fremadrettet vil lade ansatte arbejde hjemmefra, når private forhold, som arbejdsgivere ikke har mulighed for at regulere eller kontrollere, kan være medvirkende årsag til en ulykke.
Arbejdsgiver kan sikre, at arbejdsmiljøreglerne er overholdt på arbejdspladsen, men når arbejdet foregår hjemmefra, sker det i høj grad på baggrund af tillid mellem arbejdsgiver og medarbejderen. Ved hjemmearbejde er det i praksis næsten umuligt for arbejdsgiver at sikre et fuldt forsvarligt arbejdsmiljø, uden at det er tillidsbaseret.
I Dansk Erhvervs optik kan dommen derfor medvirke til et tilbageslag for en fleksibel arbejdsform, som både medarbejdere og arbejdsgivere sætter pris på.
En potentiel konsekvens af dommen er også, at forsikringspræmien på den lovpligtige arbejdsskadesikring kan stige, som følge af et højere antal skader.
Dommen afviger fra Ankestyrelsens praksis på området, og det må forventes, at der sker en ændring af Ankestyrelsens principmeddelelse 8-22.
Principmeddelelsen kan læses her.
Fremtidige tiltag
Dansk Erhverv nærlæser nu dommen og overvejer, om der skal gribes ind politisk for at sikre klare retningslinjer, der beskytter både medarbejdere og arbejdsgivere i forbindelse med hjemmearbejde.
For yderligere information om Højesterets dom, kan du læse her.
Som medlem af Dansk Erhverv kan du også kontakte Dansk Erhvervs Hotline på tlf. +45 3374 6400 og via mail på hotline@danskerhverv.dk